Går IT teknik (åk 3 just nu) jobb hos elektronikbutik?

Permalänk
Medlem

Går IT teknik (åk 3 just nu) jobb hos elektronikbutik?

Tjo Sweclockers, efter en pratstund med mina morföräldrar tycker de jag har kompetens att arbeta inom försäljning som ett sommarjobb, och jag går trots allt en teknik-linje och har mycket erfarenhet av elektronik (mest data).

Så frågan är; är kompetens av en IT-teknik linje på gymnasium tillräckligt att sommarjobba inom ett företag som t.ex. NetOnNet eller MediaMarkt? Och vad har jag störst chans att komma in som? Jag misstänker försäljare kanske, men jag har inte mycket erfarenhet av sommarjobb då jag bara gjorde det ett år. Så jag skulle gärna vilja ha lite råd om detta!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Tjo Sweclockers, efter en pratstund med mina morföräldrar tycker de jag har kompetens att arbeta inom försäljning som ett sommarjobb, och jag går trots allt en teknik-linje och har mycket erfarenhet av elektronik (mest data).

Så frågan är; är kompetens av en IT-teknik linje på gymnasium tillräckligt att sommarjobba inom ett företag som t.ex. NetOnNet eller MediaMarkt? Och vad har jag störst chans att komma in som? Jag misstänker försäljare kanske, men jag har inte mycket erfarenhet av sommarjobb då jag bara gjorde det ett år. Så jag skulle gärna vilja ha lite råd om detta!

Tack på förhand!

Gå dit och be om att få prata med butikschef och säg att du vill jobba där. Inte speciellt höga krav. Är du teknisk och kan saker om hemelektronik så ska det inte vara så svårt att få sommarjobb, om de behöver det.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hjälpsam

Bros på, kan tänka mig att de företagen är mer intresserade av säljare, och där är teknikkunnighet mer än nackdel än fördel för rena säljresultat.

Tror tex. Webhallen, Teknikmagasinet och Kjell & CO är mer intresserande av kunskapsbaserad försäljning.

Detta är bara mina gissningar, men bara att skriva ett CV (finns bra guider på nätet) och tillhörande personligt brev (ett specifikt brev per butik du skall besöka). Gå dit, fråga efter butikschefen eller om inte tillgänglig skiftledare/ansvarig. Prata lite och personligen lämna över dina papper.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jo jag tänkte skriva CV ändå, skadar ju trots allt inte, men tack för tipsen!

Permalänk
Medlem

Dem får nog en hel del ansökande med mer erfarenhet, men skadar inte att presentera sig!

Permalänk
Medlem

Jag har utbildning som både snickare och kock, men har ett stort intresse för teknik och datorer och testa sök jobb på Media markt dator avdelning som jag sedan fick. Så de alltid värt att försöka, de flesta butiker söker alltid kompetent personal till sommaren