Microsoft planerar lägga till mer reklam i startmenyn för Windows 10

Permalänk
Medlem

Verkar folk inte förstår att garanterat majoriteten av win 10 är svenssons och vet inte hur man stänger av det som folk härinne anser är enkelt att stänga av?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Minnet är uppenbarligen bra men kort för min del. Jag hade ingen aning om att det var reklam i den befintliga startmenyn.
Jag köper det (no pun intended) när OSet var gratis att uppdatera till, då det uppenbarligen var något jag väldigt enkelt kunde inaktivera, men reklam i produkter man betalar pengar för känns väl som sagt inte riktigt bra.

Jag betalar å andra sidan inte för TV-kanaler heller. Klarar mig bra utan TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Reklam i ett OS jag betalar pengar för? Ren och skär galenskap är vad det är!

Vad jag vet så betalar vi för den mesta reklamen... tyvärr.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gruarn:

Jaha, Jag tror jag förstår din inställning. Ursäkta om jag väljer det mest extrema exemplet jag kan hitta, men jag vill vara säker på att jag förstår din ståndpunkt. Om jag förstår dig rätt, så enligt ditt sätt att se på saken så är alla diskussioner om mål, verkan och skyddsåtgärder orelaterade till nyheten om att en känd terrorist köper sprängmedel i Sverige?

Näe, det går väl att grena av i vilken riktning som helst. Men jag tolkade det som att ditt första inlägg var tänkt att handla om den specifika nyheten så det var denna del jag kommenterade på. Inte ovanligt att nyheten i sig misstolkas.
Men jag verka ha missförstått ditt första inlägg som tydligen snarare riktade in sig på en mer generell och övergripande kritik av microsofts satsningar och produkter. Jag är mer med på tåget nu ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Oerhört få, jämfört med vad MS hade hoppats, har installerat Win10 - trots att det är gratis. Snart är gratistiden slut och Win10 får ännu mer reklam och elände. Knappast rätt väg att gå om de vill att många skall installera eländet.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MiLeS:

Första jag gjorde var att ta bort allt som påminde om Win8, aka fyrkanterna, så att man fick en gammal klassisk startmeny.

Kan ju vara så att detta är början på långsam väg tillbaka till en helskärms-startmeny likt W8. MS kan ju även längre fram ta bort möjligheten att få bort reklam eller minska ner startmenyn. Möjligheten till customisering av gränssnittet har ju gått bakåt sedan W7.

Lite som den kokande grodan i kastrullen. Folk sväljer det mesta om det sker långsamt, gradvis och "gratis".

Permalänk
Medlem

OK, det går att ta bort dom, så lägg ner allt gnäll!

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhonekri:

OK, det går att ta bort dom, så lägg ner allt gnäll!

Storm i ett vattenglas som vanligt på Swec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhonekri:

OK, det går att ta bort dom, så lägg ner allt gnäll!

Alla på SweC kan säkert ta bort dem, men det är en försvinnande liten del av användarna. Alla "Svenssons" kommer att sitta med reklam i sitt OS framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Linux. Nuff said!

2015.. 2016 är linux år.. eller? kanske 2017? 18?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Precis som med win 10 uppgraderingshetsen är detta fel på ett principiellt plan som många inte verkar förstå. Det är väl fint att de erbjuder en uppdatering, men det ska vara du själv som väljer att göra det, inte att du måste aktivt värja dig från att få det - gång, på gång, på gång.

Många inte så datorkunniga, som måste ha autouppdateringar har inte aktivt valt att de vill ha detta. Att sen slå sig för bröstet och säga titta vad många som väljer att uppgradera, användarna älskar detta, är ju bara löjeväckande.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av knaz:

Känns som om folk överreagerar lite nu. För det första hur lång tid spenderar folk i sin startmeny ? Jag har alla mina viktiga genvägar på skrivbordet och öppnar bara startmenyn när det är dags för en omstart (i snitt 1 gång i månaden). Känns lite som o klaga över reklam i dagstidningen man aldrig köper.

Och vem bryr sig om hur desktop varianten av windows fungerar? Jag själv använder knapp denna utan kör server versionen av windows hela tiden. Och eftersom Jag själv inte använder desktop versionen så kan de nog lägga ner den helt och hållet.

Eller så kan man tänka ett steg längre och inse att alla inte använder datorn på samma sätt som en och just att bloata ner menyer är mycket allvarligt. Jag vill inte ha någon reklam i vare sig startmenyn eller i andra menyer, det är för mycket skit i dem redan som det är utan reklamen.
Att enbart köra med skrivbordet är fruktansvärt jobbigt. Visst det går att skapa mappar på skrivbordet, men ofta har man igång en applikation och ska ha igång en annan, att då behöva gå till skrivbordet är omständligt. Speciellt när alla programvaror inte precis är så enkla att få i fulläge igen, så man mer eller mindre måste ha en extra skärm just bara för att komma åt genvägarna.

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av anon246659:

Där slog jag på ublock för swec igen. Clickbait titel som upprör folk. Seriöst?

Det här är inte specifikt för dig, men vill inflika att det inte hjälper att annonsblockera i protest mot något eftersom att det inte går att se hur många som blockerar på det sättet (eller vilka orsaker som kan tänkas finnas), din "röst" kommer bara försvinna i mängden. Vill man påverka så är det bättre om man pratar med oss, förslagsvis via kontaktformuläret eller feedbackforumet. Vi bits inte.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

Tur att man kör classic shell så man slipper all reklam

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NoNamesWayne:

2015.. 2016 är linux år.. eller? kanske 2017? 18?

Det konstiga är att Linux stadigt har runt 1,5-2% av desktopmarknaden. Inte ens sedan W10 släpptes har detta ändrats.

Undrar vad det beror på?

Permalänk
Medlem

Kör en annan startmeny, samt har inte en enda Modern UI app installerar så finns inget som kan visa reklam i startmenyn.
Ända jag sparat är Store själv, men tror jag bara har startat den 2 eller 3 gånger på snart ett år....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Funktionen går ju enkelt stänga av, så det är inget problem alls.

för tillfället

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Snygg click-bait rubriksättning.
Varför gör microsoft detta? Läs länken i artikeln och informera er lite. Jag orkar inte referera det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Verkar folk inte förstår att garanterat majoriteten av win 10 är svenssons och vet inte hur man stänger av det som folk härinne anser är enkelt att stänga av?

Det gäller bara att springa fortare än sina medmänniskor, inte fortare än faran. Så länge det finns Svenssons som inte stänger av detta så går inte Microsoft efter oss mer datorkunniga.
Svenssons är dessutom i majoritet, vill de protestera så kan de göra sig hörda utan vår hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Det gäller bara att springa fortare än sina medmänniskor, inte fortare än faran. Så länge det finns Svenssons som inte stänger av detta så går inte Microsoft efter oss mer datorkunniga.

Heh, sund inställning du verkar ha till saker och ting. Så länge du inte drabbas så kan företag/regeringar göra vad de vill?

Permalänk
Inaktiv

Glad att jag fortfarande kommer använda Windows 8.1, tänker inte byta till Windows 10 och det är säkert
Min åsikt att Windows 8.1 också ser bättre ut och jag är inte i behov av directx 12

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

För mig är det det, det har varit många spikar såklart, allt från keyloggers till påtvingad installation, men detta var den sista spiken! Och jag är knappast ensam... (se bara på denna lilla tråd t.ex.)

OK. Då fattade jag ditt inlägg fel. Jag läste det som att du menade att Windows 10 kommer påverkas negativt av detta vilket jag tyckte var ett märkligt uttalande med tanke på att Windows 10's marknadsandel fortsätter att öka.

Skrivet av Selo:

för tillfället

Har du några källor på att det skulle vara tillfälligt eller nojar du bara?

Då jag inte hittat källor på ditt påstående antar jag det sistnämnda.

Om de plockar bort den funktionen, vilket jag är ytterst tveksam till att de kommer att göra, så skulle de ju få negativ publicitet, och det tror jag Microsoft tycker Windows 10 har fåtr mer än nog av.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psyence:

Heh, sund inställning du verkar ha till saker och ting. Så länge du inte drabbas så kan företag/regeringar göra vad de vill?

Nej.
Är det någon minoritet som drabbas utan möjlighet att göra sig hörda så bryr jag mig.
Om folk drabbas av något mer allvarligt än extra irritationsmoment i deras liv så bryr jag mig.

Permalänk
Medlem

Ni överreagerar något extremt här...

Först och främst, använd inte ordet "reklam" när ni pratar om detta...

Vi pratar inte om reklam, vi pratar om att start menyn visar sponsrade applikationer. Applikationerna finns på Microsoft Store. Det är inte något som stör en användare väldigt mycket.

Dessutom, precis som många andra har sagt, det tar 30 sekunder att ta bort dem för alltid. Jag tog bort större delen av de applikationer som fanns i start menyn direkt efter jag installerade Windows 10.

Alla som klagar på Microsoft och Windows 10 är bara paranoida och hatar bara för att hata... Säger inte att Windows 10 är perfekt, men har inte stött på något direkt dåligt än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Vi pratar inte om reklam, vi pratar om att start menyn visar sponsrade applikationer. Applikationerna finns på Microsoft Store. Det är inte något som stör en användare väldigt mycket.

Fatta hur mycket pengar dom kommer tjäna på detta! 99,9 % av användarna kommer inte ens stänga av funktionen.

Förövrigt känns allt mindre seriöst med reklam som man redan betalat för.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hevin:

Vi pratar inte om reklam, vi pratar om att start menyn visar sponsrade applikationer.

Sponsring är ju en typ av reklam ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon151788:

Glad att jag fortfarande kommer använda Windows 8.1, tänker inte byta till Windows 10 och det är säkert
Min åsikt att Windows 8.1 också ser bättre ut och jag är inte i behov av directx 12

Min åsikt är att du gör dig själv en otjänst. Vad du än tror för negativt om W10 så vågar jag nästan lova att det är groteskt överdrivet.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psyence:

Alla på SweC kan säkert ta bort dem, men det är en försvinnande liten del av användarna. Alla "Svenssons" kommer att sitta med reklam i sitt OS framöver.

Yes, så må de va.
Men dessa "svenssons" kanske inte drabbas eller störs lika hårt av reklam/ads som vi gör

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Microsoft har backat med möjligheten att blockera Windows Store i Windows 10 Pro så... Det är inte otänkbart att de tar bort möjligheten att dölja appar i Windows 10 menyn och även således tar bort möjligheten att dölja reklam i Windows 10 Home.

Störande är att OEM licenser eventuellt kan ogiltigförklaras vid alla hårdvaruförändringar? Så som att uppgradera grafikkort? Uppgraderingen hanteras på samma sätt som OEM, dvs byt grafikkort efter anniversary update och så är din licens ogiltig.

Permalänk
Medlem

Det är ju lite stört, jag kan förstå att vi som fick det gratis åker på sådant här, vilket hade gjort det mer ok på något sätt, men nya användare som betalat för eländet, ska de dras med reklam också? Är det ett operativsystem eller annonsblad?
Värdelösa MS.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB