AMD: "Zen konkurrerar mot Intel Skylake i prestanda och strömförbrukning"

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa lite Aktier hos AMD då jag tror att det kommer bli AMD som gäller 2 år framåt. Jag var tydligen inte ensam om den iden då den har stigit med över 100% under 3 månader. Lite för dyr nu i mitt tycke och ångrar att man inte hoppade på tidigare ^^ Jag hoppas på AMD!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av xpanterx:

Kör man över 1080P spelar ju processorn mindre roll

Tycker att det vore bra om det resonemanget användes med större försiktighet, eftersom det ofta misstolkas till att det skulle vara mindre CPU-tungt ju högre upplösning man kör, när det i själva verket är precis lika CPU-tungt oavsett upplösning.

"Sannolikheten" att CPU:n flaskar blir naturligtvis mindre när upplösningen stiger, men det beror ju på att det blir tyngre för GPU:n samtidigt som det är lika tungt för CPU:n.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

e så sugen på en Zen gen2 apu med polaris gpu. tänk er ha en brix/nuc som kan spela de flesta spelen i 1080p iaf...

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Follow90:

Tänkte köpa lite Aktier hos AMD då jag tror att det kommer bli AMD som gäller 2 år framåt. Jag var tydligen inte ensam om den iden då den har stigit med över 100% under 3 månader. Lite för dyr nu i mitt tycke och ångrar att man inte hoppade på tidigare ^^ Jag hoppas på AMD!

Jag köpte själv aktier i AMD i augusti förra året, samt i oktober eller när det var.
Äger 200 nu, och i dagsläget kommer jag inte köpa fler. Men som du säger, de har
gått upp med 100%, så mina insatta 3000 är just nu 6000.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

@xpanterx:
Spelar man i över 1080P spelar CPU extra stor roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@xpanterx:
Spelar man i över 1080P spelar CPU extra stor roll.

Nej, det är tvärt om:
Ju högre upplösning desto mer press blir det på GPU:n, och ju lägre upplösning desto mindre press blir det på GPU:n.
(Vilket leder till att ju högre upplösning desto mindre press på CPU:n, och ju lägre upplösning desto mer press på CPU:n.)

Edit: Förtydligande, det blir inte lättare för CPU:n att driva 1440p än 1080p, men flaskhalsen förskjuts åt GPU:n.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

@str8forthakill:

nej det gör det inte.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

@MinscS2:
Kanske för 7-8 år sedan, situationen har ändrats, CPU spelar väldigt stor roll över 1920x1200, har du inte tittat på ett enda CPU test i över 7-8 år? Själv sitter jag med 2560x1600 så det är relevant för mig, folk som sitter med små skärmar håller sig inte med tiderna :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Själv sitter jag med 2560x1600 så det är relevant för mig, folk som sitter med små skärmar håller sig inte med tiderna :).

Ser inte alls vad din poäng med denna kommentaren är.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant, men vad de hävdar och hur det sen blir i verklighet har man ju sett innan att det inte alltid stämmer. Hoppas såklart att Zen är bättre än Intel t.o.m men tvivlar starkt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@MinscS2:
Att CPU gör en markant skillnad speciellt när man går över 1920x1080 . Många spel har områden/situationer som är extra tunga med fysik/ljud/AI etc, saker som hamnar mest på CPUn. Går man in i ett sådant område med en meh CPU i låg upplösning med ett bra grafikkort ligger prestandan fortfarande så högt att det inte märks av.

Med högre upplösning och lägre FPS märks det extra väl. CPU gör en markant skillnad i höga upplösningar, visst behöver man inte en i7 6700K eller 5820 för att spela i 1920x1080, skillnaden är omärkbar jämfört med billigare alternativ, men skruva upp upplösningen och skillnaden mellan CPUerna gör markant skillnad i upplevelse.

Det finns ingen magisk vägg där CPUn eller GPUn tar stopp och man måste uppgradera det ena för att få ut mer av det andra. Att ha en bra CPU är extra viktigt om man sitter med en högupplöst skärm, då det är i de höga upplösningarna skillnaderna verkligen kommer fram.

Permalänk
Medlem

Man får hoppas att de lyckas, utvecklingen har ju inget annat än stagnerat.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Inaktiv

Man ska akta sig för att vara för förhoppningsfull! Folk glömmer alldeles för lätt! Ju mer hypat det blir desto mer besvikna kommer folk bli på slutresultatet, se bara på Bulldozer.

Permalänk
Medlem

@str8forthakill:

nej, cpun spelar roll för vissa spel när fysikeffekter ska bearbetas på just cpun. Även rts kräver stark cpu å typ wow å konsol portar. men i överlag när det e ett vanligt pc spel så e det som det brukar vara. dvs att cpun inte flaskar i höga upplösningar utan e graffet som sätter fps begränsningen. klarar cpun 140fps i låg upplösning så klarar det lika mycket i högre upplösning om graffet e tillräckligt starkt.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@MinscS2:
Att CPU gör en markant skillnad speciellt när man går över 1920x1080 . Många spel har områden/situationer som är extra tunga med fysik/ljud/AI etc, saker som hamnar mest på CPUn. Går man in i ett sådant område med en meh CPU i låg upplösning med ett bra grafikkort ligger prestandan fortfarande så högt att det inte märks av.

Med högre upplösning och lägre FPS märks det extra väl. CPU gör en markant skillnad i höga upplösningar, visst behöver man inte en i7 6700K eller 5820 för att spela i 1920x1080, skillnaden är omärkbar jämfört med billigare alternativ, men skruva upp upplösningen och skillnaden mellan CPUerna gör markant skillnad i upplevelse.

Det finns ingen magisk vägg där CPUn eller GPUn tar stopp och man måste uppgradera det ena för att få ut mer av det andra. Att ha en bra CPU är extra viktigt om man sitter med en högupplöst skärm, då det är i de höga upplösningarna skillnaderna verkligen kommer fram.

lol, klart det finns en magisk vägg

om vi tar witcher 3 tex så ser man tydligt att vid 2160p så är det ingen skillnad på 2.1GHZ och 4.6GHZ

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1c_fg3EhQCSeMhDniEedOo...

EDIT: i princip ingen skillnad

Permalänk
Medlem

@DST:
Har du någonsin spelat spel i högre upplösningar? För att inte veta vad du pratar om verkar du vara en expert. Titta på andra siffror, som lägsta FPS, average FPS, inte peak-värden.

@Viochee och jämför en Sandy Bridge med nyare CPUer istället. Utan andra referenser visar är vad en överklockad i7 2600K ger mot en stock.. Hoppet mellan en i7 2600 och en i7 6700 i The Witcher 3 är mycket större.

Permalänk
Medlem

Det kanske blir en Zensationell lansering

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Är väl bra om de bygger hype för det är ju en del i att lyckas på dagens marknad, men det blir ju intressant på riktigt först när man vet hur ZEN presterar i verkligheten. Själv kommer jag att köpa, för det lär ju bli bättre än min nuvarande FX-8350 oavsett.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@str8forthakill öh? har lixom byggt datorer å testat det ena å det andra sen 90 talet vilket borde göra mig lite till expert. tycker min syn på hårdvara å så stämmer rätt bra. om jag vill spela i hög upplösning så sätter ju mitt graffe stop för hög fps. inte cpun.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@DST:
Har du någonsin spelat spel i högre upplösningar? För att inte veta vad du pratar om verkar du vara en expert. Titta på andra siffror, som lägsta FPS, average FPS, inte peak-värden.

@Viochee och jämför en Sandy Bridge med nyare CPUer istället. Utan andra referenser visar är vad en överklockad i7 2600K ger mot en stock..

istället för att påstå saker kan du väl länka till ett test som backar upp det du säger?

det är ganska känt att GPU sätter stopp först vid högre upplösning så jag kan inte hitta tester där men specifikt testar olika CPUer i tex 4k

EDIT: seriöst en 2600k har 3,4GHZ som stock, inte 2,1GHZ, du tror inte man borde ha någon vinning av 2,5ghz om nu det du säger stämmer?
du kommer ha exakt samma effekt med en 6700K

Permalänk
Medlem

Jag tror inte på det tills jag ser resultatet.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

man får bättre fps i vissa spel som ex witcher 3 om man har typ ett sandybridge sys med 980ti mot en skylake med 980ti. men problemet e att även den skillnaden äts up när upplösningen trissas upp å 980ti börjar gå ner på knäna. å skillnaden mellan sandy å skylake blir knappt synbar pga just upplösningen. Det vill säga, vi som säger att det e inte spelar roll med cpun i höga upplösningar stämmer. hur ska du få unyttja skylake prestandan som kan pusha 20-30fps mer än säg sandybridge i 1080p om graffet stannar vid 30fps i 4k? e ju som sagt graffet som flaskar då.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

AMD kommer nog inte kunna klocka så bra som Intels chip.
AMD kommer konkurrera med fler kärnor för mindre pengar. Intel kommer behålla toppskicktet dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Det kanske blir en Zensationell lansering

Ja, vi lär se zen hur det blev..

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

AMD kommer nog inte kunna klocka så bra som Intels chip.
AMD kommer konkurrera med fler kärnor för mindre pengar. Intel kommer behålla toppskicktet dock.

Hur vet du det?

Visa signatur

En dator

Permalänk
Hedersmedlem

Om det stämmer så är det bara priser kvar då

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Tycker att det vore bra om det resonemanget användes med större försiktighet, eftersom det ofta misstolkas till att det skulle vara mindre CPU-tungt ju högre upplösning man kör, när det i själva verket är precis lika CPU-tungt oavsett upplösning.

"Sannolikheten" att CPU:n flaskar blir naturligtvis mindre när upplösningen stiger, men det beror ju på att det blir tyngre för GPU:n samtidigt som det är lika tungt för CPU:n.

Ja visst är det så, du har nog rätt att man ska vara försiktig att uttrycka sig som jag gjorde då folk kan få fel idéer

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Kriga med Skylake, men med 250W?

Permalänk
Medlem

Jag blir lite orolig när jag läser sånt här. Ska inte Zen ha fler än 4 kärnor? Jo. Upp till 8 om jag inte mins fel? Med HT dessutom.

När jag då hör uttalanden likt detta så undrar jag om de verkligen har vad som krävs i enkeltrådsprestanda. Men jag kanske bara är lite nojig. Den förmodade 8-kärniga processorn kanske ligger på en helt annan prisnivå än intels skylake i7 varpå han inte talar om den.

Hur som. Jag tar lätt 10-15 % sämre enkeltrådad prestanda om jag får 50-100 % mer kärnor. Mina nuvarande 4 funkar bra till spel men dom har det tyngre med saker som flera användare i Plex Server.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att AMD leverarar en riktig duner arkitektur denna gång. Intel behöver verkligen konkurrens, se bara hur lata de varit de senaste åren!