Finns det möjligheter med Origami i teknik?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Baksidan av månen
Registrerad
Nov 2008

Finns det möjligheter med Origami i teknik?

Hej allihop.
Jag såg Vetenskapens Värld i repris nyss och fick för mig att yta gjord av singulärt material kan vara vägen mot trådlös el. Man kan ha enorm yta som absorberar mycket energi i liten yta, tänkte jag mig. Då man kan absorbera olika våglängder av EM beroende på metallens storlek. I programmet så har de en vik pattern kallad "pineapple" som skulle fungera som energi absorberare för olika våglängder. Dessvärre måste den vara väldigt liten, för att göras i en stor modul.
Så min fråga är?
När kan vi vika till exempel guld i mikrometer i origami struktur?
Och har jag rätt i mina filosofier angående trådlös el?

Studietiden var mest forskning av biologiska lustar, så svara gärna ni med utbildning om detta.

Mvh
Lennart Gabrielsson
Norrköping.

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Apr 2007

@Lengab Exakt vilken tidpunkt i avsnittet var det du blev inspirerad av? Kan du citera? Kan du skriva din tankegång runt trådlös el?

Ett problem med trådlös el med denna metod, om jag förstått dig rätt, är att strålningstätheten eller vad den nu är heter på vetenskapliska beror på avståndet. På det hela så övergår så mycket av energin från det vi kallar el till värme när det ska byta från el till strålning tillbaka till el.
Vi använder redan trådlös el, till laddare för tandborstar, ficklampor och typ vissa smäckrare fordon och rombor. Som du vet så är det nästan kontakt som gäller för att energiutbytet ska vara någorlunda effektivt.

Vad ska fungera annorlunda jämfört eltandborstens trådlösa uppladdning?

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Baksidan av månen
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Alakai:

@Lengab Exakt vilken tidpunkt i avsnittet var det du blev inspirerad av? Kan du citera? Kan du skriva din tankegång runt trådlös el?

Ett problem med trådlös el med denna metod, om jag förstått dig rätt, är att strålningstätheten eller vad den nu är heter på vetenskapliska beror på avståndet. På det hela så övergår så mycket av energin från det vi kallar el till värme när det ska byta från el till strålning tillbaka till el.
Vi använder redan trådlös el, till laddare för tandborstar, ficklampor och typ vissa smäckrare fordon och rombor. Som du vet så är det nästan kontakt som gäller för att energiutbytet ska vara någorlunda effektivt.

Jag länkade programmet.
Jag tänkte mig att man har olika tjocka "röriska strukturer" skapade av Origami, som man gör i små format, vilka absorberar radiovågor. Vilket ger oss en möjlighet att stapla dem, rören med massiva ytor. En kub med möjlighet att lagra (absorbera är väl rätt?) 2 Ah på E4an vore enkelt om jag kunde förklara det. Vilket i sin tur ger oss en permanent energi källa.
Jag kan ju inte det här... men jag vet att magnetiska vågor blir el... (magnetism genom metall )stor yta i litet format ger portable el. Allt har magnetiska vågor.

Therehence motum perpetuum machina.

Continuously updating

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Baksidan av månen
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Alakai:

Jag fick en sån där tokig flash av idioti och tänkte att det kunde användas som elektromagnetisk våg samlare... ska se på programmet igen sen...

Jag vet att det rent fungerar...
jag har gnuggat händer och räknat hela livet... jag hade det lite sketet runt mig så skolan blev lidande.

Nu hemmagjord curry av torsk. Brb

Continuously updating