Kommer inget ljud ur högtalare

Permalänk
Medlem

Kommer inget ljud ur högtalare

Hej!

Har problem med ett lite äldre ljudsystem.
Det är en stereo som har en högtalare kopplad till sig. Stereon hoppar igång direkt men det kommer inget ljud ur högtalaren. Jag antar att det är något fel med kablarna som är dragna från ''Speakers R'' till högtalaren. Den vänstra högtalaren finns inte kvar.

Lägger upp två bilder för att försöka illustrera problemet lite som kanske gör det enklare att förstå:)

Bilder:
http://www.ladda-upp.se/bilder/cdviuqgevkkee/
http://www.ladda-upp.se/bilder/jmhyoltqujvuo/

Specs Philips Type FW20/20

Hoppas någon därute är kunnig och kan hjälpa mig lite att få igång detta system igen.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Tycker det ser ut som om ena ledaren in i högtalaren är av där den går in i lådan. Är det så är ju det självklart problemet.
Sen så ser ju även strömkabeln lite mysko ut..

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Tycker det ser ut som om ena ledaren in i högtalaren är av där den går in i lådan. Är det så är ju det självklart problemet.
Sen så ser ju även strömkabeln lite mysko ut..

Kan du utveckla vad som menas med ledare tack? Det ska inte gå någon strömkabel in i högtalaren vad jag förstått? Endast in till stereon(?) och den hoppar igång?
Har du någon lösning på detta problem och hur jag kan åtgärda det så vore det superschysst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofar:

Kan du utveckla vad som menas med ledare tack? Det ska inte gå någon strömkabel in i högtalaren vad jag förstått? Endast in till stereon(?) och den hoppar igång?
Har du någon lösning på detta problem och hur jag kan åtgärda det så vore det superschysst!

Du ska ha plus och minus från förstärkaren, men som det ser ut nu så är en av ledarna (kablarna) av där de går in i högtalaren.
Och även strömkabeln ser ut att ha sakna skydd vilket Loefet även kommenterade.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammDiin:

Du ska ha plus och minus från förstärkaren, men som det ser ut nu så är en av ledarna (kablarna) av där de går in i högtalaren.
Och även strömkabeln ser ut att ha sakna skydd vilket Loefet även kommenterade.

Ok jag förstår, vad gör jag åt detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofar:

Ok jag förstår, vad gör jag åt detta?

Troligen blir du väl tvungen att skruva bort ett element i högtalaren för att dra en ny kabel. För ser ut som om den är av rätt så nära så blir troligen svårt att skarva den.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammDiin:

Troligen blir du väl tvungen att skruva bort ett element i högtalaren för att dra en ny kabel. För ser ut som om den är av rätt så nära så blir troligen svårt att skarva den.

Tror inte det sitter några skruvar utan jag tror den är ihoplimmad eller något. Ska jag bryta upp baksidan försiktigt?

Permalänk
Medlem

Kanske är elementen i högtalaren skruvade från framsidan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Kanske är elementen i högtalaren skruvade från framsidan?

Nej finns inget att skruva upp tyvärr. Hur ska jag göra?

Permalänk

Du ser ut att ha en del av sladden utanför högtalaren.
Stämmer det?

Hur ser det ut om du tar bort den blå tejpbiten (?)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alligatorn:

Du ser ut att ha en del av sladden utanför högtalaren.
Stämmer det?

Hur ser det ut om du tar bort den blå tejpbiten (?)?

Ja det stämmer. Det går typ koppartrådar eller något som sticker ut. Den blåa tejpbiten var där för att hålla ihop dessa med ledaren från förstärkaren. Hur går jag vidare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag vill inte verka negativ här nu men har man inga tekniska kunskaper för att fixa en sån här grej själv så tycker jag man ska låta bli, i det här fallet syftar jag främst på strömsladden men även på kabeln in till högtalaren. Har man inget öga och förståelse för hur det fungerar så blir det väldigt lätt fel, kortslutning eller annat.

Mitt råd är att köpa nytt. Vad används ens grejerna till? Att ha en stereo som saknar ena högtalaren känns ganska så meningslöst.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Lofar:

Ja det stämmer. Det går typ koppartrådar eller något som sticker ut. Den blåa tejpbiten var där för att hålla ihop dessa med ledaren från förstärkaren. Hur går jag vidare?

Skickades från m.sweclockers.com

Så du har ingen sorts kontakt eller sladd på lådan?
Bort med tejpen och fota ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beyondthemind:

Jag vill inte verka negativ här nu men har man inga tekniska kunskaper för att fixa en sån här grej själv så tycker jag man ska låta bli, i det här fallet syftar jag främst på strömsladden men även på kabeln in till högtalaren. Har man inget öga och förståelse för hur det fungerar så blir det väldigt lätt fel, kortslutning eller annat.

Mitt råd är att köpa nytt. Vad används ens grejerna till? Att ha en stereo som saknar ena högtalaren känns ganska så meningslöst.

Nej det håller jag med om men samtidigt är det bra att börja lära sig. Jag tänkte för en gångs skull att jag skulle försöka laga saken utan att slänga skiten direkt xD

Skrivet av Alligatorn:

Så du har ingen sorts kontakt eller sladd på lådan?
Bort med tejpen och fota ordentligt.

Här kommer en lite bättre bild
http://www.ladda-upp.se/bilder/bkhdurcxyrxkbz/

Permalänk

@Lofar: Bättre vet jag inte Försök att få fokus på det du ska fota.

Men som sagt, varför ens behålla det om du bara har en högtalare, vad använder du det till? Det skulle vara vettigare att försöka hitta ett par gamla högtalare på en second hand.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Rekordmedlem

Försök ta reda på hur elementen är fästa och hur de lossas, du måste troligen lossa basen för att komma åt att löda fast en kabel, kan du fixa nån vettig bild på fronten så gör det men kolla på den så att du ser att det finns skärpa i bilden om du ska ladda upp den annars är det meningslöst att posta bilder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beyondthemind:

@Lofar: Bättre vet jag inte Försök att få fokus på det du ska fota.

Men som sagt, varför ens behålla det om du bara har en högtalare, vad använder du det till? Det skulle vara vettigare att försöka hitta ett par gamla högtalare på en second hand.

Glömde nämna det, har en dålig mobilkamera som måste bytas ut också, kanske ska göra ny tråd för det? Sorry för det. Har inte använt systemet utan hittade det nere i källaren. Kan finnas en anledning till varför det ligger där xD

Skrivet av mrqaffe:

Försök ta reda på hur elementen är fästa och hur de lossas, du måste troligen lossa basen för att komma åt att löda fast en kabel, kan du fixa nån vettig bild på fronten så gör det men kolla på den så att du ser att det finns skärpa i bilden om du ska ladda upp den annars är det meningslöst att posta bilder.

Absolut, nja känns enligt er som att det är dags för ett par nya högtalare. Ska ta en kik inuti bara för att se hur en högtalare ser ut på insidan och få lite lärdom innan jag slänger systemet.

Tackar samtliga för er tid och all hjälp!

Permalänk
Rekordmedlem

Vill du börja lära dig löda kabel o liknande är det utmärkt att prova på gamla saker som kan skrotas om det går fel

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Lofar:

Nej det håller jag med om men samtidigt är det bra att börja lära sig. Jag tänkte för en gångs skull att jag skulle försöka laga saken utan att slänga skiten direkt xD

Här kommer en lite bättre bild
http://www.ladda-upp.se/bilder/bkhdurcxyrxkbz/

Din 2 delade kabel ska fästas i var sin av tåtarna du skickade bild på. Svårare än så behöver det inte vara.

Om nu inte någon av dom har gått av inuti men det verkar så enkelt som att du ska sätta ihop kablarna.

Eller har jag missuppfattat allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vill du börja lära dig löda kabel o liknande är det utmärkt att prova på gamla saker som kan skrotas om det går fel

Haha nja känner inte att jag är på det planet riktigt

Skrivet av Alligatorn:

Din 2 delade kabel ska fästas i var sin av tåtarna du skickade bild på. Svårare än så behöver det inte vara.

Om nu inte någon av dom har gått av inuti men det verkar så enkelt som att du ska sätta ihop kablarna.

Eller har jag missuppfattat allt?

Aa men gjorde det förut och försökte tejpa ihop dem men kom fortfarande inget ljud

Permalänk
Skrivet av Lofar:

Haha nja känner inte att jag är på det planet riktigt
Aa men gjorde det förut och försökte tejpa ihop dem men kom fortfarande inget ljud

Om man vill få ihop en kabel så att det sitter ihop säkert och med bra kontakt så är det löda som gäller. Det är därför lite motsägande att säga att du vill lära dig meka med elektronik samtidigt som du inte vill lära dig löda. Det går i väldigt många fall hand i hand.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av beyondthemind:

Om man vill få ihop en kabel så att det sitter ihop säkert och med bra kontakt så är det löda som gäller. Det är därför lite motsägande att säga att du vill lära dig meka med elektronik samtidigt som du inte vill lära dig löda. Det går i väldigt många fall hand i hand.

Nej det har jag aldrig skrivit. Förstår inte varför folk alltid ska börja diskutera och ifrågasätta saker i trådar.

Permalänk
Skrivet av Lofar:

Nej det håller jag med om men samtidigt är det bra att börja lära sig. Jag tänkte för en gångs skull att jag skulle försöka laga saken utan att slänga skiten direkt xD

Skrivet av Lofar:

Haha nja känner inte att jag är på det planet riktigt
Aa men gjorde det förut och försökte tejpa ihop dem men kom fortfarande inget ljud

Skrivet av Lofar:

Nej det har jag aldrig skrivit. Förstår inte varför folk alltid ska börja diskutera och ifrågasätta saker i trådar.

Det här skulle i alla fall jag tolka som att du vill lära dig något, och sen att du inte är på det planet, det vill säga att du inte vill satsa på att lära dig löda.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av beyondthemind:

Det här skulle i alla fall jag tolka som att du vill lära dig något, och sen att du inte är på det planet, det vill säga att du inte vill satsa på att lära dig löda.

Hur du tolkar saker är en sak och vad jag skriver är en annan, förstår du?
Jag vill meka med den men nu när det kommer fram att man måste införskaffa saker för att börja löda då pallar jag inte.

Permalänk

@Lofar: Ja jag förstår men du måste samtidigt förstå vad jag menar. Jag förstår mycket väl att du tycker det är skillnad på att lära sig nya saker och att lära sig löda, det är ju skillnad på det. Man behöver ju till exempel inte löda för att lära sig bygga en dator som också är en teknisk grej att göra.

I just ett sånt här fall dock så är lödning att föredra för att få en riktigt bra hållbar kontakt. Självklart kan du ju lösa det på andra sätt med, snurra ihop kopparen och tejpa som är den vanliga svensson-svensson-varianten. Men som sagt, i det här fallet så, öven med tanke på att den kabelbit du har att skarva på är så kort och gör det svårt att få det hållbart på annat sätt. Hade det varit en meter lång stump så hade man kunnat skarva ihop det genom att snurra och tejpa, eller en sockerbit. Men tänk även på att om du skulle öppna upp lådan på något sätt och byta högtalarkabel så är det ett måste att löda, det är så kablarna sitter fast i högtalarelementen.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Lofar:

Haha nja känner inte att jag är på det planet riktigt
Aa men gjorde det förut och försökte tejpa ihop dem men kom fortfarande inget ljud

Då är det antagligen problem inuti lådan som felet sitter, precis som flera redan påtalat.

Du kan klippa ett par högtalare på blocket/tradera väldigt billigt och koppla in dom bara det sitter något liknande det här på baksidan.

Har själv köpt billiga för 20 och 40 spänn på tradera som jag tror fungerar utmärkt till ditt ändamål.

Permalänk

@Alligatorn: Och skulle man inte hitta på blocket eller tradera så brukar många second hand-butiker ha högtalare. Har en gång faktisk sett ett par fina golvhögtalare för 200kr. Kommer inte ihåg mörket men tror det var Proson eller Dynavoice. Det var i alla fall orange baskoner och det var inte Klipsch. Tyvärr hade jag då inte plats för dem i min lägenhet, annars hade jag tagit dem direkt. Man kan ibland göra rejäla fynd bland hemelektronik, folk som lämnar in från sina avlidna släktingar eller annat som inte vet vad grejerna är värda.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk

Det är mycket möjligt att du inte fått något ljud för att det varit dålig kontakt i den skarvade kabeln.

För att göra det ultraenkelt men lite mer hållbart än att bara tvinna ihop kabeln, köp en kopplingsplint (http://www.clasohlson.com/se/Kopplingslist/Pr363417000) och använd den för att skarva.

Jag tror dock det finns en risk att isoleringen är borta en bit in i högtalaren vilket gör att trådarna inuti högtalaren kommer i kontakt med varandra och därmed kortsluter stereon. Det är svårt att se på den tredje bilden, men det ser ut som att det saknas en del isolering (utöver det som antagligen skalats bort medvetet)?

Visa signatur

.:bjorn