Behöver hjälp med uppgift i Pycharm/Python.

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med uppgift i Pycharm/Python.

Hej!

Min uppgift lyder:

Citat:

I Lustiga Huset finns v, 1 ≤ v ≤ 100 våningar. I den märkliga hissen finns bara två knappar.
Dels en som förflyttar hissen u våningar uppåt och dels en som förflyttar hissen n våningar
nedåt. Men med hjälp av en kombination av resor, uppåt och nedåt kan man ta sig till önskad
våning m.
Du ska skriva ett program som tar emot uppgifter om v, u, n och m och som sedan beräknar
det minsta antalet resor som behövs för att nå våning m, målet. En resa är alltså en knapptryckning
som för hissen från en våning till en annan. Den första resan startar alltid på våning
1, som ligger i husets bottenplan. Huset saknar källare och vind, vilket betyder att hissen alltid
måste befinna sig någonstans mellan våning 1 och v.
Indata: Programmet inleds med att fråga efter v, u, n och m
Hur många våningar har huset: 78
Förflyttning uppåt: 15
Förflyttning nedåt: 8
Till vilken våning ska du: 35
Utdata: En rad som talar om det minsta antalet resor som behövs för att nå målet:
Det behövs minst 13 resor för att nå målet
Endast testexempel där det finns en lösning kommer att användas.

Så jag har kommit såhär långt:

print=("Välkommen till hissen i lustiga huset!") v = int(input("Hur många våningar finns det i huset?(Max 100)")) u = int(input("Förflyttningar uppåt? ")) n = int(input("Förflyttningar nedåt?(Får inte vara högre än förflyttningarna uppåt) ")) framme = int(input("Till vilken våning ska du? ")) if position==framme: print (antalresor)

Vad ska jag göra härnäst? Svara gärna i PyCharm/Python format.

Mvh!

Trådstart återställd
Permalänk
Medlem

Inte för att vara elak, men vad står det i ditt utbildningsmaterial? Tror inte någon här på Swec kommer vilja göra din uppgift åt dig, det folk brukar hjälpa till med är när man får konstiga errors man inte lyckas lista ut själv.

Fundera på vad du behöver för att klara uppgiften och studera hur man använder de funktioner du behöver i ditt studiematerial.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådstart återställd*

Att redigera bort trådstarten är respektlöst mot övriga tråddeltagarna och gör att andra personer inte kan dra nytta av tråden i framtiden.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Hissen i det lustiga huset programmering

Hej!

Min programmerings lärare har varit borta under veckan och rättat nationella prov så jag har inte kunnat kontakta honom och be om hjälp. Jag har inte haft någon tillgång till någon av kursens utbildningsmaterial som våran lärare bara tar med till lektionstid.

Har inlämning av uppgiften klockan 08:30 imorgon och jag är inte klar än. Jag ber inte er att lösa min uppgift helt och hållet men jag förstår inte varför det inte fungerar.

Uppgiften lyder:

I Lustiga Huset finns v, 1 v 100 våningar. I den märkliga hissen finns bara två knappar. Dels en som förflyttar hissen u våningar uppåt och dels en som förflyttar hissen n våningar nedåt. Men med hjälp av en kombination av resor, uppåt och nedåt kan man ta sig till önskad våning m. Du ska skriva ett program som tar emot uppgifter om v, u, n och m och som sedan beräknar det minsta antalet resor som behövs för att nå våning m, målet. En resa är alltså en knapptryckning som för hissen från en våning till en annan. Den första resan startar alltid på våning 1, som ligger i husets bottenplan. Huset saknar källare och vind, vilket betyder att hissen alltid måste befinna sig någonstans mellan våning 1 och vinden.

Programmet inleds med att fråga efter v, u, n och m
Hur många våningar har huset: 78
Förflyttning uppåt: 15
Förflyttning nedåt: 8
Till vilken våning ska du: 35
Utdata: En rad som talar om det minsta antalet resor som behövs för att nå målet: Det behövs minst 13 resor för att nå målet

Jag har kommit såhär långt:

v = int(input("Hur många våningar finns det i huset?(Max 100) "))
u = int(input("Förflyttningar uppåt? "))
n = int(input("Förflyttningar nedåt? "))

framme = int(input("Till vilken våning ska du? "))

upp= u-n
ner= n-u

position= ner or upp

antalresor=0
while antalresor!=framme:
if framme<position:
upp

if framme>position:
ner

antalresor+=1

Alternativ länk http://postimg.org/image/u679rsawr/

Läser för övrigt programmeringsspråket Python.

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda mig av guider, pröva en sån här t ex. https://www.codecademy.com/learn/python

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Du fick ju ett svar på en exakt lösning på fragbite igår? Den såg korrekt ut.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Hedersmedlem

@krupty *Trådar sammanfogade*

Observera att vi inte tillåter flera trådar om samma ämne. Man får ej heller skapa en ny tråd om en moderator har låst en tråd, se §3.3. Den här gången var jag dock snäll och sammanfogade trådarna åt dig...

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...