Vad installera/göra efter installation av Ubuntu?

Permalänk
Medlem

Vad installera/göra efter installation av Ubuntu?

Hej!

Helt insnöad Windows användare som har startat processen att flytta över till *nix (Ubuntu i detta fall). Imorgon är planen att installera Ubuntu och är lite fundersam vad man skall göra efter installation. Har letat lite på nätet och hittat en del guider till "Must-do" efter ren installation men de är väldigt varierande och har inte jättemycket gemensamt.

Därav vänder jag mej nu till er för att höra vad ni tycker är måsten efter första installation av Ubuntu?

EDIT: För lite information från min sida:
För att specifiera närmare, är Ubuntu tillräckligt bra ”out of the box” så att det inte behövs några ”tweaks” över huvudtaget för att förbättra användarupplevelsen (förutom självklara uppdateringar)? Finns det några inställningar som underlättar livet för en nybörjare? Användandet är det en ”snittperson” på detta forum använder datorn till, mao en blandning av allt inklusive spel.

Tack på förhand,

Jan

Permalänk
Medlem

Beror väl på vad du tänker använda datorn till?

Visa signatur

corsair 750d : asus a170-deluxe : asus gtx 980ti poseidon : i7 6700k : samsung 950 pro nvme 256gb + crucial 480gb msata : corsair ax860i : 16gb dominator platinum : ekwb custom loop för cpu + gpu : razer blackwidow chroma + mamba : win10 : sennheiser g4me zero : asus pg348q

Permalänk
Rekordmedlem

Börja använda datorn? Har du installerat en "normalversion" så är det mesta klart och det finns inget speciellt du egentligen behöver göra, om du saknar något program så får du installera det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Det beror helt och hållet på vad du tänker göra med datorn och dina behov. Men det är aldrig dumt att börja med att uppdatera så du har de senaste säkerhetsfixarna och paketen installerade. Sedan kan du börja installera de program du är i behov utav. Egentligen skiljer inte tänket runt vad man ska göra nämnvärt jämfört med Windows, det är snarare hur man gör det som skiljer sig (om vi nu pratar vanligt Desktop usage, server är en helt annan sak).

Permalänk
Medlem

Som mrqaffe säger, använd datorn.

Börja installera mjukvaror du behöver i ditt dagliga användande.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt för en något otydlig trådstart med alldeles för lite väsentlig information.

För att specifiera närmare, är Ubuntu tillräckligt bra ”out of the box” så att det inte behövs några ”tweaks” över huvudtaget för att förbättra användarupplevelsen (förutom självklara uppdateringar)? Finns det några inställningar som underlättar livet för en nybörjare? Användandet är det en ”snittperson” på detta forum använder datorn till, mao en blandning av allt inklusive spel.

För vissa saker kommer Windows fortsättningsvis att finnas kvar, där begränsningar eller avsaknad av programvara hindrar användandet, så som t.ex. vissa spel och Lightroom.

Det som överraskade mej mest är svarena "börja använda datorn" och ”installera det du behöver” det är ju självklarheter annars är det väl ingen vits med att ens ha en dator...Har alltid tyckt nivån och informationen varit bra på detta forum, kan tänkas att dessa svar kan härledas till många personers frågor rörande svårigheten i att använda *nix överlag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sp0de:

Ber om ursäkt för en något otydlig trådstart med alldeles för lite väsentlig information.

För att specifiera närmare, är Ubuntu tillräckligt bra ”out of the box” så att det inte behövs några ”tweaks” över huvudtaget för att förbättra användarupplevelsen (förutom självklara uppdateringar)? Finns det några inställningar som underlättar livet för en nybörjare? Användandet är det en ”snittperson” på detta forum använder datorn till, mao en blandning av allt inklusive spel.

För vissa saker kommer Windows fortsättningsvis att finnas kvar, där begränsningar eller avsaknad av programvara hindrar användandet, så som t.ex. vissa spel och Lightroom.

Det som överraskade mej mest är svarena "börja använda datorn" och ”installera det du behöver” det är ju självklarheter annars är det väl ingen vits med att ens ha en dator...Har alltid tyckt nivån och informationen varit bra på detta forum, kan tänkas att dessa svar kan härledas till många personers frågor rörande svårigheten i att använda *nix överlag.

Det är betydligt mindre strul med linux än win så prova och var mer konkret om du får problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Det som överraskade mej mest är svarena "börja använda datorn" och ”installera det du behöver” det är ju självklarheter annars är det väl ingen vits med att ens ha en dator...Har alltid tyckt nivån och informationen varit bra på detta forum, kan tänkas att dessa svar kan härledas till många personers frågor rörande svårigheten i att använda *nix överlag.

Du ställde en fråga om du behövde göra något speciellt med datorn och folk svarade nej? Om du inte redan är bekant med Ubuntu så vet du ju inte vad du behöver/vill ändra så första tiden bör du använda till att lära känna det. Hittar du då något du inte står ut med är det ju lättare att (försöka) ändra det då. Att någon vill ha dockan till höger och andra vill läsa från höger till vänster betyder ju inte att du vill ha det så.

Jag började själv med Linux för ungefär två år sedan och jag blev överraskad av hur användarvänligt det är direkt "ur lådan" (även om jag numera sköter allt genom terminalen för ökad flexibilitet).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är betydligt mindre strul med linux än win så prova och var mer konkret om du får problem.

TACK, återkommer vid eventuella problem

Skrivet av zarkov:

Du ställde en fråga om du behövde göra något speciellt med datorn och folk svarade nej? Om du inte redan är bekant med Ubuntu så vet du ju inte vad du behöver/vill ändra så första tiden bör du använda till att lära känna det. Hittar du då något du inte står ut med är det ju lättare att (försöka) ändra det då. Att någon vill ha dockan till höger och andra vill läsa från höger till vänster betyder ju inte att du vill ha det så.

Jag började själv med Linux för ungefär två år sedan och jag blev överraskad av hur användarvänligt det är direkt "ur lådan" (även om jag numera sköter allt genom terminalen för ökad flexibilitet).

Njaaa, i första inlägget innan jag gav extra info frågade jag vad NI tycker är "must do" efter ren installation, INTE om jag behövde göra något speciellt. Med andra ord vad anser ni viktigt att göra efter ren installation av OS. Däremot var jag alldeles för fåordig om vad datorn skulle användas till och specifierade istället och lade frågan till om man behövde "tweaka" något.

Fortsättningsvis har ingen valt att svara på den första och mest intressanta frågan. Borde egentligen aldrig ha inlett som jag gjorde utan bara frågat vad folk brukar göra först efter en ren installation av OS. Valet av rubrik blev inte heller klockrent, kanske borde ha stannat i sängen idag istället för att stiga upp

Kör Ubuntu i VM och håller helt med om att det är mycket mera användarvänligt än för fem år sedan Har också lekt runt i terminalen, t.ex. så körs som bäst en wget på en site (online tutorials) jag vill använda under resor där jag inte har möjlighet till att vara online, vilket är väldigt ofta. Jag tycker inte att terminalen är skrämmande utan erbjuder mycket intressanta möjligheter där fantasin verkar vara det mest hämmande. Ser med spänning fram emot vilka dumheter man kommer att hitta på.

Permalänk
Medlem

Adblock och geany är det enda jag installerade på en ny klient jag skaffat(Linux mint). Är ju inte så mycket man behöver göra på de "större" distarna. En annan webbläsare kanske...

apt-get update && apt-get upgrade är väl det enda man behöver bekymra sig om då och då

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Nu installerar jag jag inte hela skrivordsversioner/distar på det viset som de flesta göra...jag börjar alltid med en en minimal serverinstallation utan något som helst grafiskt gränsnitt och sedan bygger jag upp en skrivborsmiljö med endast dom paket och program jag vill ha. Men om jag skulle installera hela en hel skrivbordsversion av Ubuntu så skulle jag i grova drag göra ungefär följande:
Direkt efter installationen ser till att uppdatera systemet och se till att få in dom drivrutiner som behövs. Nu vet jag inte vad du kör för grafikkort men när det gäller nvidia så kör jag inte dom som finns till ubuntus egna förråd. Istället följer jag denna beskrivning för installation av nytt förråd : http://www.howtogeek.com/242045/how-to-get-the-latest-nvidia-amd-or-intel-graphics-drivers-on-ubuntu/
Sedan använder jag funktionen "Ytterligare Drivrutiner" och låter den söka fram dom senaste drivarna och installerar därigenom. Jag säger inte på något sätt att det är bättre än något annat...men det är så jag valt att göra. Det funkar för mig. Men tänk bara på att man får alltid dom absolut senaste drivarna som kanske inte hunnit testas av Canonical (dom som distribuerar ubuntu) så det skulle kunna bli problem!! Har dock inte haft några själv än...det har funkat fint för mig !

Sedan börjar jag installera dom program och paket som behövs. Lägger till diverse PPA till programförrådet som behövs att för att installera och hålla uppdaterat. Som t.e.x Spotify, Chrome. Väl inne i skrivborsmiljön går jag igenom "programcentralen" och avinstallerar en massa skit som dom skickar med. Eventuellt lägger till om jag glömt något.

Eftersom du behöver Lightroom så antar jag att du fotograferar en del...vilket jag också gör.
Ska du köra ubuntu så kan jag rekommendera Shotwell för organisering, Darktable för rawhantering och tyvärr så blir det Gimp för bildredigering. Gimp är bra men det känns som att det saknas en del...antagligen dels för att jag inte vant mig än. Däremot så finns ett alternativ och det är att installera Wine och PlayOnLinux och där igenom installera Photoshop C6 t.e.x. Funkar felfritt för mig, jag vet en del som kör Lightroom därigenom också. Likaså funkar en hel del spel i dagsläget helt spelbart och stabilt genom PlayOnLinux.

GLHF och välkommen till den ljusa sidan !!

Visa signatur
Permalänk

Installera synaptic om det inte föjde med som standard "$ sudo apt-get install synaptic". Plocka bort onödigheter, inte för att onödigheterna skadar men jobbigt att få uppdateringar på sånt man aldrig använder.
Installera nano för en bekväm texteditor i terminalen. Lägga till raden "vm.swappiness = 10" i /etc/sysctl.conf för minskad swap-användning. Installera en trevligare skrivbordsmiljö. Och så wine förstås, gärna nine3d patchad för bättre direct3d9 prestanda och playonlinux är också bra att ha.
Det är typ vad jag skulle börja med. Flashcache är också trevligt om man har ssd + hdd i datorn, men kanske lite överkurs.

Permalänk
Medlem

När jag först provade Ubuntu så undrade jag om Linuxfolket bara använde sina datorer till att surfa på nätet med. xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

När jag först provade Ubuntu så undrade jag om Linuxfolket bara använde sina datorer till att surfa på nätet med. xD

HAHA...how things have changed !!

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Jag skulle installera ett program som heter Preload. Den analyserar vilka program du använder oftast och laddar sedan in rammet så att det startar snabbar. Mer infroamtion finns här: http://askubuntu.com/questions/110335/drawbacks-of-using-prel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Installera synaptic om det inte föjde med som standard "$ sudo apt-get install synaptic". Plocka bort onödigheter, inte för att onödigheterna skadar men jobbigt att få uppdateringar på sånt man aldrig använder.
Installera nano för en bekväm texteditor i terminalen. Lägga till raden "vm.swappiness = 10" i /etc/sysctl.conf för minskad swap-användning. Installera en trevligare skrivbordsmiljö. Och så wine förstås, gärna nine3d patchad för bättre direct3d9 prestanda och playonlinux är också bra att ha.
Det är typ vad jag skulle börja med. Flashcache är också trevligt om man har ssd + hdd i datorn, men kanske lite överkurs.

Bra där !

Vad använder du för graffe och drivare tillsammans med nine3D patchning ?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Tack för alla svar hitintills! Sprang på lite partull i samband med att jag skulle installera. Tanken är att göra en dualboot med windows 10 där windows 10 ligger på en SSD som jag inte tänkt röra (för lite utrymme). Har ordnat med 100 gig tomt (oallokerat) utrymme på en HDD istället, nu vägrar Ubuntu att installera i detta oallokerade utrymme.

Försökte sedan formatera detta i Win 10 med får meddelandet att max antal partitationer (4) redan är använda och det stämmer nog eftersom HDD:n borde vara Legacy MBR (körde Windows 7 tidigare).

Orkar inte krångla desto mera så jag köper helt enkelt en till HDD imorgon som får bli 100% Ubuntu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Orkar inte krångla desto mera så jag köper helt enkelt en till HDD imorgon som får bli 100% Ubuntu.

Vilket egentligen också är det smartaste draget...oavsett hur man ser det !
Minst risk för krångel...som situationen ser ut för dig nu !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Sp0de: Om du har SSD:n som har Windows 10 inkopplad samtidigt som du installerar Ubuntu på en annan SSD eller HDD så kommer Grub 2 bootloadern som finns i Ubuntu att ta över boot funktionen även för Windows 10.

Om du vill så går detta att undvika genom att koppla bort Windows 10 SSD:n under Ubuntu installationen och sedan välja vilken enhet som skall vara första bootenhet i BIOS/UEFI, och då går det även att välja vilken som skall boota genom att trycka på en funktionstangent för att få upp en boot meny när dator startar.

Här en liten lista på vilken funktionstangent som man skall trycka på för olika moderkort för att få upp en boot meny när datorn startar
Asus - F8
MSI - F11
Gigabyte - F12
EVGA - ESC

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

@Sp0de: Om du har SSD:n som har Windows 10 inkopplad samtidigt som du installerar Ubuntu på en annan SSD eller HDD så kommer Grub 2 bootloadern som finns i Ubuntu att ta över boot funktionen även för Windows 10.

Om du vill så går detta att undvika genom att koppla bort Windows 10 SSD:n under Ubuntu installationen och sedan välja vilken enhet som skall vara första bootenhet i BIOS/UEFI, och då går det även att välja vilken som skall boota genom att trycka på en funktionstangent för att få upp en boot meny när dator startar.

Här en liten lista på vilken funktionstangent som man skall trycka på för olika moderkort för att få upp en boot meny när datorn startar
Asus - F8
MSI - F11
Gigabyte - F12
EVGA - ESC

Ett stort tack för denna information.

Jag hade förstått att det gick att dual boota även så här. I installationen väljer man dual med Windows och sedan vilken disk/partition själva OS skall installeras på och separat vart grub blir. I ett par guider jag läste säger man det är möjligt.

Tänker dock inte ta risken utan gör som du säger, det är ju ett enkelt alternativ!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bardbard:

apt-get update && apt-get upgrade är väl det enda man behöver bekymra sig om då och då

Apt-get behövs inte längre, man kan skriva apt istället.

http://www.howtogeek.com/234583/simplify-command-line-package...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Ett stort tack för denna information.

Jag hade förstått att det gick att dual boota även så här. I installationen väljer man dual med Windows och sedan vilken disk/partition själva OS skall installeras på och separat vart grub blir. I ett par guider jag läste säger man det är möjligt.

Tänker dock inte ta risken utan gör som du säger, det är ju ett enkelt alternativ!

Skickades från m.sweclockers.com

Att installera med dualboot är bara att tala om att Ubuntu skall installeras parallellt med Windows så slippa du hålla på med bootordning i bios.

Permalänk

@mrazster: Gammdator gallium nine 3d stöds av standard mesa på radeon från 11.2 och uppåt om jag inte minns fel. Endast själva wine som behöver bytas ut. Lite osäker hur det är med intel och nvidia. Det fungerar iaf endast med dom öppna drivutinerna. Inte alla spel som fungerar felfritt heller skall sägas.

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid installera ubuntu-restricted-extras efter en installation. Numera kanske det inte är helt nödvändigt men det sitter fast i efter installations minnet hos mig.

Permalänk
Medlem

Fungerar preload fortfarande tänkte då den bygger på SYSV init och inte systemd? tänkte om den förstår systemd som ubuntu 16.04 nu kör med som standard.

Skrivet av anon198674:

Jag skulle installera ett program som heter Preload. Den analyserar vilka program du använder oftast och laddar sedan in rammet så att det startar snabbar. Mer infroamtion finns här: http://askubuntu.com/questions/110335/drawbacks-of-using-prel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är betydligt mindre strul med linux än win så prova och var mer konkret om du får problem.

Kan inte hålla med dig där, har sällan strul i windows, har ofta strul i linux speciellt med enkla saker.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Du ändrar hosts.deny

sudo gedit /etc/hosts.deny
eller
sudo leafpad /etc/hosts.deny

och klistrar in följande text mvphosts

Sedan kan ytterligare sajter du vill blockera läggas till här. Dock litar jag inte helt på denna fil, då några sajter jag blockerat ändå går att nå.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xamber:

Kan inte hålla med dig där, har sällan strul i windows, har ofta strul i linux speciellt med enkla saker.

Kan inte hålla med dig där, det senaste som win fått för sig är att göra startmenyn osynlig för mig, linux däremot bara rullar och kräver inte heller omstarter hela tiden på det sätt som win gör, Det är ett par program som hindrar mig från att helt gå över till linux men det är nog snart dax.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Hmm, spännande bugg de där, aldrig stött på det om startmenyn faktiskt. Omstarter lider jag inte av, startar sällan om. Har snart 5 månaders upptid.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!