Hemmabiosystemet till datorn.

Permalänk
Medlem

Hemmabiosystemet till datorn.

Hejsan!

Vi har uppgraderat vårat ljudsystem till våran tv så jag fick det gamla systemet. Det är sjukt bra ljud så det är synd att bara slänga det. Just nu streamar jag musik på min mobil som jag har kopplat till apple tv:n. Finns det något sätt att koppla in systemet till datorn? Detta skulle underlätta väldigt mycket. Jag är inte så bra på sladdar och ljudmaskiner osv, så förklara gärna saker två gånger

Det är harman/kardon om det skulle vara till någon nytta att veta.

Permalänk
Medlem

finns väldigt många sätt att göra det på, men absolut enklast är väl ifall hemmabiosystemet har en 3,5mm ingång. Då är det bara dra en sån kabel mellan dator och förstärkare. Annars finns säkert RCA-ingång på hemmabiosystemet, då funkar en 3.5mm -> 2xRCA-kabel bra.
Vill du köra digitalt så kan du köra med antingen en SPDIF eller koaxial-kabel. Sen funkar även HDMI också, även om det inte är det mest optimala valet.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av luclars:

Hejsan!

Vi har uppgraderat vårat ljudsystem till våran tv så jag fick det gamla systemet. Det är sjukt bra ljud så det är synd att bara slänga det. Just nu streamar jag musik på min mobil som jag har kopplat till apple tv:n. Finns det något sätt att koppla in systemet till datorn? Detta skulle underlätta väldigt mycket. Jag är inte så bra på sladdar och ljudmaskiner osv, så förklara gärna saker två gånger

Det är harman/kardon om det skulle vara till någon nytta att veta.

Vad mer än harman/kardon heter det? Vad har du för dator? Tillgängliga uttag på datorn?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

@Litenskit: På revicern ( tror jag det heter) står det hs2x0 och på självaste baslådan står det hkts210sub/230

I datorn har jag väl vanligt 3.5 och hdmi.

Permalänk
Rekordmedlem

HS2x0 är nästan rätt, det säger serien men x et står för en siffra så läs av hela namnet på apparaten HS 200 till HS 280 verkar finnas dvs 8 olika modeller eller posta bra bilder av fram och baksida där man kan se märkningar och kontakter.
De verkar hursomhelst ha normala anslutningar med toslink på ljudingången och jag skulle rekommendera det om du ska ansluta en dator eftersom det ger halvanisk isolation så att inga störningar kan uppstå, det är ovanligt att datorn inte har toslink, vilket moderkort är det du har i så fall ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

HS2x0 är nästan rätt, det säger serien men x et står för en siffra så läs av hela namnet på apparaten HS 200 till HS 280 verkar finnas dvs 8 olika modeller eller posta bra bilder av fram och baksida där man kan se märkningar och kontakter.
De verkar hursomhelst ha normala anslutningar med toslink på ljudingången och jag skulle rekommendera det om du ska ansluta en dator eftersom det ger halvanisk isolation så att inga störningar kan uppstå, det är ovanligt att datorn inte har toslink, vilket moderkort är det du har i så fall ?

Har ej toslink i min dator. Finns det nån sladd eller något annat sätt att fixa detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av luclars:

Har ej toslink i min dator. Finns det nån sladd eller något annat sätt att fixa detta?

Vad har du för moderkort eller dator?
Optisk brukar vara standard.

Annars kan du ta en 3.5mm --> RCA kabel och koppla in med antar jag.
Men vet ju inte vad det är du har för grejer exakt så svårt att säga.
Kolla upp exakt modelnummer.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av luclars:

Har ej toslink i min dator. Finns det nån sladd eller något annat sätt att fixa detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det finns rena omvandlare, (har själv extern usbansluten omvandlare av bättre sort) men även väldigt billiga ljudkort har ofta toslink som borde fungera men du kan ju även kolla på vad du verkligen har för modell och vad den har för anslutningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.