DAN Cases A4 SFX - nu är det på gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boulund:

Jag har suttit o följt priserna på de komponenter jag tänkt köpa till min A4X sedan i somras nån gång. Det blir, precis som många andra också tänkt gissar jag, följande:

Asus Z170I Pro Gaming
Core i5 6600K
Cryorig C7
Corsair Vengeance 2x8GB DDR4
Asus GTX 1070 Strix Gaming
Corsair SF450

Har redan 512GB SSD och allt annat sen innan. Hoppas på bra priser i mellandagarna nu, flera av komponenterna var ju nere på riktigt bra priser på black friday. Vore synd om det inte blir priser i samma nivå i mellandagarna... 6600K var ju nere på under 2k, Strix-kortet var nere på under 4.5k, bland annat.

@Peking, är en NH-L9 mycket tystare än en C7, eller vad är anledningen att det verkar bli så populärt med en NH-L9 med 25mm fläkt?

Borde inte en Strix kylare dumpa enormt mycket värme i detta enormt kompakta chassi. Med stora chanser på throttel som resultat.

Skulle jag bygga i detta skulle de bli referens kort som blåser ut värmen direkt istället för att dumpa det i chassit

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

är ju avgränsat ifrån mobot så värmen trycks la ut igenom hålen helt enkelt.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Borde inte en Strix kylare dumpa enormt mycket värme i detta enormt kompakta chassi. Med stora chanser på throttel som resultat.

Skulle jag bygga i detta skulle de bli referens kort som blåser ut värmen direkt istället för att dumpa det i chassit

Ett tips är att kolla in den officiella tråden på Hardforum. Där har Daniel postat testresultat över temperaturer och så förklarar han vilken princip chassit designat efter. Han rekommenderar till och med "eftermarknadskylare" framför referens

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Borde inte en Strix kylare dumpa enormt mycket värme i detta enormt kompakta chassi. Med stora chanser på throttel som resultat.

Skulle jag bygga i detta skulle de bli referens kort som blåser ut värmen direkt istället för att dumpa det i chassit

Har chassit några interna fläktar alls?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

@Bewise, Nopp. Tanken är att GPU/CPU/PSU-fläkt ska ligga så pass nära chassi-väggarna att de står för insugandet av luft, och att övertrycket som uppstår ska göra att uppvärmd luft smiter ut uppe i toppen osv.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

@Bewise, Nopp. Tanken är att GPU/CPU/PSU-fläkt ska ligga så pass nära chassi-väggarna att de står för insugandet av luft, och att övertrycket som uppstår ska göra att uppvärmd luft smiter ut uppe i toppen osv.

Då förstår, tack för informationen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Ett tips är att kolla in den officiella tråden på Hardforum. Där har Daniel postat testresultat över temperaturer och så förklarar han vilken princip chassit designat efter. Han rekommenderar till och med "eftermarknadskylare" framför referens

Skickades från m.sweclockers.com

Länka gärna till den sidan så man kan få mer kött på benen.

Men enligt Linus tech så rekommenderar han referens kort och dom gjorde även ett test med ett 1080 från EVGA med eftermarknadskylare och funkade helt okej men hände ibland att kortet klockade ner sig själv pga värme.

Enligt han och ända video rencension jag sett hittils.

Så skulle gärna höra från fler personer när detta chassi kommit för själv sugen att bygga i detta chassi i framtiden.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@Jonas79:

Här har du tråden på Hardforum. Jag själv kommer bygga och ta ett kort med eftermarknadskylare. Jag kommer dock inte satsa på något så highend som 1080 då jag spelar så pass lite nu för tiden att jag nog får klara mig med något i 2000-3000krs klassen

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Ni som har köpt och kommer få detta chassi, kommer ni köra på en vanlig SSD eller en M.2?

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

@Bewise: Jag har en gammal 500GB 2.5" SSD sedan innan som jag tänkte fortsätta köra på. Får se var den sitter bäst i lådan med tanke på kabellängd osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Ni som har köpt och kommer få detta chassi, kommer ni köra på en vanlig SSD eller en M.2?

Jag kommer att köra både och, hoppas på att den 960 jag köpt inte blir för varm intryckt under modermodemet men enl. recensionerna så verkar den inte vara lika varm som tidigare 950 M2.

Köpte också en 850 2.5" för boot eftersom jag tänkte att 500GB för allt kan vara lite lite....och 1TB M2 var 1000 pix dyrare....

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Som jag förstått det är C7 rätt högljudd under load i jämförelse med NH-L9. Det sägs att NH-L9 inte är långt ifrån prestandamässigt heller. Om man sätter på en vettig 25mm-fläkt lär man kunna hålla samma temp till ännu lägre ljudnivå, eller till och med få lite bättre kylning. Vi får se hur det blir, Cryorig har gått ut med att de jobbar på ett "universal fan mounting kit" så originalfläkten ska kunna bytas till valfri fläkt i storlek 92mm

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köpte min C7 när den var "Kylaren man måste ha" men nu har folk vänt mot Noctua med 25mm fläkt senaste månaden eller så, min idé är att börjar med C7 och kommer det ett "universal mounting kit" till den så testar jag det. Visar det sig att NH-L9 med 25mm fläkt är mycket bättre när folk börjar dra igång sina system så är det inte dyrare att man kan byta om det skulle vara så...

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boulund:

@Bewise: Jag har en gammal 500GB 2.5" SSD sedan innan som jag tänkte fortsätta köra på. Får se var den sitter bäst i lådan med tanke på kabellängd osv.

Okej, ska bli intressant och få höra din erfarenhet och åsikter hur det gick och om det här känts bra!

Skrivet av spda242:

Jag kommer att köra både och, hoppas på att den 960 jag köpt inte blir för varm intryckt under modermodemet men enl. recensionerna så verkar den inte vara lika varm som tidigare 950 M2.

Köpte också en 850 2.5" för boot eftersom jag tänkte att 500GB för allt kan vara lite lite....och 1TB M2 var 1000 pix dyrare....

Haha modermodemet, såg vad du gjorde där 😉 Okej men det låter som.en bra start och så får man se hur det funkar. Jag har undrat om det är mer till fördel just för utrymmet, kylningen och luften om det är bättre med att köra mer på hårddiskar med M.2 gränssnittet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Vad blir totalpriset för denna låda hem ?? Tänkte på ni som beställt. Nån som fått sitt chassi ännu ??

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Vad blir totalpriset för denna låda hem ?? Tänkte på ni som beställt. Nån som fått sitt chassi ännu ??

Kostnaden slutade på 270€. Lådorna anländer i Tyskland den här veckan och Dan förväntas skicka iväg de första nästa vecka.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snacka om att jag blev besviken på att Strix Z270I Gaming inte dök upp i butikerna i veckan
Dock så ser kortet riktigt bra ut och det lär ta ett par veckor till innan vi äntligen har chassit i våra händer.
Det intressanta är att den moderkortet har 2 st. M2 så jag kanske inte behöver sätta 960 på baksidan?
Jag tror det blir 7700K (även om inte känns prisvärd) + Strix Z270i och 16 eller 32GB DDR4 med någon bra hastighet. Få se vad som rekommenderas....

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem

Är själv lite besviken på att inget AM4-moderkort i mITX-utförande har visats upp ännu. Vill ju se vad de har att komma med!

Nåväl. Har ett Z77-mITX liggandes som får göra jobbet första tiden i A4-SFX

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

@spda242: Ja, visst är det lite konstigt att det inte verkar finnas något mITX moderkort i Z270-serien tillgängligt ännu?

Jag hade egentligen hoppats på att Skylake-processorerna skulle gå ner lite i pris när Kaby lake släpptes, men det verkar ju som de ligger kvar på exakt samma prisnivå (eller högre). Bummer. Tänk att en 6600k gick för 2000 kr på black friday, men nu efter Kaby Lake-releasen fortfarande kostar ca 2600kr överallt, när 7600k går lös på 2800-2900 kr ny... Lite oväntat tycker jag.

Att det inte finns några Z270 mITX-kort gör väl att priserna på Z170-korten kommer stanna högt ett tag till.

Permalänk
Medlem

Hej, jag välkomnar mig själv till sweclockers då jag fann denna tråd om ett oerhört tjusigt chassi.
Kommer att spendera summan av 6 års datorlöshet pga en jävla massa småungar som växer/växt upp.

Jag funderar på ROG z270i när det släpps och en 7700k med cryorig c7.
gpu blir det saftigaste jag hittar, gäller att köpa på sig när frun är givmild.
Vad tror ni om 1080, behöver jag sikta på referenskylare eller tror vi på ovan inlägg om att het luft smiter ut på toppen och att jag därför kan välja och vraka på gpu-fronten?
Jag är inte superduktig på dessa bitarna, så ja skäll lite på mig om ni vill

Ha det grymt bra och må det anlända vackra chassin hos er alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boulund:

@spda242: Ja, visst är det lite konstigt att det inte verkar finnas något mITX moderkort i Z270-serien tillgängligt ännu?

Att det inte finns några Z270 mITX-kort gör väl att priserna på Z170-korten kommer stanna högt ett tag till.

Det går att beställa flertalet Z270 mITX kort, inget verkar finnas på lager dock.
Proshop säger 2-3 dagar till en vecka i leveranstid på lite olika kort. Inet säger ingenting om leveranstid.

Strix Z270I är dock M.I.A, Asus har dock lagt upp det på sin hemsida: ROG Strix Z270I Gaming
ROG Strix Z270I Gaming

MSI Z270I GAMING PRO CARBON AC

ASRock Z270M-ITX/AC Moderkort - Intel Z270 - Intel LGA1151 socket - DDR4 RAM - Mini-ITX

Gigabyte Z270N WiFi

EVGA har också annonserat ett mITX kort på sin hemsida.
EVGA Z270 Stinger

Lade till EVGA, lade till länk till Strix Z270I
Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av onestack:

Vad tror ni om 1080, behöver jag sikta på referenskylare eller tror vi på ovan inlägg om att het luft smiter ut på toppen och att jag därför kan välja och vraka på gpu-fronten?
Ha det grymt bra och må det anlända vackra chassin hos er alla.

Det har varit mycket snack om referenskylare vs. eftermonterad.
Jag har ett Strix 1080 så jag kan skiva några ord om det när jag monterat min om några veckor när chassi har kommit och Asus Strix Z270I Mobo har kommit.

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem

Jag tror att referenskylare på GPU kommer resultera i lite högre GPU-temp (då refkylaren brukar vara sämre än 3epartskylare), samtidigt som temperaturen inne i chassit blir lägre eftersom den varma luften skickas ut direkt.

GPU med 3epartskylare kommer tvärtom ge lägre temp på GPU iom bättre kylförmåga, men all varmluft måste färdas genom chassit innan det trycks ut. Sen om det är något problem återstår att se. Kammaren där grafikkortet sitter huserar inte så mycket mer än grafikkortet, så moderkort/CPU/PSU borde inte påverkas så mycket.

Men allt detta kommer nog visa sig så småningom när folk med olika konfigurationer får sina A4-SFX

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Jag tror att referenskylare på GPU kommer resultera i lite högre GPU-temp (då refkylaren brukar vara sämre än 3epartskylare), samtidigt som temperaturen inne i chassit blir lägre eftersom den varma luften skickas ut direkt.

GPU med 3epartskylare kommer tvärtom ge lägre temp på GPU iom bättre kylförmåga, men all varmluft måste färdas genom chassit innan det trycks ut. Sen om det är något problem återstår att se. Kammaren där grafikkortet sitter huserar inte så mycket mer än grafikkortet, så moderkort/CPU/PSU borde inte påverkas så mycket.

Men allt detta kommer nog visa sig så småningom när folk med olika konfigurationer får sina A4-SFX

Precis denna fråga som är min största fråga.

Kommer Open Air påverka tempen på övriga komponenter pga den varma luften måste transportes upp till taket innan den tar sig ut.

Därför många rekommenderar referens design i kompakta chassin för att värmen kommer ut direkt istället för att dumpas i chassit

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Jag tror att referenskylare på GPU kommer resultera i lite högre GPU-temp (då refkylaren brukar vara sämre än 3epartskylare), samtidigt som temperaturen inne i chassit blir lägre eftersom den varma luften skickas ut direkt.

GPU med 3epartskylare kommer tvärtom ge lägre temp på GPU iom bättre kylförmåga, men all varmluft måste färdas genom chassit innan det trycks ut. Sen om det är något problem återstår att se. Kammaren där grafikkortet sitter huserar inte så mycket mer än grafikkortet, så moderkort/CPU/PSU borde inte påverkas så mycket.

Men allt detta kommer nog visa sig så småningom när folk med olika konfigurationer får sina A4-SFX

Skrivet av Jonas79:

Precis denna fråga som är min största fråga.

Kommer Open Air påverka tempen på övriga komponenter pga den varma luften måste transportes upp till taket innan den tar sig ut.

Därför många rekommenderar referens design i kompakta chassin för att värmen kommer ut direkt istället för att dumpas i chassit

Har inte dettat debatterats även i tråden på Hardforum? Har för mig det dök upp igen nyligen när Dan diskuterade olika varianter på fönster som han testat, minns inte var i den långa tråden det var, och inte heller vilket grafikkort han testade med... Nån som läst och minns?

Edit: Här är en av posterna han diskuterade det här, och det verkar som han testade två olika kort då; MSI GTX 970 Gaming G4, och Nvidia GTX 780 Ref.

Den andra posten som jag hade ett svag minne av är antagligen den här, men jag måste kommit ihåg fel, för där har han bara testat CPU-temps med de olika sidorna (även om exempelbilderna han renderat är med GPUn i).

De testerna antyder i alla fall att tredjepartskylare är klart bättre än referenskylaren, även om det inte är nåt uttömmande test direkt...

länkade posterna jag nämnde
Permalänk
Medlem
Skrivet av Boulund:

Har inte dettat debatterats även i tråden på Hardforum? Har för mig det dök upp igen nyligen när Dan diskuterade olika varianter på fönster som han testat, minns inte var i den långa tråden det var, och inte heller vilket grafikkort han testade med... Nån som läst och minns?

Edit: Här är en av posterna han diskuterade det här, och det verkar som han testade två olika kort då; MSI GTX 970 Gaming G4, och Nvidia GTX 780 Ref.
https://hardforum.com/attachments/upload_2016-12-21_16-29-27-png.13108/

Den andra posten som jag hade ett svag minne av är antagligen den här, men jag måste kommit ihåg fel, för där har han bara testat CPU-temps med de olika sidorna (även om exempelbilderna han renderat är med GPUn i).

De testerna antyder i alla fall att tredjepartskylare är klart bättre än referenskylaren, även om det inte är nåt uttömmande test direkt...

Ja det har diskuterats flertalet gånger. Jag vill minnas att temperaturen med fönster och 3epartskylare blev mycket sämre. Just för att kylarfläkten inte längre sög in luft direkt från den perforerade plåten, utan att luften istället återcirkulerades inne i chassit mycket mer.

Så länge GPU/CPU-fläktar ligger tätt inpå perforeringen så suger de in frisk luft istället för att återcirkulera chassiluft, samt att det också skapar ett övertryck som hjälper varm luft att pressas ut ur chassit... Det är min uppfattning iaf, men rätta mig gärna om jag har fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boulund:

Har inte dettat debatterats även i tråden på Hardforum? Har för mig det dök upp igen nyligen när Dan diskuterade olika varianter på fönster som han testat, minns inte var i den långa tråden det var, och inte heller vilket grafikkort han testade med... Nån som läst och minns?

Edit: Här är en av posterna han diskuterade det här, och det verkar som han testade två olika kort då; MSI GTX 970 Gaming G4, och Nvidia GTX 780 Ref.
https://hardforum.com/attachments/upload_2016-12-21_16-29-27-png.13108/

Den andra posten som jag hade ett svag minne av är antagligen den här, men jag måste kommit ihåg fel, för där har han bara testat CPU-temps med de olika sidorna (även om exempelbilderna han renderat är med GPUn i).

De testerna antyder i alla fall att tredjepartskylare är klart bättre än referenskylaren, även om det inte är nåt uttömmande test direkt...

Dock är dessa tester enbart för temp på Gpu eller Cpu och olika designer på sidan om han skulle designa glas eller plexi sida.

Finns inget där man ser hela systemet och hur Referens eller Eftermarknads Gpu kort gör för tempratur på moderkortet, Cpu, minnen och nätdel och hur mycket varmare det blir inne i lådan.

Även dom på Hardforum håller med mig att detta har inte tagits upp ännu i tråden och ingen som fått sina chassin ännu som kunnat testa detta.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Dock är dessa tester enbart för temp på Gpu eller Cpu och olika designer på sidan om han skulle designa glas eller plexi sida.

Finns inget där man ser hela systemet och hur Referens eller Eftermarknads Gpu kort gör för tempratur på moderkortet, Cpu, minnen och nätdel och hur mycket varmare det blir inne i lådan.

Även dom på Hardforum håller med mig att detta har inte tagits upp ännu i tråden och ingen som fått sina chassin ännu som kunnat testa detta.

Nej jag håller med om att det finns en del oklarheter här ännu. Vi får se när chassina kommer helt enkelt. Inte långt kvar nu! Läste på Hardforum att containern kom till Tyskland i torsdags, så Dan borde få allting nu i veckan som kommer. Sen skickar han allt land-för-land, förmodligen i bokstavsordning, så vi lär komma rätt sent. Men ändå inte långt kvar nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boulund:

Nej jag håller med om att det finns en del oklarheter här ännu. Vi får se när chassina kommer helt enkelt. Inte långt kvar nu! Läste på Hardforum att containern kom till Tyskland i torsdags, så Dan borde få allting nu i veckan som kommer. Sen skickar han allt land-för-land, förmodligen i bokstavsordning, så vi lär komma rätt sent. Men ändå inte långt kvar nu

Du menar bokstavsordning inom EU? För han har väl sagt att han börjar med den "lätta" biten, dvs EU där ingen tull förekommer osv. Annars kan man hoppas att han skickar snabbt till oss i Sverige som bara ligger en pöl bort

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Du menar bokstavsordning inom EU? För han har väl sagt att han börjar med den "lätta" biten, dvs EU där ingen tull förekommer osv. Annars kan man hoppas att han skickar snabbt till oss i Sverige som bara ligger en pöl bort

Ja enligt han själv så börjar han med EU först.

Följt tråden på Hardforum lojalt sista tiden.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

En sak som slog mig precis...Dan nämner 48mm som maximal höjd på CPU-kylaren, och det mätt från ovansidan på CPUn till sidoplåten

Citat:

As already mentioned, the maximum installation height incl. fan is only 48mm. This measurement refers from the top of the CPU to the sidepanel.

Jag tar för givet att Dan har mätt detta på en Intel-platform då han bara gjort tester med Intel-CPUer. Är höjden densamma för AMD måntro? Tänker på att Intel och AMD kör LGA och PGA och CPUn kanske ligger olika högt i de olika sockeltyperna. Sen om IHS är olika tjock?

Vore ju sådär om man skulle köra på Ryzen och så får kylare+fläkt inte plats

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid