DAN Cases A4 SFX - nu är det på gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boulund:

@spda242: Ja, visst är det lite konstigt att det inte verkar finnas något mITX moderkort i Z270-serien tillgängligt ännu?

Jag hade egentligen hoppats på att Skylake-processorerna skulle gå ner lite i pris när Kaby lake släpptes, men det verkar ju som de ligger kvar på exakt samma prisnivå (eller högre). Bummer. Tänk att en 6600k gick för 2000 kr på black friday, men nu efter Kaby Lake-releasen fortfarande kostar ca 2600kr överallt, när 7600k går lös på 2800-2900 kr ny... Lite oväntat tycker jag.

Att det inte finns några Z270 mITX-kort gör väl att priserna på Z170-korten kommer stanna högt ett tag till.

Riktigt intressant, så vi får en klar bild över hur det hela kommer fungera! Tänkte på det här med att det inte är något dammfilter i den, eftersom chassit kommer förmodligen stå på skrivbordet eller hög plats jämfört med chassin som står på golvet så borde den klara sig lite bättre från damm. Sen om systemet trycker undan luft så att det inte kommer in så mycket damm samt hur ljudnivån kommer att vara kommer vi också få reda på.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Riktigt intressant, så vi får en klar bild över hur det hela kommer fungera! Tänkte på det här med att det inte är något dammfilter i den, eftersom chassit kommer förmodligen stå på skrivbordet eller hög plats jämfört med chassin som står på golvet så borde den klara sig lite bättre från damm. Sen om systemet trycker undan luft så att det inte kommer in så mycket damm samt hur ljudnivån kommer att vara kommer vi också få reda på.

Ja det här med damm kommer verkligen bli intressant!
Jag har, som test, flyttat upp min HP Microserver på hyllan ovanför skrivbordet (där min A4X kommer stå) för att utvärdera om det blir nåt damm där. Och efter några månaders tid uppe på hyllan måste jag säga att där ändå hamnat lite damm i insuget (har filter i microservern), vilket ändå tyder på att det nog inte hade skadat även i A4X.
Visst var det en diskussion i Hardforum-tråden om nån form av filterlösning för A4X? Annars får man väl slänga ihop nåt enkelt själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boulund:

Ja det här med damm kommer verkligen bli intressant!
Jag har, som test, flyttat upp min HP Microserver på hyllan ovanför skrivbordet (där min A4X kommer stå) för att utvärdera om det blir nåt damm där. Och efter några månaders tid uppe på hyllan måste jag säga att där ändå hamnat lite damm i insuget (har filter i microservern), vilket ändå tyder på att det nog inte hade skadat även i A4X.
Visst var det en diskussion i Hardforum-tråden om nån form av filterlösning för A4X? Annars får man väl slänga ihop nåt enkelt själv.

Okej det var ändå så pass? Fast i för sig så är det nog inte så överraskande, det är ju trots allt damm i luften Men som sagt hoppas det kommer effektiva dammfiltet som går att sätta dit om det inte blir medföljande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Okej det var ändå så pass? Fast i för sig så är det nog inte så överraskande, det är ju trots allt damm i luften Men som sagt hoppas det kommer effektiva dammfiltet som går att sätta dit om det inte blir medföljande.

Skickades från m.sweclockers.com

En sökning på "filter" i denna tråd hittade detta inlägg:
#16235112

Dan har alltså tydligen diskuterat nån filterlösning med DEMCiflex för A4X, men jag har inget minne av att jag sett nåt mer av det, så det blev kanske inget?

Permalänk
Medlem

Dan lade ut lite testresultat på temperaturer med DEMCiflex-filter i mitten på november.
https://hardforum.com/threads/dan-a4-sfx-the-smallest-gaming-...

Han rekommenderar inte highend-riggar att köra med dammfilter då temperaturen stiger en del.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Dan lade ut lite testresultat på temperaturer med DEMCiflex-filter i mitten på november.
https://hardforum.com/threads/dan-a4-sfx-the-smallest-gaming-...

Han rekommenderar inte highend-riggar att köra med dammfilter då temperaturen stiger en del.

Detta beror på att inga fläktar är i direkt anslutning mot filtret och luften tar den enklaste väggen ut.

Därav funkar inte filter lika bra i detta chassi enligt Dan

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boulund:

En sökning på "filter" i denna tråd hittade detta inlägg:
#16235112

Dan har alltså tydligen diskuterat nån filterlösning med DEMCiflex för A4X, men jag har inget minne av att jag sett nåt mer av det, så det blev kanske inget?

Tack för den länken, då vet ja mer om hur det ligger till!

Skrivet av pellen:

Dan lade ut lite testresultat på temperaturer med DEMCiflex-filter i mitten på november.
https://hardforum.com/threads/dan-a4-sfx-the-smallest-gaming-...

Han rekommenderar inte highend-riggar att köra med dammfilter då temperaturen stiger en del.

Aha jag förstår, i för sig så är det väl rätt så rimligt också. Jaja man kan inte få allt, det får bli tryckluft en gång per kvartal, det är ju inte så jobbigt att bära med sig det chassit

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Detta beror på att inga fläktar är i direkt anslutning mot filtret och luften tar den enklaste väggen ut.

Därav funkar inte filter lika bra i detta chassi enligt Dan

Skrivet av Bewise:

Tack för den länken, då vet ja mer om hur det ligger till!

Aha jag förstår, i för sig så är det väl rätt så rimligt också. Jaja man kan inte få allt, det får bli tryckluft en gång per kvartal, det är ju inte så jobbigt att bära med sig det chassit

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, inte helt oväntat iofs. Kanske går att bygga en liten list på insidan av chassit som ser till att fläktarna kan dra luft direkt utifrån (genom filtret) istället för att recirkulera den interna luften? Typ som DELL gjorde med de gamla PII:orna...

Men det är nog smidigare att köra utan filter, så farligt med damm ska det väl inte bli ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boulund:

Ja, inte helt oväntat iofs. Kanske går att bygga en liten list på insidan av chassit som ser till att fläktarna kan dra luft direkt utifrån (genom filtret) istället för att recirkulera den interna luften? Typ som DELL gjorde med de gamla PII:orna...

Men det är nog smidigare att köra utan filter, så farligt med damm ska det väl inte bli ändå.

Nä precis

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Dan skrev igår;

"Guys, tomorrow will be Christmas for me, because I will get 16 palettes full of something you are waiting for :)"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Och IssaP i Hardforum-tråden länkade till dammfilter på Caseking.de:
https://www.caseking.de/search?sSearch=dan+a4-sfx

Permalänk
Medlem

https://www.computerbase.de/forum/showthread.php?t=1279570&p=...

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boulund:

Och IssaP i Hardforum-tråden länkade till dammfilter på Caseking.de:
https://www.caseking.de/search?sSearch=dan+a4-sfx

Smidigt att kunna ha det på utsidan! Ska bli intressant och se hur mycket luft som där stryper.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Smidigt att kunna ha det på utsidan! Ska bli intressant och se hur mycket luft som där stryper.

Skickades från m.sweclockers.com

Smidigt kanske, men inte så stiligt? Då har man ju dessutom problematiken med den ökade risken att {CPU-, grafikkorts}fläktarna recirkulerar mer intern luft istället för att dra utifrån chassit (se tidigare diskussion längre upp).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boulund:

Smidigt kanske, men inte så stiligt? Då har man ju dessutom problematiken med den ökade risken att {CPU-, grafikkorts}fläktarna recirkulerar mer intern luft istället för att dra utifrån chassit (se tidigare diskussion längre upp).

Inte stiligt nej Jo precis det är det jag oroar mig för.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Nu när leveransdatumet kryper allt närmre sitter jag och klurar på val av PSU. Hur går era tankar kring det?

Jag velar främst mellan SF450 och 600. Vet inte om det är dumsnålt att stanna på 450W, eller om man ska lägga till 300kr till för 600W. I swec's recension av SF450/600 visade det sig att 600 hade en mer aggressiv fläktkurva, men det ska enligt Corsair ha varit fel på recensionsexet av SF600.

450W räcker säkert väldigt långt i ett A4-SFX, men det skulle vara surt om man ville/kunde slänga in en 300W behemoth GPU, och sen "bara" ha 150W kvar till resten av systemet.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Nu när leveransdatumet kryper allt närmre sitter jag och klurar på val av PSU. Hur går era tankar kring det?

Jag velar främst mellan SF450 och 600. Vet inte om det är dumsnålt att stanna på 450W, eller om man ska lägga till 300kr till för 600W. I swec's recension av SF450/600 visade det sig att 600 hade en mer aggressiv fläktkurva, men det ska enligt Corsair ha varit fel på recensionsexet av SF600.

450W räcker säkert väldigt långt i ett A4-SFX, men det skulle vara surt om man ville/kunde slänga in en 300W behemoth GPU, och sen "bara" ha 150W kvar till resten av systemet.

Jag har köpt ett SF450 och tänker det kommer räcka gott. Till mitt nuvarande system (6 år gammalt) tänkte jag precis som du, att jag inte visste om jag längre fram skulle vilja slänga in nåt mer effektkrävande, och satsade på ett 600W. Nu med facit i hand kan jag säga att alla förändringar jag gjort i maskinens konfiguration bara lett till ännu lägre effektförbrukning. Tror inte jag är över 300W under absolut maxbelastning idag oavsett hur mycket jag försöker, men notera att jag inte kör med nån extrem överklockning eller så (vilket man säkert inte kommer göra i A4X heller).

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Nu när leveransdatumet kryper allt närmre sitter jag och klurar på val av PSU. Hur går era tankar kring det?

Jag velar främst mellan SF450 och 600. Vet inte om det är dumsnålt att stanna på 450W, eller om man ska lägga till 300kr till för 600W. I swec's recension av SF450/600 visade det sig att 600 hade en mer aggressiv fläktkurva, men det ska enligt Corsair ha varit fel på recensionsexet av SF600.

450W räcker säkert väldigt långt i ett A4-SFX, men det skulle vara surt om man ville/kunde slänga in en 300W behemoth GPU, och sen "bara" ha 150W kvar till resten av systemet.

Kör SF450 i mitt nCase med en 5775C och ett referens 1070.
Plågar jag den med benchmarks så kan jag i extremfall nå strax över 200 watt från väggen, vilket betyder kanske 180 watt faktiskt förbrukning.
Fläkten i nätagget snurrar aldrig i normalfall, och inte ens under benchmarking är den hörbar utan den vispar lite luft då och då bara
Fantastiskt agg MAO !

Permalänk
Medlem

Härligt att höra! SF450 är förmodligen inte så tokigt då. Och troligtvis är jag inte den som kommer lägga så pass mycket pengar på några 300W-GPUer eller flådigaste CPUn.

Och som du säger @Bolund, överklockning är nog svårt (iaf på CPU) i A4-SFX med tanke på den begränsade kylarstorleken.

Blir nog att beställa ett SF450 så att man inte sitter tomhänt när chassit väl dyker upp

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Blir nog att beställa ett SF450 så att man inte sitter tomhänt när chassit väl dyker upp

Jag har fortfarande inte bestämt mig för CPU, Moderkort, och minnen... Hade ju hoppats på att priserna skulle gå ner men det ser inte ut att bli så. Kanske satsar på ett Kaby Lake-system istället då, känns dumt att köpa nåt som är över ett år gammalt när de nya prylarna kostar nästan samma. Enda grejen är ASUS mITX-moderkort i z270-serien som inte verkar komma förrän i februari i. Men det borde väl gå bra att köra med en 7600k även på ett Z170-moderkort va? Tror inte det finns några features i Z270 som jag känner jag måste ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boulund:

Jag har fortfarande inte bestämt mig för CPU, Moderkort, och minnen... Hade ju hoppats på att priserna skulle gå ner men det ser inte ut att bli så. Kanske satsar på ett Kaby Lake-system istället då, känns dumt att köpa nåt som är över ett år gammalt när de nya prylarna kostar nästan samma. Enda grejen är ASUS mITX-moderkort i z270-serien som inte verkar komma förrän i februari i. Men det borde väl gå bra att köra med en 7600k även på ett Z170-moderkort va? Tror inte det finns några features i Z270 som jag känner jag måste ha.

Annars är det väl lika bra att du inväntar Ryzen? Kanske det får ner priserna på Kaby lake/Z270 om nu AMD inte faller i smaken.

Själv lyckades jag få tag på ett Asrock Z77E-ITX som får hålla min 3570k vid liv en stund till.

EDIT: Fel edit

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Citat:

How does the shipping work?
I order all shippings in two groups, EU sending’s and third party country sending’s. I will start with the EU group. The groups are ordered by amount of cases for each country starting with biggest volume. The backers inside the countries are order by backer position. Here is the list:
Germany
United Kingdom
Sweden

Cool som 17, Dan ska börja skicka lådorna denna vecka och Sverige är nr 3 på listan så vi är 3:e största landet i Europa på beställda chassi

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem

Såg precis mailet, pepp!

Hoppas att Tyskland, Storbritannien och Sverige hinner betas av på en vecka då om han nu estimerar att kunna skicka ~500 i veckan.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Kul att det närmar sig! Ska bli oerhört spännande att byta ut min kartong-mockup som jag byggt för att kunna planera ombyggnaden/omorganisationen av skrivbordet så man äntligen får se hur det blir!

Permalänk
Medlem

Jag missade kickstarten, har någon koll på om det går att köpa chassit någonstans?

Permalänk
Skrivet av lappen81:

Jag missade kickstarten, har någon koll på om det går att köpa chassit någonstans?

Second that. Är väl en tysk och en brittisk återförsäljare som ska sälja det men det finns inte på deras hemsida än. Bara dammfiltren till caset som dom säljer just nu.

Permalänk
Medlem

@PellePlutt_86: Har du lust att länka eller PM'a hemsidan så får jag försöka hålla lite utkik. Tänkte ta beslut om uppgradering när ryzen /vega i mars så hoppas på att ha ett fint litet chassi hemma då

Permalänk

@lappen81: Caseking.de och Overclockers.com

Permalänk
Medlem

De kommer att få in chassin (vet inte hur många det blir, men inte jättemånga) som blir över efter att alla backers från Kickstarter fått sina. Tror det talas om februari. Sen pratar Dan om att nästa batch kommer framåt sommaren om jag inte minns fel.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Ett tips är att följa https://hardforum.com/threads/dan-a4-sfx-the-smallest-gaming-...

Den tråden är rätt aktiv och Dan skriver där titt som tätt.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid