DAC/Amp för att lyssna på två ljudkällor samtidigt (PC & PS4 Samtidigt)

Permalänk
Medlem

DAC/Amp för att lyssna på två ljudkällor samtidigt (PC & PS4 Samtidigt)

Hej! Som titeln säger så letar jag efter en DAC/Amp som jag skulle kunna använda för att lyssna på två ljudkällor samtidigt, nämligen, min PS4 och min PC samtidigt. Jag skulle vilja kunna snacka med mina kompisar på datorn samtidigt som jag spelar och hör ljud ifrån min PS4'a. DAC/Amp'en behöver inte ha någon mikrofon ingång då jag använder mig av en Blue Yeti USB mic till datorn.

Det jag skulle behöva är då någonting som har både USB och "Optical" ingångar, alltså då den optiska kabeln till min PS4'a och USB kabeln till datorn.

Jag har kollat runt lite och hittar inte jättemycket och är därför jag frågar om hjälp här, den enda jag kunde hitta var Astro MixAmp Pro men har hört både dåligt och bra om den så vet inte riktigt hur bra den faktiskt är, ifall någon här använder kan ni gärna dela er åsikt om den! Jag använder just nu en FiiO E10K DAC/Amp till datorn och tycker den låter ganska bra, någon som hört både E10K och MixAmp Pro som kan jämföra dem?

Min budget är väl på runt 2000kr.

Mina hörlurar jag kommer använda är föresten Sennheiser HD598.

Är tacksam för alla svar!

Permalänk
Medlem

Dra ljudet från ps4 till datorns line-in eller köp ett mixerbord, Sällan eller snarare aldrig att det går att lyssna på 2 källor på en förstärkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ast0r:

Dra ljudet från ps4 till datorns line-in eller köp ett mixerbord, Sällan eller snarare aldrig att det går att lyssna på 2 källor på en förstärkare.
http://i.imgur.com/ahUzPqM.png

Jag vet dock att det går med Astro MixAmp då jag sett andra göra det. Så varför skulle det inte funka med andra DAC/Amp'ar? Fattar inte o.O

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Vizuka: Tror att ordet Mix i MixAmp har en betydelse kanske? Antar att man använder sig utav MP3 porten som egentligen är en vanlig analog ingång, det är väl tänkt att ha den till musik medans du spelar på konsol. Men du kopplar in datorn där istället. Jag skulle aldrig nedgradera mig från en E10 till en MixAmp dock.

Det är ovanligt att en vanlig förstärkare kan det, jag vet ingen iaf. Förstärkare med olika ingångar har oftast en linje väljare.
Så enklast billigast är att du behåller din E10 och kopplar in PS4 i datorn låt ljudkortet mixa åt dig. Kan vara så att du behöver en DAC mellan PS4 och datorn om datorn inte har optiskt in (toslink). Har ingen PS4 själv men antar att den bara har optiskt ljud ut eller via HDMI.

En sådan här räcker t.ex finns dyrare å billigare bara länkar en simpel här

Vet även om att folk te.x streamers kör HDMI från PS4 till monitor som har vanligt ljud ut för hörlurar t.ex. Och låter då monitorn omvandla den digitala signalen från ps4 till ett mixerbord eller vid detta fallet till ljudkortet.

Hoppas något gav lite kött på benen, är inte världsbäst på att förklara snarare tvärtom

Permalänk
Medlem

Eh, funkar det inte bara med en vanlig digital förstärkare, eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem

@oatp1b1: han ska ju mixa ihop 2 källor

Permalänk
Medlem

Köp en billig mixer. För då kan du snabbt och smidigt reglera volymen på alla din källor.

• Line 2/3 kan du koppla in ljudet i från din dator, Speaker/line out från din Pc.

• Line 4/5 kan du koppla in ljudet i från din Ps4, Speaker/line out från din Ps4.

• Med xlr intaget kan du koppla in en riktigt mikrofon

• Annars kan du använda en 6.3mm adapter för att köra en 3.5mm mikrofon

• Allt har en egen volym ratt där du kan reglera volymen.

• Main mix ratten kan du reglera volymen efter allt är mixat.

• På phones kan du koppla in dina hörlurar för att lyssna på mixen live.

• Main out kan du koppla direkt till din line in på datorn för att spela in för t.ex live-streaming.

• 2- Track in/out kan du koppla bandspelare för inspelning eller uppspelning.

• Med COMP-1 kan du komprimera ljudet på mikrofonen så att skillnaden mellan det högsta och lägsta blir mindre.

http://www.4sound.se/studio/mixer/analoge-mixere/behringer-xe...
http://www.4sound.se/tilbehor/kablar/supreme-imj15

Permalänk
Medlem
Skrivet av fxfighter:

Köp en billig mixer.

Förlåt, jag går nu.

Permalänk
Medlem

@Ast0r: Ahaa, då var det jag som missförstod.

Permalänk
Medlem

@fxfighter: Hmm, den där verkar lite väl stor för mig :/ Iallafall på bilderna, vill liksom ha något som jag bara kan ha ligga på skrivbordet och som är ganska minimalistiskt. Antar att det får bli en Astro MixAmp Pro iallafall då, vill verkligen inte ha något som är mycket större än den iallafall :/

Permalänk
Medlem

Hoppas jag inte missförstått dig. Men ett Soundblaster X-Fi HD eller Soundblaster X7 kan göra detta. Tror alla Soundblaster kan ta emot och spela optiskt, line in & vanlig ljud från datorn samtidigt.

Ett exempel. Jag spelar på min Xbox One med ljud i mina hörlurar & pratar med mina kompisar på TS samtidigt.

Permalänk
Medlem

@iaken: Efter att ha kollat upp det så verkar som att ja, det går att använda den också. Dock har jag redan köpt en Astro MixAmp PRO TR nu och den funkar perfekt! Kan lyssna på musik och snacka med folk på min dator och samtidigt spela spel på min PS4'a