Permalänk

vatten kylning öppet system.

hallå. jag har haft lite funderingar på att bygga om min dator med ett öppet vatten system ist för dom slutna från corsair ect. en är lite osäker på om det är värt det samt om det är mycket jobb med att hålla rent. hur ofta måste man byta vätskan i ett öppet system?

// Mikael

Visa signatur

Asus Sabertooth 990FX Amd FX 8350 clockad till 5,0GHZ 16GB Corsair vengence 1600MHZ Asus Radeon HD 7950 DirectCUII Top OC

Permalänk
Medlem

för att göra det kort:

- det är väldigt dyrt jämfört med annan kylning
- det kommer ta ett tag att planera allt, vad du ska köpa och hur detta ska monteras
- det kommer ta ett tag att montera och har du slarvat med planeringen kan det bli fel
- när det väl är monterat är det inte så farligt om du inte har problem, byt vätska och gör rent en eller två gånger om året kanske
- komponentbyte blir genast ett betydligt större projekt än det är i vanliga datorer
- du kommer få överlägset låga temperaturer och ljudnivå om du planerar det rätt
- det kan bli väldigt snyggt

om du verkligen vill och är redo att lägga ner tiden och pengarna som krävs så kan det bli jättebra. är du en nybörjare på datorbyggande eller är ute efter en prisvärd och smidig lösning så är det dock helt fel.

Permalänk
Skrivet av versions:

för att göra det kort:

- det är väldigt dyrt jämfört med annan kylning
- det kommer ta ett tag att planera allt, vad du ska köpa och hur detta ska monteras
- det kommer ta ett tag att montera och har du slarvat med planeringen kan det bli fel
- när det väl är monterat är det inte så farligt om du inte har problem, byt vätska och gör rent en eller två gånger om året kanske
- komponentbyte blir genast ett betydligt större projekt än det är i vanliga datorer
- du kommer få överlägset låga temperaturer och ljudnivå om du planerar det rätt
- det kan bli väldigt snyggt

om du verkligen vill och är redo att lägga ner tiden och pengarna som krävs så kan det bli jättebra. är du en nybörjare på datorbyggande eller är ute efter en prisvärd och smidig lösning så är det dock helt fel.

okej. finns det kompletta paket till cpu eller man måste köpa allt del för del? om det finns kan ni rekomendera något? vill först få ner min temp på min cpu då den ligger mkt högre än vad jag vill även när jag har standard clock på den ligger den närmre 70 grader när jag spelar och 45-50 i idle så mitt slutna system gör inte riktigt det jag vill.
brukar handla på Inet.se

Visa signatur

Asus Sabertooth 990FX Amd FX 8350 clockad till 5,0GHZ 16GB Corsair vengence 1600MHZ Asus Radeon HD 7950 DirectCUII Top OC

Permalänk
Medlem

Om du inte orkar välja ut delar samt beställa så finns det bra kit från EK:
https://www.inet.se/kategori/683/kit

Dock blir det snyggare om man väljer egna delar så allt passar precis som man vill

Lycka till!

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk

okej tackar för all info får fundera lite på det. kan ni säga mig vad tempsen på min cpu kommer ligga på cirkus då den ligger på 45-50 idle 70+ under gaming med en Corsair h80I som jag har den idag.

Visa signatur

Asus Sabertooth 990FX Amd FX 8350 clockad till 5,0GHZ 16GB Corsair vengence 1600MHZ Asus Radeon HD 7950 DirectCUII Top OC

Permalänk
Medlem

Har min burk vattenkyld med tre grafikkort gtx970 och cpu i7 5930k max temp på cpu 54 grader gafikkorten 51 grader har två stycken 480mm radiatorer.
Så var inte snål med radiatorn om du vill ha den tyst vist de kostar .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Jygge:

Har min burk vattenkyld med tre grafikkort gtx970 och cpu i7 5930k max temp på cpu 54 grader gafikkorten 51 grader har två stycken 480mm radiatorer.
Så var inte snål med radiatorn om du vill ha den tyst vist de kostar .

okej. tänkte att jag skulle börja med detta sen koppla till grafikkortet när jag uppgraderar det. https://www.inet.se/kundvagn/visa/9418230/ tror inte jag har missat något till att kunna driva det till min cpu

Visa signatur

Asus Sabertooth 990FX Amd FX 8350 clockad till 5,0GHZ 16GB Corsair vengence 1600MHZ Asus Radeon HD 7950 DirectCUII Top OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheZerg1989:

okej. tänkte att jag skulle börja med detta sen koppla till grafikkortet när jag uppgraderar det. https://www.inet.se/kundvagn/visa/9418230/ tror inte jag har missat något till att kunna driva det till min cpu

kolla på lådan hur du tänker montera sakerna så inte du kommer att sakna vinklar 45 och 90 graders
sen ta så stor radiator du kan montera in i lådan större desto bättre avkylning
ps glöm inte en avtappar så du kan lätt tömma systemet med typ en T-koppling

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz