AMD släpper Radeon Software 16.5.3 med stöd för Vulkan i Dota 2

Permalänk
Melding Plague

AMD släpper Radeon Software 16.5.3 med stöd för Vulkan i Dota 2

Valve implementerade nyligen stöd för grafikgränssnittet Vulkan i Dota 2. I samband med detta släpper nu AMD en ny drivrutin med stöd för detta, nya titlar och diverse buggfixar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Någon som hunnit prova om Crossfire fungerar ordentligt i The Division nu? Ser en fix för texturfelen listad för denna release.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

Ser fram emot prestandateater med vulkan, även om Dota inte är det mest krävande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

En hotfix, ingen WHQL, jag avvaktar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Uppdaterade precis till den innan så avvaktar lite. Inget som påverkar mig i denna uppdatering. Sjukt sugen på Total Warhammer men avvaktar nog lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

16.5.2 introducerade en hel del buggar vid vanligt slösurfande för mig, flickrande i webbläsaren när man klickade genom bilder på imgur/klickade mellan bokmärken snabbt. Youtube klipp som buggar ur etc. 16.5.3 löste flickrandet till största del, men youtube buggarna finns kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainJohanus:

Ser fram emot prestandateater med vulkan, även om Dota inte är det mest krävande.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är mer krävande än vad man tror faktiskt. Speciellt när det blir stora Team fights..

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Neej, betyder det att det inte kommer något vulkan stöd till mitt gammla 6870 som sitter i den sekundära datorn? Det är ju där det behövs som mest, iaf i titlar som dota2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

16.5.2 introducerade en hel del buggar vid vanligt slösurfande för mig, flickrande i webbläsaren när man klickade genom bilder på imgur/klickade mellan bokmärken snabbt. Youtube klipp som buggar ur etc. 16.5.3 löste flickrandet, men youtube buggarna finns kvar.

Tack för detta, skulle precis kolla om dessa problemen var lösta, då avvaktar jag till en bättre drivrutin släpps.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

16.5.2 introducerade en hel del buggar vid vanligt slösurfande för mig, flickrande i webbläsaren när man klickade genom bilder på imgur/klickade mellan bokmärken snabbt. Youtube klipp som buggar ur etc. 16.5.3 löste flickrandet, men youtube buggarna finns kvar.

http://www.amdsurveys.com/se.ashx?s=5A1E27D23A3DE979

Permalänk
Medlem

@Jonathanknet:
AMD vet, AMD jobbar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Neej, betyder det att det inte kommer något vulkan stöd till mitt gammla 6870 som sitter i den sekundära datorn? Det är ju där det behövs som mest, iaf i titlar som dota2...

6870 får varken dx12 stöd eller vulkan då den inte baserar sig på GCN. Till stor del är det även GCN kretsarna som tjänar mest på det. 6870 drivrutins utveckling är till och med nerlagd. Fermi kretsarna har blivit utlovade dx12 och vulkan men det har inte hänt ännu och tvekar att det lär hända. Tror dem hoppas folk glömmer dem då det kostar mycket att utveckla till varje arkitektur samt att dem väldigt snart förlorar officiellt stöd precis som 6000 serien.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainJohanus:

Ser fram emot prestandateater med vulkan, även om Dota inte är det mest krävande.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan ju ändå vara fint med en prestandaökning i mindre krävande spel. Möjliggör ju riktigt intressanta byggen av billiga speldatorer för de som spelar enklare spel samt stt man kan bygga en billig och tyst htpc som även klarar fler spel.

Permalänk
Medlem

Måste bara säga att jag är imponerad över Radeon-gruppens arbete med drivrutiner. Vilken uppryckning! Raja Koduri har verkligen fått styr på skutan.

Nu är det bara att hoppas att mitt gamla 270X inte brinner upp mitt i en WAAAAAGH!

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

16.5.2 introducerade en hel del buggar vid vanligt slösurfande för mig, flickrande i webbläsaren när man klickade genom bilder på imgur/klickade mellan bokmärken snabbt. Youtube klipp som buggar ur etc. 16.5.3 löste flickrandet till största del, men youtube buggarna finns kvar.

Phew, trodde det var fel på datorn eller något. Skönt att se det var fler än jag som råkade ut för detta.

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk

Försökte installera men nedladdningsverktygen är buggat så att programmet krashar när jag försöker ändra plats att ladda ner till

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem

@S-FighterPilot: Haha samma här, har svurit över Sapphire Trixx och felsökt en massa.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Det är mer krävande än vad man tror faktiskt. Speciellt när det blir stora Team fights..

Man vill ha en ganska fet cpu i alla fall annars blir det en del framedrops när det händer mycket, teamfights men även om det är väldigt många units i matchen (exempelvis flera heroes med abilities som spawnar units som Furion, bm osv)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Man vill ha en ganska fet cpu i alla fall annars blir det en del framedrops när det händer mycket, teamfights men även om det är väldigt många units i matchen (exempelvis flera heroes med abilities som spawnar units som Furion, bm osv)

Kanske blir mindre CPU-krävande i samband med Vulcan? Skulle va kul att se tester, speciellt på svagare CPUer, typ laptops. Många som kör dota på laptop.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Nvidia släppte nya drivrutiner också, ganska stort hopp från 365.19 till 368.22.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Man vill ha en ganska fet cpu i alla fall annars blir det en del framedrops när det händer mycket, teamfights men även om det är väldigt många units i matchen (exempelvis flera heroes med abilities som spawnar units som Furion, bm osv)

Lite som @BrottOchStraff säger tänkte jag också. Hela poängen med DX12 och Vulkan var ju att dra loss CPUn från overhead och kunna slänga ut fler drawcalls. Att kunna jobba direkt (eller ja.. närmare) hårdvaran.
Detta borde frigöra CPUn från hög "GPU last" och göra den tillgänglig för att beräkna annat, som tex spelet i sig själv.

Tips dessutom som jag märkt själv på 2600k maskin... snabbare RAM. Det minskar verkligen framedrops på dessa system. Gick själv från 1600-2133 cl9 båda, och det blev markant förbättring på en hel del spel där inte GPUn i sig själv är hela flaskhalsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Kanske blir mindre CPU-krävande i samband med Vulcan? Skulle va kul att se tester, speciellt på svagare CPUer, typ laptops. Många som kör dota på laptop.

Skrivet av Paddanx:

Lite som @BrottOchStraff säger tänkte jag också. Hela poängen med DX12 och Vulkan var ju att dra loss CPUn från overhead och kunna slänga ut fler drawcalls. Att kunna jobba direkt (eller ja.. närmare) hårdvaran.
Detta borde frigöra CPUn från hög "GPU last" och göra den tillgänglig för att beräkna annat, som tex spelet i sig själv.

Tips dessutom som jag märkt själv på 2600k maskin... snabbare RAM. Det minskar verkligen framedrops på dessa system. Gick själv från 1600-2133 cl9 båda, och det blev markant förbättring på en hel del spel där inte GPUn i sig själv är hela flaskhalsen.

Exakt, vore riktigt nice. Vet inte hur det blir nu men kommer möjligen i framtiden ha en laptop som "main-pc" eftersom jag inte känner att jag vill ha massor av datorer eller t.ex både laptop och stationär. Då blir det intressant med att CPU inte behöver jobba lika mycket i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Exakt, vore riktigt nice. Vet inte hur det blir nu men kommer möjligen i framtiden ha en laptop som "main-pc" eftersom jag inte känner att jag vill ha massor av datorer eller t.ex både laptop och stationär. Då blir det intressant med att CPU inte behöver jobba lika mycket i spel.

Har du testat steam steaming?
Fungerar förvånansvärt bra på en enkel laptop mot en stationär, och den enklare laptopen fungerar bra som surf eftersom den inte behöver ha spel-grafikkort/CPU i sig

Använde det flitigt själv förra året när man satt ute och spelare på terrassen när solen var på väg ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Har du testat steam steaming?
Fungerar förvånansvärt bra på en enkel laptop mot en stationär, och den enklare laptopen fungerar bra som surf eftersom den inte behöver ha spel-grafikkort/CPU i sig

Använde det flitigt själv förra året när man satt ute och spelare på terrassen när solen var på väg ner.

Funkar helt ok om man kör spel som man inte kräver att det ska vara så låg delay som möjligt. Dota 2 är nog inget spel man vill köra via Steam Streaming. Har kört GTA via det dock och det känns som man spelar på konsol med kontrollen i handen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Funkar helt ok om man kör spel som man inte kräver att det ska vara så låg delay som möjligt. Dota 2 är nog inget spel man vill köra via Steam Streaming. Har kört GTA via det dock och det känns som man spelar på konsol med kontrollen i handen.

En laptop med skylake i5 eller i7 med iros pro borde nog klara dota rätt så bra ?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

16.5.2 introducerade en hel del buggar vid vanligt slösurfande för mig, flickrande i webbläsaren när man klickade genom bilder på imgur/klickade mellan bokmärken snabbt. Youtube klipp som buggar ur etc. 16.5.3 löste flickrandet till största del, men youtube buggarna finns kvar.

Aah, trevligt. Uppdaterade till 16.5.2 igår och märkte av detta idag. Får la uppdaterade direkt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Vad blir bättre i tex overwatch?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Malmbrg:

Vad blir bättre i tex overwatch?

Skickades från m.sweclockers.com

Specifieras inte men officiellt stöd för spelet och CF-profiler är vad jag tyder från changelog. Nu har spelet haft stöd innan men det är väl att betraktas som en drivrutin till lanseringen av fulla spelet. Bör rimligtvis vara prestandaförbättringar med, samt eventuella buggfixar för spelet.

Personligen är jag inte så insatt i spelet, utöver diskussionen om en omtalad rumpa och censur av denna.

Permalänk
Medlem

Det här är något som jag har stört mig på länge. Om AMD har implementerat Vulkan i sina drivrutiner. Dvs, skrivit kod som översätter Vulkan API-kall till GCN förståelig kod _OCH_ Valve använder sig av Vulkan API:en i sin Source 2 motor... vad exakt betyder det att "AMD släpper Radeon Software 16.5.3 med stöd för Vulkan i Dota 2"?

Är det Vulkan API-en som är så löst definerad att det är omöjligt att på förhand föreställa sig hur Vulkan-koden kommer se ut?

Betyder "stöd för Dota 2" egentligen "AMD släpper bugfixar till sin Vulkan-implementation som avtäcktes i och med Dota 2.

Med andra ord... är Vulkan ett otydligt definerat språk eller är det AMD och/eller Valve som inte pratar Vulkan särskilt bra?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Betyder "stöd för Dota 2" egentligen "AMD släpper bugfixar till sin Vulkan-implementation som avtäcktes i och med Dota 2.

Ja exakt, jag tolkar det som så. AMD och nViddias Vulkan-drivrutiner är långt ifrån perfekta.

Skrivet av Lasse Laserman:

Med andra ord... är Vulkan ett otydligt definerat språk eller är det AMD och/eller Valve som inte pratar Vulkan särskilt bra?

Nej Vulkans API är väl ändå tydligt definierat.