AMD släpper Radeon Software 16.5.3 med stöd för Vulkan i Dota 2

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

AMD släpper Radeon Software 16.5.3 med stöd för Vulkan i Dota 2

Valve implementerade nyligen stöd för grafikgränssnittet Vulkan i Dota 2. I samband med detta släpper nu AMD en ny drivrutin med stöd för detta, nya titlar och diverse buggfixar.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2005

Någon som hunnit prova om Crossfire fungerar ordentligt i The Division nu? Ser en fix för texturfelen listad för denna release.

CPU: AMD Ryzen 7 1700X + Corsair H110i GT MB: ASUS PRIME X370-PRO Grafik: ASUS STRIX 1070 Ti A8G RAM: Corsair LPX 2x8GB 3000 MHz SSD: Samsung 960 EVO 500GB PSU: Corsair RM850x NAS: Synology DS212j HMD: Oculus Rift CV1 + Touch

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2015

Ser fram emot prestandateater med vulkan, även om Dota inte är det mest krävande.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

En hotfix, ingen WHQL, jag avvaktar.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002

Uppdaterade precis till den innan så avvaktar lite. Inget som påverkar mig i denna uppdatering. Sjukt sugen på Total Warhammer men avvaktar nog lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Feb 2007

16.5.2 introducerade en hel del buggar vid vanligt slösurfande för mig, flickrande i webbläsaren när man klickade genom bilder på imgur/klickade mellan bokmärken snabbt. Youtube klipp som buggar ur etc. 16.5.3 löste flickrandet till största del, men youtube buggarna finns kvar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av CaptainJohanus:

Ser fram emot prestandateater med vulkan, även om Dota inte är det mest krävande.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är mer krävande än vad man tror faktiskt. Speciellt när det blir stora Team fights..

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||Gigabyte GTX 970||850EVO 500GB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Neej, betyder det att det inte kommer något vulkan stöd till mitt gammla 6870 som sitter i den sekundära datorn? Det är ju där det behövs som mest, iaf i titlar som dota2...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av str8forthakill:

16.5.2 introducerade en hel del buggar vid vanligt slösurfande för mig, flickrande i webbläsaren när man klickade genom bilder på imgur/klickade mellan bokmärken snabbt. Youtube klipp som buggar ur etc. 16.5.3 löste flickrandet, men youtube buggarna finns kvar.

Tack för detta, skulle precis kolla om dessa problemen var lösta, då avvaktar jag till en bättre drivrutin släpps.

ASUS Crosshair VI Hero // AMD Ryzen 7 1700 @3.85GHz @ 1.35V // MSi RX 480 GAMING X // G.Skill Flare X 2x8GB 3200MHz // Noctua NH-D15// Samsung 960 EVO 1TB // Fractal Design Define R5 // 2x ASUS MG278Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av str8forthakill:

16.5.2 introducerade en hel del buggar vid vanligt slösurfande för mig, flickrande i webbläsaren när man klickade genom bilder på imgur/klickade mellan bokmärken snabbt. Youtube klipp som buggar ur etc. 16.5.3 löste flickrandet, men youtube buggarna finns kvar.

http://www.amdsurveys.com/se.ashx?s=5A1E27D23A3DE979

Dator: Clevo p370em 680m sli Dell xps m1730 8800gtx (såld) Alienware m17x r2 5870m (såld) Msi gx660r 5870m (såld), Alienware M18x R2 7970m cf (såld)
Konsoll: Ps3 ca 100 spel på hårddisken. Ca 60 spel på skiva. 15 platinum och 1300+ trophies
Ljud:: Reciever: Yamaha RX-V771, Front: Blue Diamond: Rear: Black Ruby Cent: Black Ruby C

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Feb 2007

@Jonathanknet:
AMD vet, AMD jobbar på det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra götaland
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av DevilsDad:

Neej, betyder det att det inte kommer något vulkan stöd till mitt gammla 6870 som sitter i den sekundära datorn? Det är ju där det behövs som mest, iaf i titlar som dota2...

6870 får varken dx12 stöd eller vulkan då den inte baserar sig på GCN. Till stor del är det även GCN kretsarna som tjänar mest på det. 6870 drivrutins utveckling är till och med nerlagd. Fermi kretsarna har blivit utlovade dx12 och vulkan men det har inte hänt ännu och tvekar att det lär hända. Tror dem hoppas folk glömmer dem då det kostar mycket att utveckla till varje arkitektur samt att dem väldigt snart förlorar officiellt stöd precis som 6000 serien.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan låta oavsiktligt aggressiv.
Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lappland
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av CaptainJohanus:

Ser fram emot prestandateater med vulkan, även om Dota inte är det mest krävande.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan ju ändå vara fint med en prestandaökning i mindre krävande spel. Möjliggör ju riktigt intressanta byggen av billiga speldatorer för de som spelar enklare spel samt stt man kan bygga en billig och tyst htpc som även klarar fler spel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2011

Måste bara säga att jag är imponerad över Radeon-gruppens arbete med drivrutiner. Vilken uppryckning! Raja Koduri har verkligen fått styr på skutan.

Nu är det bara att hoppas att mitt gamla 270X inte brinner upp mitt i en WAAAAAGH!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av str8forthakill:

16.5.2 introducerade en hel del buggar vid vanligt slösurfande för mig, flickrande i webbläsaren när man klickade genom bilder på imgur/klickade mellan bokmärken snabbt. Youtube klipp som buggar ur etc. 16.5.3 löste flickrandet till största del, men youtube buggarna finns kvar.

Phew, trodde det var fel på datorn eller något. Skönt att se det var fler än jag som råkade ut för detta.

Nuvarande rigg: CPU: AMD R5 1600 @ 3.875 GHz, RAM: G.Skill Flare X @ 3200 MHz XMPish, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F23f), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Cooler Master Silent Pro Gold 1000W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2012

Försökte installera men nedladdningsverktygen är buggat så att programmet krashar när jag försöker ändra plats att ladda ner till

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

@S-FighterPilot: Haha samma här, har svurit över Sapphire Trixx och felsökt en massa.

ASUS ROG Crosshair VI Hero| AMD Ryzen 7 2700X @4300MHz| EK based custom watercooling| Samsung 950 PRO 512GB M.2 NVMe| G.Skill Trident Z RGB 3600 MHz 16GB @3466 MHz 16-16-16-36-81 1T| MSI RX VEGA 64| LG 34UC88-B Freesync| EVGA SuperNova P2 1600W| Lian-Li PC-O11| Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av BrottOchStraff:

Det är mer krävande än vad man tror faktiskt. Speciellt när det blir stora Team fights..

Man vill ha en ganska fet cpu i alla fall annars blir det en del framedrops när det händer mycket, teamfights men även om det är väldigt många units i matchen (exempelvis flera heroes med abilities som spawnar units som Furion, bm osv)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av Friterad:

Man vill ha en ganska fet cpu i alla fall annars blir det en del framedrops när det händer mycket, teamfights men även om det är väldigt många units i matchen (exempelvis flera heroes med abilities som spawnar units som Furion, bm osv)

Kanske blir mindre CPU-krävande i samband med Vulcan? Skulle va kul att se tester, speciellt på svagare CPUer, typ laptops. Många som kör dota på laptop.

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||Gigabyte GTX 970||850EVO 500GB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Jan 2008

Nvidia släppte nya drivrutiner också, ganska stort hopp från 365.19 till 368.22.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Friterad:

Man vill ha en ganska fet cpu i alla fall annars blir det en del framedrops när det händer mycket, teamfights men även om det är väldigt många units i matchen (exempelvis flera heroes med abilities som spawnar units som Furion, bm osv)

Lite som @BrottOchStraff säger tänkte jag också. Hela poängen med DX12 och Vulkan var ju att dra loss CPUn från overhead och kunna slänga ut fler drawcalls. Att kunna jobba direkt (eller ja.. närmare) hårdvaran.
Detta borde frigöra CPUn från hög "GPU last" och göra den tillgänglig för att beräkna annat, som tex spelet i sig själv.

Tips dessutom som jag märkt själv på 2600k maskin... snabbare RAM. Det minskar verkligen framedrops på dessa system. Gick själv från 1600-2133 cl9 båda, och det blev markant förbättring på en hel del spel där inte GPUn i sig själv är hela flaskhalsen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av BrottOchStraff:

Kanske blir mindre CPU-krävande i samband med Vulcan? Skulle va kul att se tester, speciellt på svagare CPUer, typ laptops. Många som kör dota på laptop.

Skrivet av Paddanx:

Lite som @BrottOchStraff säger tänkte jag också. Hela poängen med DX12 och Vulkan var ju att dra loss CPUn från overhead och kunna slänga ut fler drawcalls. Att kunna jobba direkt (eller ja.. närmare) hårdvaran.
Detta borde frigöra CPUn från hög "GPU last" och göra den tillgänglig för att beräkna annat, som tex spelet i sig själv.

Tips dessutom som jag märkt själv på 2600k maskin... snabbare RAM. Det minskar verkligen framedrops på dessa system. Gick själv från 1600-2133 cl9 båda, och det blev markant förbättring på en hel del spel där inte GPUn i sig själv är hela flaskhalsen.

Exakt, vore riktigt nice. Vet inte hur det blir nu men kommer möjligen i framtiden ha en laptop som "main-pc" eftersom jag inte känner att jag vill ha massor av datorer eller t.ex både laptop och stationär. Då blir det intressant med att CPU inte behöver jobba lika mycket i spel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Friterad:

Exakt, vore riktigt nice. Vet inte hur det blir nu men kommer möjligen i framtiden ha en laptop som "main-pc" eftersom jag inte känner att jag vill ha massor av datorer eller t.ex både laptop och stationär. Då blir det intressant med att CPU inte behöver jobba lika mycket i spel.

Har du testat steam steaming?
Fungerar förvånansvärt bra på en enkel laptop mot en stationär, och den enklare laptopen fungerar bra som surf eftersom den inte behöver ha spel-grafikkort/CPU i sig

Använde det flitigt själv förra året när man satt ute och spelare på terrassen när solen var på väg ner.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av Paddanx:

Har du testat steam steaming?
Fungerar förvånansvärt bra på en enkel laptop mot en stationär, och den enklare laptopen fungerar bra som surf eftersom den inte behöver ha spel-grafikkort/CPU i sig

Använde det flitigt själv förra året när man satt ute och spelare på terrassen när solen var på väg ner.

Funkar helt ok om man kör spel som man inte kräver att det ska vara så låg delay som möjligt. Dota 2 är nog inget spel man vill köra via Steam Streaming. Har kört GTA via det dock och det känns som man spelar på konsol med kontrollen i handen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av Friterad:

Funkar helt ok om man kör spel som man inte kräver att det ska vara så låg delay som möjligt. Dota 2 är nog inget spel man vill köra via Steam Streaming. Har kört GTA via det dock och det känns som man spelar på konsol med kontrollen i handen.

En laptop med skylake i5 eller i7 med iros pro borde nog klara dota rätt så bra ?

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||Gigabyte GTX 970||850EVO 500GB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av str8forthakill:

16.5.2 introducerade en hel del buggar vid vanligt slösurfande för mig, flickrande i webbläsaren när man klickade genom bilder på imgur/klickade mellan bokmärken snabbt. Youtube klipp som buggar ur etc. 16.5.3 löste flickrandet till största del, men youtube buggarna finns kvar.

Aah, trevligt. Uppdaterade till 16.5.2 igår och märkte av detta idag. Får la uppdaterade direkt.

Om inte DRM-skydd är till för att brytas, vad är det då bra för?
www.fckdrm.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
bollnäs
Registrerad
Jan 2005

Vad blir bättre i tex overwatch?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Malmbrg:

Vad blir bättre i tex overwatch?

Skickades från m.sweclockers.com

Specifieras inte men officiellt stöd för spelet och CF-profiler är vad jag tyder från changelog. Nu har spelet haft stöd innan men det är väl att betraktas som en drivrutin till lanseringen av fulla spelet. Bör rimligtvis vara prestandaförbättringar med, samt eventuella buggfixar för spelet.

Personligen är jag inte så insatt i spelet, utöver diskussionen om en omtalad rumpa och censur av denna.

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
::1
Registrerad
Jan 2003

Det här är något som jag har stört mig på länge. Om AMD har implementerat Vulkan i sina drivrutiner. Dvs, skrivit kod som översätter Vulkan API-kall till GCN förståelig kod _OCH_ Valve använder sig av Vulkan API:en i sin Source 2 motor... vad exakt betyder det att "AMD släpper Radeon Software 16.5.3 med stöd för Vulkan i Dota 2"?

Är det Vulkan API-en som är så löst definerad att det är omöjligt att på förhand föreställa sig hur Vulkan-koden kommer se ut?

Betyder "stöd för Dota 2" egentligen "AMD släpper bugfixar till sin Vulkan-implementation som avtäcktes i och med Dota 2.

Med andra ord... är Vulkan ett otydligt definerat språk eller är det AMD och/eller Valve som inte pratar Vulkan särskilt bra?

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: NVIDIA Shield, Nexus 5x

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Lasse Laserman:

Betyder "stöd för Dota 2" egentligen "AMD släpper bugfixar till sin Vulkan-implementation som avtäcktes i och med Dota 2.

Ja exakt, jag tolkar det som så. AMD och nViddias Vulkan-drivrutiner är långt ifrån perfekta.

Skrivet av Lasse Laserman:

Med andra ord... är Vulkan ett otydligt definerat språk eller är det AMD och/eller Valve som inte pratar Vulkan särskilt bra?

Nej Vulkans API är väl ändå tydligt definierat.