Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2009

Blandade frågor om skärmar

Hej!

Jag läste samlingstråden för skärmar och har lite fler frågor som inte riktigt täcktes där. Som många andra här på forumet så kollar jag på möjligheterna att uppgradera min skärm och jag har för lite kunskap själv för att kunna göra ett bra köp.

Idag har jag problem med att skärmen laggar efter lite och har en hel del screen tearing med. Vet inte om mina inställningar är perfekta eller så men vet också att min ASUS skärm (vw246H) är hyfsat gammal.
Specifikationer: http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168242360...

Jag funderar på att köpa ett GTX1080 när icke "founders editions"kommer ut, det är mest ett oskynnesköp. Sitter på ett AMD radeon R9 290 idag och behöver kanske inte den uppgraderingen supermycket. Mina tankar går såklart runt G-sync/Freesync och om det är värt att köpa? Är prestandan så mycket bättre att det är värt prislappen, framförallt i CS och OW som är mina två huvudspel jag spelar. Antar att det är kort responstid som är viktigast då?

Jag kollar på film men det är spel som är det absolut viktigaste och det jag vill att den ska prestera bäst med.

Finns det skärmar som fungerar bra för spel, som är värda att köpa jämfört med min, som fungerar till både det gröna och röda laget?

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011

Att köpa ett 1080 till den gamla skruttskärmen när du spelar CS och OW vore väldigt dumt, tycker jag. Satsa gärna på 1440p @ 144 Hz eller, om du tycker att det är för dyrt, 1080p @ 144 Hz.

Om du har överlevt med att spela CS i 60 Hz spelar det ingen roll vad din nya skärm har för responstid. Input lag EDIT: Display lag (total upplevd latens) är högt vid 60 Hz och uppgraderingen till 144 Hz är massiv i vilket fall.

G‑Sync är viktigt i tunga spel där frameraten varierar mycket, inte om du alltid ligger över skärmens uppdateringsfrekvens.

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2016

Håller med @Alling men vill lägga till att freesync (har inte provat g-sync) är riktigt najs om man spelar lite mer krävande spel på ett sämre grafikkort då det tar bort screen-tearing. Har lite svårt att säga om det är så stor skillnad om man ligger på 400fps, vilket jag gör på cs.

PC: CPU: i7 4790k@4.6ghz | Kylare: be quiet Pure Rock | GPU: Sapphire R9 380 | MOBO: Gigabyte Ga-z97x-Gaming 3 | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | Chassi: Antec gx505 | Nätaggregat: CM B700 v2 |

Kringutrustning: Skärm: Asus MG248Q | Tangentbord: Aivia Osmium | Mus: Logitech G403 Prodigy | Musmatta: Steelseries Qck+ | Headset: HyperX Cloud II |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av Alling:

Om du har överlevt med att spela CS i 60 Hz spelar det ingen roll vad din nya skärm har för responstid. Input lag är högt vid 60 Hz och uppgraderingen till 144 Hz är massiv i vilket fall.

Notera att input lag ej beror på om skärmen du har klarar 60 eller 144 Hz. Du får lägre responstid i panelen om du har en 144Hz-skärm, vilket minskar ghosting osv. Input lag har dock mer med elektroniken och bildbehandlingen bakom panelen att göra. I och för sig bör en snabbare skärm ha elektronik som är anpassad för att just vara snabb, men det finns inget direkt samband mellan 144Hz och lågt input lag. Det finns även 60Hz-skärmar med lika låg input lag.

Både input lag och responstid vill man ha låg, och jag håller med dig i övrigt.

Intel i7 2600K @4,8GHz - EVGA Geforce GTX 970 - Samsung S34E790C

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av richie.f:

Notera att input lag ej beror på om skärmen du har klarar 60 eller 144 Hz. Du får lägre responstid i panelen om du har en 144Hz-skärm, vilket minskar ghosting osv. Input lag har dock mer med elektroniken och bildbehandlingen bakom panelen att göra. I och för sig bör en snabbare skärm ha elektronik som är anpassad för att just vara snabb, men det finns inget direkt samband mellan 144Hz och lågt input lag. Det finns även 60Hz-skärmar med lika låg input lag.

Både input lag och responstid vill man ha låg, och jag håller med dig i övrigt.

Menade upplevt input lag; den korrekta termen är väl display lag. Alltså den totala latensen jag upplever mellan mina musrörelser och vad jag ser. Tackar för påpekandet och redigerar mitt inlägg för att klargöra detta.

Med att responstid inte spelar någon roll menade jag att 1 eller 4 ms är lite sak samma om man tycker att 60 Hz duger.

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2009

Tack för alla svar

Ni har övertygat mig att köpa en 144hz skärm, nu är bara frågan vilken. Har blivit rekommenderad två olika av mina vänner och tänkte dubbelkolla vad folk här tycker om alternativen. På prisjakt är båda högt rankade.
Asus VG248QE
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1520860
Benq XL2411Z
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2442876

De verkar ganska lika i sina specifikationer, Asus skärmen har lite klagomål på att vara dålig i färgen och BenQ skärmen samma sak. Finns det några andra alternativ i samma prisklass som folk skulle välja över dessa?

Har riktat in mig mer på dessa två nu, några tankar?

Acer XF240Hbmjdpr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=3379442

AOC G2460PF
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=3328710

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2016

@sprekkt: Själv köpte jag Acern men har skickat tbx den p.g.a pixelfel. Kan ju varit ett måndagsexemplar men men. AOC skärmen har en 6-bitars panel vilket på pappret ger den sämre färger än dem andra skärmarna du länkat. Jag har prövat en Asus Vg248qe men tyckte som sagt att färgerna var ganska dåliga (går aäkert att kalibrera).
Själv hade jag nog valt Benq xl2411 men köper du Acern så får du Freesync men eftersom att jag blev lite besviken på min så rekomenderar jag Benqn före Acern.

PC: CPU: i7 4790k@4.6ghz | Kylare: be quiet Pure Rock | GPU: Sapphire R9 380 | MOBO: Gigabyte Ga-z97x-Gaming 3 | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | Chassi: Antec gx505 | Nätaggregat: CM B700 v2 |

Kringutrustning: Skärm: Asus MG248Q | Tangentbord: Aivia Osmium | Mus: Logitech G403 Prodigy | Musmatta: Steelseries Qck+ | Headset: HyperX Cloud II |