Mono förstärkare till två högtalare

Permalänk
Medlem

Mono förstärkare till två högtalare

Tja,

på jobbet har vi en Monacor PA-900 förstärkare som tidigare har drivit en massa högtalare i butik. Oklart hur dock.

Men det jag undrar nu hur jag ska koppla för att kunna driva två högtalare JBL Professional Control 25) med den här förstärkaren?

Tack för svar.

Permalänk
Avstängd

Eftersom det är en mono steg så ++ / --

Eller så skaffar du ett till steg för stereo.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

parallell eller seriekoppla efter tycke och smak, håll ett öga på impedansen bara, med dom högtalare får du antingen 4 eller 16 ohm.
Inget av dom är speciellt jobbiga laster.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Koppla in båda högtalarna på en utgång bara? Kolla över hur mycket last förstärkaren klarar på utgången bara och jämför med högtalarna..(Ω)

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Får prova koppla in båda högtalarna och se

En liten snabb fråga bara, men vart fan kopplar jag in högtalarkablarna? På 70V och 4ohm?

Permalänk
Medlem

Den där förstärkaren är främst tänkt att användas med speciella sk distributionshögtalare avsedda för 70V.
De högtalarna har en stepdown transformator som tar ned 70V till en nivå som är lämplig för högtalarelementet.

Sådana här system används i större högtalarsystem där man behöver ha ett stort antal högtalare såsom i affärer eller kyrkor.
Poängen är att den högre spänningen ger lägre överföringsförluster.

De vanligaste spänningarna i sådana system är 50V 70V eller 100V system.

Vanliga högtalare får bara kopplas på 4 ohms utgången försök inte köra 70V utan att ha sådana högtalare avsedda för det.

Eftersom dina två Jbl har 8 ohm kan du parallell koppla de två ihop och få 4 ohm tillsammans.

Hade det däremot varit 4 ohms högtalare hade man fått koppla dem i serie istället för att inte lasta ned förstärkaren för mycket i 2 ohm.
Sedan finns det förstärkare som ändå klarar av 2 ohm medan andra slår av skyddskretsar eller i värsta fall går sönder.

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska absolut inte ansluta den den är förstärkaren till vanliga högtalare. Det är som sagt en 100V förstärkare och de används främst i system med långa kablar i "100V slingor" och kopplar du in vanliga högtalare så är risken stor att både högtalare och förstärkare går sönder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nu är det många olika svar här

Såhär ser kontakten ut på baksidan, så om jag nu skulle testa, hur kopplar jag in båda högtalarna då?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Muxfire:

Nu är det många olika svar här

Såhär ser kontakten ut på baksidan, så om jag nu skulle testa, hur kopplar jag in båda högtalarna då?

http://www.bilddump.se/bilder/20160525095419-83.241.204.59.jpg

Underligt att de inte skriver i manualen att de har en normal utgång också... men men, högtalarna har 8 ohms impedans så om du parallellkopplar dem till 4 ohms utgången så borde det bli rätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag antar att högtalarkablarna har en röd och en svart ledare.
Bägge högtalarnas svarta ledare till terminalen märkt COM och bägge högtalarnas röda ledare till terminalen märkt 4Ω. Inga kablar till 70- och 100V-utgångarna och absolut inga kablar till 24V DC-utgångarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Jag antar att högtalarkablarna har en röd och en svart ledare.
Bägge högtalarnas svarta ledare till terminalen märkt COM och bägge högtalarnas röda ledare till terminalen märkt 4Ω. Inga kablar till 70- och 100V-utgångarna och absolut inga kablar till 24V DC-utgångarna.

Toppen, precis det svaret jag väntade på

Haha, så mycket koll har jag att jag vet att dom inte ska in i 24V DC-utgången

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Muxfire:

Toppen, precis det svaret jag väntade på

Haha, så mycket koll har jag att jag vet att dom inte ska in i 24V DC-utgången

Enligt manualen du länkade är det en ingång för 24V.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan meddela att allt fungerar hur bra som helst tack vare er hjälp. Grymt stort tack till alla som bidragit