Permalänk
Medlem

Hjälp sökes i jakt på ny skärm!

Jag vänder mig till er nu efter dagars letande efter en ny skärm!
Känner verkligen att jag är helt tappad i denna djungel bland paneltyper, upplösningar och uppdateringsfrekvenser.

Jag söker nu en skärm som funkar bra till spelande men likaväl vanligt surfande och filmtittande.

Spel jag spelar är uteslutande Diablo III och WoW men händer att det blir ett par kartor i BF4 och liknande spel.

Min budget ligger på 3000 gärna mindre.
Jag söker helt enkelt så mycket skärm jag kan få för pengarna.

Mvh
Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tveksam på att min dator klarar rulla wow/d3 i 144fps dock med skaplig grafik.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

@Gyhlen

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3122964

Oui..!

Går att överklocka till 75hz utan problem enligt TFT Central eller vad dem heter som gör tusentals reviews på skärmar och monitors där något enstaka fall av de some överklockas lider utav frame-skipping.

IPS-panel
1440p upplösning
24 tum

Sjuk skärm. Hög PPI, blir kristallklart. Som en 4k skärm på 40 tum någonting.

La till lite argument för skärmen jag tipsade om.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

@MaACc1i

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3122964

Oui..!

Går att överklocka till 75hz utan problem enligt TFT Central eller vad dem heter som gör tusentals reviews på skärmar och monitors där något enstaka fall av de some överklockas lider utav frame-skipping.

IPS-panel
1440p upplösning
24 tum

Sjuk skärm. Hög PPI, blir kristallklart. Som en 4k skärm på 40 tum någonting.

Det låter ju helt klart som en skärm i min smak. Högre hz är inte så jätte viktigt utan mer bildkvalitén jag är ute efter.

Hur tungdrivna är WoW och D3 i 1440p? Känns ju som att ett 760 kan vara lite i svagaste laget!

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

@Gyhlen

Jag är bannemej lite osäker på ifall den klarar av det eller ej. Satt och googlade lite men jag fann ingenting some gav något tydligt svar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

@MaACc1i

Jag är bannemej lite osäker på ifall den klarar av det eller ej. Satt och googlade lite men jag fann ingenting some gav något tydligt svar på det.

Nej jag har också forskat lite i det.. Så kanske säkrare att dra en 27" 1080p IPS panel?

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Nej jag har också forskat lite i det.. Så kanske säkrare att dra en 27" 1080p IPS panel?

Skärm byter man ju regel inte lika ofta som man uppgraderar datorn, så fundera över om det ska investeras mer i någorlunda närtid

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Gyhlen

Mjae, jag har haft en 1080p 27" och att sitta någorlunda när tycker jag ger en kornig bild och för långt ifrån är inte heller bra då 27" inte är jättestort.

Då är det nog bättre att sikta på en 1080p skärm i 22-24" spannet med samma egenskaper som P2416D utöver 1440p upplösning.

Men med min uppfattning, då jag sett bilden på P2416D, så hade jag ändå tagit den. Det är enklare att ställa ner någon inställning här och var och tillslut så uppgraderar man sitt grafikkort och då har alla problemen löst sig.

Speciellt nu när det är nya grafikkorts arkitekturer på g!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

@MaACc1i

Mjae, jag har haft en 1080p 27" och att sitta någorlunda när tycker jag ger en kornig bild och för långt ifrån är inte heller bra då 27" inte är jättestort.

Då är det nog bättre att sikta på en 1080p skärm i 22-24" spannet med samma egenskaper som P2416D utöver 1440p upplösning.

Men med min uppfattning, då jag sett bilden på P2416D, så hade jag ändå tagit den. Det är enklare att ställa ner någon inställning här och var och tillslut så uppgraderar man sitt grafikkort och då har alla problemen löst sig.

Speciellt nu när det är nya grafikkorts arkitekturer på g!

Okej. Det är inte så att bilden blir kornig om man inte kör native upplösning?
Hade det problemet på en tidigare skärm jag hade.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

@Gyhlen

Naj, det var ju det att jag använde den som datorskärm då, och det var i nativeupplösning (1080p) som jag uppfattade det som kornigt.

Det är ish 81 ppi med 1080p på en 27 tummare.

Det tycker jag är i minsta laget. Det går men det är onajs tycker jag.

Allra bäst är om du går iväg till någon affär som har flera olika skärmar och kikar själv på dem så du får en okej uppfattning innan du väljer något!

Permalänk
Medlem

Tror inte du behöver oroa dig över prestandan med spel som WOW iallafall. Osäker på hur krävande Diablo är, men kan inte tänka mig att det skulle vara på gräsen. Jag kunde köra CS:Go i 1440 med mitt GTX660. Även Assetto Corsa tufftade på hyggligt, om än på gränsen.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

@MaACc1i

Naj, det var ju det att jag använde den som datorskärm då, och det var i nativeupplösning (1080p) som jag uppfattade det som kornigt.

Det är ish 81 ppi med 1080p på en 27 tummare.

Det tycker jag är i minsta laget. Det går men det är onajs tycker jag.

Allra bäst är om du går iväg till någon affär som har flera olika skärmar och kikar själv på dem så du får en okej uppfattning innan du väljer något!

Tyvärr väldigt långt till en butik som har visning på skärmar. :/

Skrivet av BlackBird:

Tror inte du behöver oroa dig över prestandan med spel som WOW iallafall. Osäker på hur krävande Diablo är, men kan inte tänka mig att det skulle vara på gräsen. Jag kunde köra CS:Go i 1440 med mitt GTX660. Även Assetto Corsa tufftade på hyggligt, om än på gränsen.

Jag vet inte, alltså jag testade att köra båda spelet med 1440p DSR.
Nu vet jag inte hur det speglar sig mot det verkliga men det verkade iaf rulla på ganska fint.

Kanske värt å testa en 1440p skärm iaf.

typo
Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80