Mikrofon: hur koppla XLR -> 6.3 mm -> 3.5 mm?

Permalänk
Medlem

Mikrofon: hur koppla XLR -> 6.3 mm -> 3.5 mm?

Hej Alla,

Sonen har köpt mikrofon + stativ (någon okej, AT tror jag) för att Twitcha och sånt.
Grejen är att han köpte en "riktig" mikrofon med XLR. Jag köpte en kabel med XLR till 6.3 mm, och sen en adapter; 6.3 mm till 3.5 mm från Kjell & co.. det fungerade inte. (no shit Kjell)

Kan nån som vet, tipsa om antingen kabel (XLR -> 3.5 mm) eller en adapter (6.3 mm -> 3.5 mm) som ni vet fungerar till en mikrofon?

Tack på förhand!

understryka
Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert på detta men en XLR-ansluten mikrofon måste drivas av något också.

Typ en sådan här skulle jag tro http://www.thomann.de/se/behringer_xenyx_q802_usb.htm

Permalänk
Medlem

Hej!

Det kan vara så att han har köpt en mikrofon som behöver separat strömmatning (https://sv.wikipedia.org/wiki/Mikrofon#Kondensatormikrofon), och i så fall kommer det ju inte att fungera oavsett vad för adapter han köper till.

Sedan är en av idéerna med xlr att man kan skicka en balanserad signal. Man har en pol som nolla, sedan skickas signalen i ett stift, och en polvänd kopia av signalen i det tredje stiftet. I den mottagande enheten sitter en krets som filtrerar bort allt som inte stämmer överens med dom polvända signelerna och därmed filtreras orenheter som snappats upp av t.ex. kabeln bort.

Således kan det vara två saker här som gör att det inte fungerar. Rimligtvis är det dock beroende på att mikrofonen är av kondensatortyp eftersom det bör gå att köra xlr men endast använda en av signalerna.

Permalänk
Medlem

Är inte helt hundra, men är hyfsat säker på att det inte existerar någon enklare lösning än att köpa ett ljudinterface som har stöd för XLR (Typ focusrite scarlett).

Permalänk
Medlem

@DaddyCoolSwe: ja, eftersom de e en AT mic med xlr så kommer du antagligen behöva så kallad fantommatning på 48v. Signalen kommer också vara balanserad som någon nämde tidigare. Det bästa o de man ska göra är att köpa ett audiointerface som har xlr kontakt för mic och inte försöka konvertera till obalanserat.

Om du nu kan mata micen med ström så går det att använda en av ledarna för signal obalanserat. Men det är inte rekommenderat, kommer bli dålig signal och man kommer antagligen få klippa o löda ihop nått själv.

Edit: Thofiman länkade ett ganska billigt interface. Det är nått sånt man får köpa.

Permalänk
Medlem

Tack alla!
Inser nu att ni förmodligen har rätt (alla ursäktar sig med att vara osäkra).
Jag har själv haft XLR-mickar förr (typ 10 år sedan innan USB-mickar var gångbara), och dom har jag alltid kopplat till en mixer innan datorn.
Okej, tack och hej med den tusenlappen för stackarn. Men men, nu kanske han lyssnar på pappa nästa gång.

Permalänk
Medlem

@DaddyCoolSwe: Allt är inte förlorat. Om man vill kan man köpa nått billigt usb audio interface. tex: Behringer U-Phoria UM2

Jag har ingen aning om just denna är bra eller dålig. Men priset är lågt o den kommer att driva micen.

Permalänk
Medlem

Synd att preamps är rätt dyra i Sverige.

Har han ingen möjlighet att byta till en renodlad USB-mikrofon, typ Blue Yeti eller AT-2020?