Behöver tips inför gymnasiearbete!

Permalänk
Medlem

Behöver tips inför gymnasiearbete!

Hej!

På måndag ska mitt papper med val av gymnasiearbete vara inne. Har inte ens haft några tankar krig detta förrän nu. Min mentor har sagt att det är rekommenderat att jag väljer något inom teknik fysik eller matte. Jag har bestämt mig för att välja något inom teknik.

Det här har skolan erbjudit:

3D Printer
Svets
Har inte hört om någon form av budget än men jag antar att den är väldigt låg.

Vad gjorde ni på era gymnasiearbeten/projektarbete, samt vad rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem

@krupty:

Jag byggde högtalare, det är svinkul, du lär dig mycket och du får ett par bra högtalare om du gör rätt. Gör rätt.

Här är de jag byggde (vänster):

Permalänk
Medlem

Du kan bygga en robot om du har den tekniska kunskapen :), annars är högtalare ett bra val.
Själv gjorde jag ett helautomatiskt växthus (kopplade bara in vatten) så skötte sensorer resten av arbetet :), Var skit kul kan jag påpeka

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Jag programmerade en RPi, med fokus på mediauppspelning. Sedan för att göra den till en komplett mediaspelare gjorde jag ett hölje i CAD som jag 3D-printade i ett par klasskompisars 3D-skrivarprojekt.

Det var både roligt och väldigt utmanande. Gick Teknik med inriktning på produkt- och designutveckling så hade inte läst programmering innan jag satte igång. Men inget är omöjligt om intresset finns.

Med det sagt: Bli inte skrämd av områden du tycker är roliga men kanske inte har så mycket erfarenhet kring. Och av de två alternativen du listade verkar 3D-skrivaren roligare, i mitt tycke.

Visa signatur

Chassi: Jonsbo U3 Moderkort: Asus z97 m-plus PSU: Fractal Design Newton R3 RAM: Kingston HyperX 4x4 1866mhz
CPU: Core i7 4790K GPU: Evga GTX 970 SC SSD: Crucial MX100 512GB + en H80i och lite fläktar