Liknande spel från Amia- eran

Permalänk
Medlem

Liknande spel från Amia- eran

Hejsan

Sambon sitter och drömmer sig tillbaka till barndomen och sin Amiga 500 tid (ålder 5-30 ungefär) och pratar lyriskt om spel som Moonstone, Barbarian II, Turrican, Hunter (speciellt Hunter), Wings och/eller Wings of Fury samt något ubåtsspel där man är kapten på en ubåt och sänker övervattenfarkoster till höger och vänster.

Själv känner jag inte till alla dessa spel och efter lite googling så... imponerar inte grafiken riktigt, men jag antar att det är känslan eller nostalgin han är ute efter. Så jag undrar om det finns några moderna alternativ till dessa? Viktigt är att det ska vara som det var på Amiga- tiden, när man stänger av så är spelet slut. Annars fastnar nog både han och jag. Kunna lägga en halvtimme eller så och sen är det bra helt enkelt. Lättsamt helt enkelt

Tack!

Permalänk
Medlem

Det är riktigt bra spel som du räknar upp där så det är inte konstigt att sambon blir nostalgisk över dessa lir. Själv känner jag inte till några moderna varianter men flera av spelen du nämner går ju att spela online via t.ex game-oldies

Här är t.ex Turrican: http://game-oldies.com/play-online/turrican-commodore-amiga#

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk

dagens spel, kommer på ett eller annat sätt från Amiga tiden, man skulle kunna säga att dagens spel stilar föddes runt amiga eran och har sedan piffats till med bättre grafik, fysik och ljud.

jag själv älskade och älskar fortfarande Amigan och jag förstår din sambo helt och hållet, dock så är det väldigt svårt att hitta spel i samma klass som då i dagsläget, i dagsläget då det mesta handlar om grafik och storlek på spelet. dethar ju gjorts remakes utav några bra Amiga spel, typ som north&south, syndicate, sensible soccer och nått till, men de är i mitt tycke inte ens i närheten utav lika bra som originalen, så jag råder han att spela originalen istället.

varför skaffar han inte bara winuae emulatorn och skaffar alla Amiga spelen? då kan han lira de gamla godingarna så mycket han bara vill:).

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Tjusigt hörni Tackar. Anledningen till att han inte skaffat någon emulator är nog mest för att han inte känner till någon - eller den där länken ovan.

PS: Han blev inte så lite lyrisk över Nord&Syd heller
Ska se om vi kan få till det här i helgen

Permalänk

har han inte winuae och är lika retro som jag är, så bör han skaffa det omedelbart. enkelt att använda, likadant som med en Amiga typ,, lite simpla inställningar så som grafik, RAM osv, ladda kickstarten och i med ett spel och lira tills ögonen inte orkar med mer:P. dock kan jag inte länka vart han får tag i spelen då det är emot reglerna, men med lite google sökning så hittar ni:)

ett hett tips är att han skaffar sig en Amiga joystick också, bara plugga i USBn och känslan är komplett:P

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer