i7 6700k @4600Mhz med Pure Rock. Temp/volt ok?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Det går alldeles utmärkt att testa i blend med vilken version man vill, och det är ju inget konstigt med belastningen då det är ett cykliskt test. Det som inte är rekommenderat är att köra small FFTs i längre perioder då AVX instruktionerna tillåter högre spänning än vad som är inställt. Detta KAN leda till skador på moderkortets VRM och degradering av processorer tillverkade på 22nm(och under?)

Skickades från m.sweclockers.com

Inget fel på small heller men det då det bara bombarderar cpun är det svårare hitta applikationer som genererar samma last. Det skilde 5c mellan blend och small för mig. Anledningen till att jag skrev blend är för att det testar "hela" systemet betydligt bättre och är en realistisk last.

Många säger nej till senaste för att när avx kickar in höjs spänningen lite. Det är knappast ett problem för moderkortets vrm då är snarare en höjning av spänningen till 1.3-1.4V betydligt värre. Höjer du spänningen till 1.2V och sedan kör Prime95/small (senaste) kan det ge en spänning på 1.225V tex. Detta är inte skadligt för något.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Inget fel på small heller men det då det bara bombarderar cpun är det svårare hitta applikationer som genererar samma last. Det skilde 5c mellan blend och small för mig. Anledningen till att jag skrev blend är för att det testar "hela" systemet betydligt bättre och är en realistisk last.

Många säger nej till senaste för att när avx kickar in höjs spänningen lite. Det är knappast ett problem för moderkortets vrm då är snarare en höjning av spänningen till 1.3-1.4V betydligt värre. Höjer du spänningen till 1.2V och sedan kör Prime95/small (senaste) kan det ge en spänning på 1.225V tex. Detta är inte skadligt för något.

Nej, jag håller med dig, ville bara förtydliga lite och citerade dig för kontext:) Det är ju såklart mest intressant om man har en OC som ligger på marginalerna(bra att du tydliggjorde det).

Edt. Därav versaler på kan:)
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB