Permalänk
Medlem

synundersökning

Hej,
Gjorde en synundersökning ett halvår sen och känner att det kanske är dags igen. jag tog då ett sånt där gratiserbjudande, då jag är student och man får väl en helhetsundersökning för glasögon?

detta är alltså mina siffror, men vad står de för, och finns det en skala för vad som är bra eller ej?

Jag tror inte jag var direkt behov, men kollade inte vidare på vad mina svar var, men jag har sparat en lapp, och undrar om ni kan förklara detta? och guida mig vidare.

Ögontrötthet skulle jag säga jag känner, svårare att uppfatta allt i fps spel och video.
Om ni har tips på inställningar, har en benq xl2430T
använder ett program som heter f.lux som ställer inte skärmen automatisk på ljusstyrka efter omgivningen. sitter rätt mörkt utan lampa vid skrivbordet utan taklampa. funderar på ett lysrörsarmatur i kallvit eller taklampa har en sån där Ikea standard skrivbordslampa.

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem

Här förklarar vad det betyder.
http://www.specsavers.se/synvard/ditt-recept

Resultaten används så optikern kan ta fram glasögon som passar din syn.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Här förklarar vad det betyder.
http://www.specsavers.se/synvard/ditt-recept

Resultaten används så optikern kan ta fram glasögon som passar din syn.

OK jag förstår inte,
det är ett chiffer svårt att lösa.

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem

Siffrorna du fått på din lilla lapp är (från vänster till höger) sfär, cylinder, axel. Läs den länkade sidan för en beskrivning av vad de betyder. Du är svagt närsynt och har ett litet brytningsfel (som nästintill alla människor har).
Jag är ingen optiker men du behöver knappast glasögon i dagsläget. Du kommer troligtvis behöva det när du blir äldre eftersom ditt brytningsfel kommer öka.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Siffrorna du fått på din lilla lapp är (från vänster till höger) sfär, cylinder, axel. Läs den länkade sidan för en beskrivning av vad de betyder. Du är svagt närsynt och har ett litet brytningsfel (som nästintill alla människor har).
Jag är ingen optiker men du behöver knappast glasögon i dagsläget. Du kommer troligtvis behöva det när du blir äldre eftersom ditt brytningsfel kommer öka.

Bra!
dumt att ha glasögon när man inte behöver. eller kan man börja småanvända när man sitter vid datorn för att testa.

jag frågade också optikern om skrönan om ögonen blir sämre av att använda glasögon och han sa att det inte heller stämde.

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.