Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2012

Vettig skärm med Freesync?

Letar efter en skärm med Freesync. Datorn innehåller R9 390 och i7 860. Kommer spela Diablo 3, World of warcraft, Squad, Battlefield 1, Dayz, Arma 3 osv.

Nu har jag ju testat 144Hz (tn) och 2560x1440 (60hz) IPS tidigare samt Koreaskärm, men då valde jag att gå på just 144hz då IPS'en var för seg.

Däremot har jag nu suttit framför en Macbook Pro 15,4" 2880x1600 upplösning i 6 månader och input lag/segheten hos denna IPS känner jag inte riktigt av lika mycket längre.

Vilken skärm borde jag satsa på? Hade tänkt ligga någonstans runt 2000 kr (begagnat eller ny), men funderar på hur högt jag måste gå för att få rätt skärm.

Är det bäst att gå på en TN-panel 1920x1080 144hz med freesync, eller ska jag kanske satsa på en IPS 60HZ med freesync? Kommer jag nöja mig med 1920x1080?

Sen beror det ju på hur pass högt mitt 390 kommer nå, men antar att det utan problem klarar 2560x1440 ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Apr 2012

Tror inte nån 144hz skärm går under 2000kr om det inte är nån rea. Så ska du ha 144hz är det nog begagnat som gäller. Dem ända freesync skärmarna jag kunde hitta var 60hz 1080p från samsung. Vill du gå upp i upplösning så sticker priserna iväg ganska fort också så mitt tips är att hålla utkik på begagnat marknaden.

Edit: hittade denna https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/23-24tum/aoc-g246... 700kr över din budget men den kanske är värd att spara till.

Ha det gött

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 1080ti Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Nzxt s340 Elite¤

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av bobzombie:

Tror inte nån 144hz skärm går under 2000kr om det inte är nån rea. Så ska du ha 144hz är det nog begagnat som gäller. Dem ända freesync skärmarna jag kunde hitta var 60hz 1080p från samsung. Vill du gå upp i upplösning så sticker priserna iväg ganska fort också så mitt tips är att hålla utkik på begagnat marknaden.

Edit: hittade denna https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/23-24tum/aoc-g246... 700kr över din budget men den kanske är värd att spara till.

Ha det gött

Mjo det är väl den jag kikat på! Tänkte om freesync gör att man inte behöver ha 144hz, kanske räcker med 60 hz ips då och få ett bra flyt. Men annars har jag haft ögonen på den faktiskt.

Pengar har jag ju, men tänkte hålla nere budgeten så mycket som möjligt. Antar att Freesyncskärmar inte cirkulerar så värst på begagnatmarknaden heller för den delen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av oouhdawg:

Mjo det är väl den jag kikat på! Tänkte om freesync gör att man inte behöver ha 144hz, kanske räcker med 60 hz ips då och få ett bra flyt. Men annars har jag haft ögonen på den faktiskt.

Pengar har jag ju, men tänkte hålla nere budgeten så mycket som möjligt. Antar att Freesyncskärmar inte cirkulerar så värst på begagnatmarknaden heller för den delen?

Nej sant det kryllar ju inte av dem på marknaden. Nja freesync ska ju motverka tearing bland annat, det är ju som att använda v-sync fast utan dem negativa effekterna av v-sync. Har ju själv en 144hz skärm och måste säga att det är den bästa uppgraderingen jag har gjort. Det är lite som att gå från en dator utan ssd till en med en ssd, fast i skärmvärlden

Ha det gött

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 1080ti Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Nzxt s340 Elite¤

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av bobzombie:

Nej sant det kryllar ju inte av dem på marknaden. Nja freesync ska ju motverka tearing bland annat, det är ju som att använda v-sync fast utan dem negativa effekterna av v-sync. Har ju själv en 144hz skärm och måste säga att det är den bästa uppgraderingen jag har gjort. Det är lite som att gå från en dator utan ssd till en med en ssd, fast i skärmvärlden

Ha det gött

Jo precis, 144hz är fantastiskt skönt. Den skärmen blir nog det jag får sikta på!

Tack för hjälpen