Corsair introducerar ML Pro – fläktar med magnetlager

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Corsair introducerar ML Pro – fläktar med magnetlager

Glid- och kullager är ett minne blott när Corsair sjösätter sina fläktar i ML Pro-serien, där en ny typ av magnetlager ska minska friktionen och därmed ge lägre ljudnivå vid högre luftflöde.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Inte så snygg led, hoppas dock att de presterar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Nov 2009

Där kom det! Tackar!

25$ är rätt saftigt även om det är klart värt det ifall de håller vad de lovar. Blir att fånga några tester innan inköpet görs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av seraj5:

Inte så snygg led, hoppas dock att de presterar!

Jupps "Snygga", som vi alla vet så är Noctua fläktarna dom snyggaste som finns och det är därför Noctua fläktarna säljs så bra, eller hur?

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
Corsair Carbide Air 540 | Core i7 2600K | Asus P8Z68-V LX | 16GB Vengeance 1866 MHz | Fractal Deisgn Newton R2 1000W | Asus Xonar Essence ST | Radeon 7970 ghz | Mionix Naos 8200 | Ducky Shine 4 | Sennheiser 595 | Blue Yeti | Logitech c910+c920+c922 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall (Forsa)
Registrerad
Sep 2003

Magnetlager intressant kan ha lång livslängd.
Bara att vänta in tester på dom .

Låda Phobya UltraBig Watercase V.1 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm radiatorer Minne4 X 8Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik 2 x MSI GTX 1070 8GB Sea Hawk EK X HB-SLI AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm Benq XR3501 AMVA 35" Curved

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av TheWolfbane:

Jupps "Snygga", som vi alla vet så är Noctua fläktarna dom snyggaste som finns och det är därför Noctua fläktarna säljs så bra, eller hur?

Nä, dock är noctua rätt känt nu. De gör bra fläktar men inte de bästa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar/Malmö
Registrerad
Jan 2012

Känns ändå rätt coola, kommer invänta några tester men dessa är mer intressanta än choklad noctua iallafall. Sedan undrar jag varför dem inte sätter in RGB LEDS bara? Varför göra 3 olika led fläktar istället för 1? Tänker produktionskostnader mm, men antar att enfärgade leds är mkt billigare än rgb.

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro/PSUBeQuietDarkPowerPro1000w/ Moderkort:ASUS Z170 PRO GAMING/AURA/CPU:i7-6700K 4.2Ghz/Kylare:BeQuiet! SilentLoop240mm/Ram:Corsair 16GB DDR4 3200MHz Vengeance/GPU:Asus R9 280X Matrix Platinum 3GB/SSD:Corsair Force GT 2x120GB/HDD:Seagate/WD->30TB/OS:W7/TillbehörLogitechG930/Z906,G510/K350/M705/G440/
MionixNaos5000/7200/Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM,49"Sony,KD49X8005C/Mobil:Sony Z5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmfälten
Registrerad
Mar 2008

Alltså om dessa presterar så kan det absolut bli ML PRO i mitt urspårade projekt.

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2014

Hur mycket riskorn flyttar dom tro?

■ Windows 8.1 ■ MSI Z87-G45 Gaming ■ I7 4790K ■ xfx7970 crossfire ■ Kingston HyperX 3K SSD 240GB ■ Kingston DDR3 HyperX Beast 16GB ■

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2013

En fundering. Hur stor del av ljudet från fläkten står motorn/friktionen i en traditionell fläkt för? Jag tänker att det kanske inte blir så stor skillnad i ljudnivå från en traditionell fläkt. Vad tror ni?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av Extremaz:

http://puu.sh/pbC8k/105859585e.png

Känns ändå rätt coola, kommer invänta några tester men dessa är mer intressanta än choklad noctua iallafall. Sedan undrar jag varför dem inte sätter in RGB LEDS bara? Varför göra 3 olika led fläktar istället för 1? Tänker produktionskostnader mm, men antar att enfärgade leds är mkt billigare än rgb.

Prisskillnaden mellan en enfärgad LED och en RGB dito är ytterst marginell, speciellt vid serietillverkning.

Det är däremot en aningen större helhetskostnad eftersom det måste tillkomma brytare eller mjukvara för att styra LEDsen, men allra mest måste det ändå vara ren vinstmaximering. Varför sälja en fläkt när man kan sälja flera?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mars
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av twk:

En fundering. Hur stor del av ljudet från fläkten står motorn/friktionen i en traditionell fläkt för? Jag tänker att det kanske inte blir så stor skillnad i ljudnivå från en traditionell fläkt. Vad tror ni?

Det är nog rätt olika, men en överväldigande majoritet hos de flesta fläktar skulle jag tro. Det enda andra ljudet är ju (oftast) luftljudet, och det är ju för det mesta inte så högt.

Fö är det här bara första gen, håller med, det här kan bli riktigt intressant senare.

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2006
Skrivet av seraj5:

Nä, dock är noctua rätt känt nu. De gör bra fläktar men inte de bästa.

Är inte ute efter att framkalla något flamewar, men berätta gärna vilka fläktar som du tycker är de bästa. (Med motivation naturligtvis)

Jag tycker det har varit lite krångligt att hitta ett bra fläktmärke, jag tror jag har provat 5-6st olika igenom åren innan jag hittade Noctua. Det är ju dock bara fläktar så det finns för mig ingen anledning att bli helt 'fanboy' över de. Behöver en ny 140/200mm till fronten, har naturligtvis kikat på Noctua men jag provar gärna andra märken också.

Angående Corsair-fläktarna, ser tämligen intressanta ut om än lite på det dyrare laget. Kanske provar deras 140mm möjligtvis.

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Får hoppas Noctua kan fixa något liknande så småningom, om det nu är bättre. Jag vill ha mina fläktar i brunt och grisrosa, punkt slut!

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007

Magnetlager har ju använts i flera år av Enermax. Man undrar ju nästan varför ingen annan hakat på tidigare om det ska vara så bra...

Skickades från m.sweclockers.com

Intel i7 2600K @4,8GHz - EVGA Geforce GTX 970 - Samsung S34E790C

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mars
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av Loffemega:

Är inte ute efter att framkalla något flamewar, men berätta gärna vilka fläktar som du tycker är de bästa. (Med motivation naturligtvis)

Jag tycker det har varit lite krångligt att hitta ett bra fläktmärke, jag tror jag har provat 5-6st olika igenom åren innan jag hittade Noctua. Det är ju dock bara fläktar så det finns för mig ingen anledning att bli helt 'fanboy' över de. Behöver en ny 140/200mm till fronten, har naturligtvis kikat på Noctua men jag provar gärna andra märken också.

Angående Corsair-fläktarna, ser tämligen intressanta ut om än lite på det dyrare laget. Kanske provar deras 140mm möjligtvis.

Det är inte så många märken som faaktiskt tillverkar riktigt bra fläktar. Jag tänker nu mest på tysta fläktar. Bland de märken som finns bra finns det ett antal bra fläkttyper, men jag vet ärligt talat inte om jag skulle säga att något särskilt märke utmärker sig.

http://www.silentpcreview.com/ brukar ha bra men något utdaterad info.

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2010

@Loffemega: EK Vardar brukar komma upp som favorit i diskussioner om fläktar, speciellt när det gäller kylning för radiatorer. Dock vet jag inte om de kommer i större storlek än 120mm.

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2007

Oerhört bra idé med magnetlager. Det möjliggör i teorin minsta möjliga kontakt och riktigt låga ljudnivåer. Hoppas på fler såna produkter i framtiden

AMD Ryzen 5 1600 | ASUS Prime X370 Pro | OCZ Vector 512GB | Fractal Design Newton R3 600W | Fractal Design Define R4| Corsair Venegance Red DDR4 16GB 3000MHz | Powercolor Radeon HD7970 | Eizo Foris FS2331

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002

Spännande, ser fram emot en recension på dessa så snart de finns tillgängliga. För mig spelar det noll roll om de kostar 100 spänn mer, förmågan att flytta luft och göra det tyst är värt varenda krona!

..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2006

Tror utformning av rotorblad och inre ljud från motorn i sig bidrar betydligt mer än friktionsljudet, men jag kan ha fel. Känns som detta borde använts tidigare från flera andra dock om jag har fel.

System: Intel i7-3770K - Sapphire HD7970 - 4GB DDR3 - Asus MB - Crucial M4 256GB - 2TB HDD - Lian Li PC 60 Plus - Asus Xonar DS
Annat: Topre Realforce 88 45g - Logitech G400 - Eizo Foris 2331 - Sennheiser PC166
Microsoft Surfade PRO 128 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av Loffemega:

Noiseblocker eloop serien

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av Kardinalfel:

Hur mycket riskorn flyttar dom tro?

Haha, ja vad hände med riskornen? Jag tycke det var lite kul när de jämförde fläktar på det sättet. Vare Arctic cooling som körde riskorn?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av twk:

Skrivet av Conditioned:

Det är nog rätt olika, men en överväldigande majoritet hos de flesta fläktar skulle jag tro. Det enda andra ljudet är ju (oftast) luftljudet, och det är ju för det mesta inte så högt.

Fö är det här bara första gen, håller med, det här kan bli riktigt intressant senare.

Skrivet av skewgen:

Tror utformning av rotorblad och inre ljud från motorn i sig bidrar betydligt mer än friktionsljudet, men jag kan ha fel. Känns som detta borde använts tidigare från flera andra dock om jag har fel.

Blåsljudet har det jobbats ganska mycket på de senaste åren och här är det väl Noctua den som bidragit mest. Det finns såklart möjlighet att släcka ut blåsljud, men det finns väl en gräns. Nästa steg bör vara magnetlager. De eliminerar den statiska kontakten mellan fläkten och huset.

I vissa fall är priset avgörande, i vissa fall inte. I mitt fall har jag endast en (1st, inkl allt) 120mm fläkt, därför kostar det inte mycket att få min nästintill ljudlösa Wintendo till att bli helt ljudlös, endast $25.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Det blir ju helt onödigt med gummi i hörnen om magnetlagret fungerar bra, men det måste väl helt enkelt vara med av marknadsföringsskäl.
(på hyfsade fläktar med relativt låga varvtal är det onödigt redan med enkla lager)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Sep 2008

Ge mig 180mm också tack

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
under en sten
Registrerad
Apr 2005

Med tanke på alla nya serier med fläktar, där de alla varit tystare än föregångaren.

Så....borde de vara knäpptysta nu? faktum är att de borde snarare avge ett negativt ljudfält.
Är det någon som har det så?

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2014
Skrivet av Lessismore:

Haha, ja vad hände med riskornen? Jag tycke det var lite kul när de jämförde fläktar på det sättet. Vare Arctic cooling som körde riskorn?

jag hittade den gamla godingen
http://www.sweclockers.com/nyhet/16742-asus-demonstrerar-cool...

■ Windows 8.1 ■ MSI Z87-G45 Gaming ■ I7 4790K ■ xfx7970 crossfire ■ Kingston HyperX 3K SSD 240GB ■ Kingston DDR3 HyperX Beast 16GB ■

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Holmsund
Registrerad
Sep 2010

Kör själv 10 st noctua nf-f12-pwm och ser fram emot nya fläktar. Provade vardar men gillade inte ljudprofilen i 850- 900 rpm. Har kollat på e-loop men vad jag har läst så lever dom om en del när det finns hinder framför fläkten. Så dessa kanske blir ett alternativ om dom har bra sp.

/ 7700k / Maximus ix Code / Dom Plat Rog 3200@3333mhz / 1080 ti stix oc / Seasonic Prime 1000w T / 900D / Custom loop / acer predator xb270hu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av Bogey:

Med tanke på alla nya serier med fläktar, där de alla varit tystare än föregångaren.

Så....borde de vara knäpptysta nu? faktum är att de borde snarare avge ett negativt ljudfält.
Är det någon som har det så?

Det är det ingen som hävdat. Om ljudintensiteten (låt oss säga) halverats efter varje gång en ny fläkt lanserats som ska vara "tystare", hur kan ljudfältet då vara negativt?

AMD Ryzen 5 1600 | ASUS Prime X370 Pro | OCZ Vector 512GB | Fractal Design Newton R3 600W | Fractal Design Define R4| Corsair Venegance Red DDR4 16GB 3000MHz | Powercolor Radeon HD7970 | Eizo Foris FS2331

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2012

Jag är otroligt nöjd med be quiet! Silent Wings 2, både 120mm och 140mm. Flyttar riktigt mycket luft och hörs inte. Tekniken i ML Pro var ju hur som helst onekeligen intressant! #framtiden

Dator: 3770K @ 4,3 | GTX 980 Ti | 3DMark
Ljud: HD598 | ATH-M50 | K619 | O2 + ODAC | ModMic 4.0
Bild: S2417DG | DP2710 @ 96
Kringutrustning: Rival Fade Edition | Shine 3 MX Red | FX-90