Forumdelen sponsras av

Vad söker man efter när man köper en projektor?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Maj 2006

Vad söker man efter när man köper en projektor?

Har fått på uppdrag att hitta en projektor till en snubbe, budgeten är 5000:~ eller mindre. Han vill inte ha något super high-tech, men inte heller något skräp. Tydligen ska han bara ha det till att titta lite på film och all-around surfa på nätet osv. Tar för givet att han ska ha en 1080p projektor i alla fall?

Han brydde sig inte så mycket om mer än det, inte ens färg blev nämnt, eller andra funktioner han önskade. så ta en prisvärd helt enkelt! Hjälp, är helt lost på projektorer

Aquatic Ambiance | Vattenkylning i CaseLabs Mercury S3 (Work in progress)
Emerald Moon | Custom vattenkyld mITX speldator i NCASE M1.
Magmoor V2 | Byggd på EK Fluid Gaming Kit
Tristram | Unik loop med X-Flow radiatorer
Cairodrome | Vattenloop i det enorma Tower 900

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2013

Varför ska han ha en projektor och inte TV?
Antar jag rätt om han inte ens tänkt på mörkläggning? Utan bra sådan tycker i alla fall jag att projektor är riktigt kasst. Billigare projektorer är ju dessutom ofta ljussvagare så blir ännu värre då.
Jag kan inte rekommendera någon projektor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2001

Lens Shift kan ju vara av intresse, om man inte har möjlighet att placera projektorn helt perfekt framför duken. En del människor har problem med "regnbågseffekt" när de använder DLP-projektorer. Saker som kan vara värda att titta på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av Imaculent:

Antar jag rätt om han inte ens tänkt på mörkläggning? Utan bra sådan tycker i alla fall jag att projektor är riktigt kasst. Billigare projektorer är ju dessutom ofta ljussvagare så blir ännu värre då.

Hemmabio kanske? Man slipper ju avgiften dessutom.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av Friterad:

Hemmabio kanske? Man slipper ju avgiften dessutom.

Så om man går från TV till projektor blir det automatiskt "hemmabio" trots att precis allt kan bli sämre?
Ja i så fall...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyresö
Registrerad
Mar 2004

Mörkläggning brukar alltid gå att ordna med billiga mörkläggningsgardiner från IKEA.

Jag har en BenQ w1070 som jag är mycket nöjd med. Den ligger lite dyrare men har gått ned till runt 5000 kr vid olika tillfällen.

@keyser I den prisklassen antar jag att det blir svårt att få någon större lens shift?

Gaming: ASUS Z170 PRO GAMING | Intel Core i7 6700K 4.0 GHz | iGame GeForce GTX 1080Ti Vulcan AD 11 GB | HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850-Series EVO 500GB | 640GB WD, 7200RPM | | 2TB WD Caviar Green Power | FD Define R4 | Philips Brilliance 40" BDM4037UW | Acer Predator X34A

Filserver: MK Asus E35M1-I Deluxe | ASUS GeForce GT 710 2GB LP | Corsair 4GB DDR3 | WD, Caviar Green Power 2TB | WD Red 8TB | WD Caviar Black 640 GB| FD Array R2 300W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av Imaculent:

Han bad om en projektor, han ska väl ha en större bildskärm helt enkelt.. En tv är inte ett alternativ

Aquatic Ambiance | Vattenkylning i CaseLabs Mercury S3 (Work in progress)
Emerald Moon | Custom vattenkyld mITX speldator i NCASE M1.
Magmoor V2 | Byggd på EK Fluid Gaming Kit
Tristram | Unik loop med X-Flow radiatorer
Cairodrome | Vattenloop i det enorma Tower 900

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av Shakermaker:

@keyser I den prisklassen antar jag att det blir svårt att få någon större lens shift?

Skulle tro det, om man inte går ner i upplösning. Men det är rätt värdelöst om man ska köra den som datorskärm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av ggalaxyy:

Han bad om en projektor, han ska väl ha en större bildskärm helt enkelt.. En tv är inte ett alternativ

Då får vi hoppas att han blir nöjd med det. När han som har nollkoll frågar någon som har dålig koll.
Ska han mörklägga varje gång han ska "slösurfa" lite?
Hoppas bara du inte får ta skit sedan om han blir missnöjd...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av Imaculent:

Så om man går från TV till projektor blir det automatiskt "hemmabio" trots att precis allt kan bli sämre?
Ja i så fall...

Vad är det som tyder på att han har en TV, och i så fall vad tyder på att TVn överhuvudtaget är bra?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av Friterad:

Vad är det som tyder på att han har en TV, och i så fall vad tyder på att TVn överhuvudtaget är bra?

Inget. Men jag pratade om just TV.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Kan ni inte bara hålla er till vad som efterfrågas, dvs vad att tänka på vid köp av projektor? Avhandlat är lens shift samt mörkläggning och jag passar på att skjuta till kastavståndet, alltså storleken på bilden vid ett visst avstånd. Jag föredrar även DLP teknik över LCD då jag inte ser regnbågseffekter och får i gengäld bättre tryck i bilden. Andra mindre viktiga saker är strömmen - om den takmonteras har man tänkt på kablaget?

Skickades från m.sweclockers.com