Samsung gör SSD-enhet med samma storlek som ett frimärke

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Samsung gör SSD-enhet med samma storlek som ett frimärke

Samsung har framställt SSD-lagring på en yta stort som ett frimärke med en vikt på ett gram, och som nu går in i produktion.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jan 2007

Woho! I telefonen nästa?

Hjälp mig tillbaka genom att citera mig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Storstan
Registrerad
Dec 2003

*Installerar SSD i datorn* "Atjooo.. Oj nu var disken borta
Nämen imponerande helt klart. Lär bli betydligt mer utrymme i diverse bärbara apparater vilket är trevligt.
Speciellt mobilen hade man behövt 512GB lätt.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jul 2011

Kommer den göra så det går snabbare att skicka e-post?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Perfekt i en surfplatta även om dessa i dags läget skulle kunna offra lite läsprestanda för att öka lagringsutrymmet. Men det är fel att klaga på att prestandan är högre än deras behov.
Hoppas bara på vettiga priser.

i7 7700K & Ryzen 1800X. Båda har 64GB ram, 500 GB 960 Evo m.2. Grafikkort är något jag hittade i en container..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002

Herrejösses... Tänk när man satt där med sin nya WD Caviar-disk i första datorn på 120MB och läste det här. Det är som Telias gamla(?) slogan, framtiden flyttar in. Det här borgar ju rätt bra även för framtida konsoler? Pyttelitet chip med enorm lagringskapacitet och hastighet till minimal yta och med förmodad väldigt liten värmeutveckling.

..:: trickeh2k ::.. http://youtube.com/trickysaer Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5,1Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Hoppas det kommer i ett vettigt pris så kan få se den i mobiler och surfplattor framöver. Kanske även Chromebooks.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jun 2016

Amazing 👏🏻

Att läsa datormanualer utan att ha hårdvaran är lika frustrerande som att läsa instruktionsböcker om sex utan att ha mjukvaran.
- Arthur C. Clarke

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2010

Samsung är kungar på innovation, Samsung har förstått att om de innoverar och ligger steget före så tjänar de mer pengar i slutändan. Dessutom jobbar de hårt för att nå volymproduktion så snart de kan på sina nya innovationer för att få ner priset vilket gynnar dem själva och framförallt oss som konsumenter.

Intel är raka motsatsen, de har fortfarande bara 4 kärnor i sina main stream processorer LGA1151. Deras ursäkt var att vi inte behöver fler, nu har det motsatta visat sig, med t ex åtta kärnor kan spelprogrammerare gör AI i spelen som är mångfaldigt bättre samt göra större spel med mer fysik. Intel har egenhändigt hållit tillbaka hela spelmarknaden med sin "vi behöver inte mer än fyra kärnor" filosofi. (LGA2011 räknas inte för mindre än 4% av alla gamers har 6-8 intel kärnor vilket inte är tillräckligt för att speltillverkare ska anpassa sina spel för fler än fyra kärnor)

Så länge Intel inte har konkurrens så säljer de sin gamla skit år efter år med små uppgraderingar sedan undrar de varför PC marknaden är i fritt fall.Hoppas verkligen AMD rör om i grytan så Intel blir tvungna att ändra på sig, vi får väll se 2017.

Jag kan bara applådera Samsung för alla deras innovationer de senaste åren på olika områden som 3D NAND minnen, OLED för mobil m.m. I vissa fall ligger de flera år före sina konkurrenter och de bara fortsätter att ge oss bättre och bättre produkter för varje år som går, därför tvekar jag inte att lägga mina pengar på Samsungs produkter för jag tycker de förtjänar det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av FYNXER:

Samsung är kungar på innovation

Utan tvekan.
http://www.prisjakt.nu/konsument/du-kan-fa-mer-reklam-i-din-s...

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
Phenom II X4 965@3800 MHz
GTX 760@1111 MHz

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Sep 2008

controller är inbyggd på, vad?
Lite små coolt med slit och släng datorer, allt, även lagring på ett pytte kort.

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

Imponerande helt klart. Borde väl leda till billigare produkter framöver med lägre produktionskostnad? Fortfarande är dock vanliga 2,5" SATA-SSDar billigast trots allt extra material som krävs för att tillverka dem.

Dator: R7 1800X, Asus Prime X370 Pro, 16 GB DDR4 3200, GTX 1070, 2,3 TB SSD, Win10
Emulering / Retro: Lotharek MiST 1.3+ | HTPC: Z8300, 4 GB RAM, 32 GB Flash, Win10+Kodi
NAS: DS218+, 4+8 TB HDD | Server: RPi 3, DietPi (VPN, DDNS, DNS, DHCP, Webb, SQL)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

Mycket trevligt.
Gör nu samma sak med ett grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Regn är snö på sommarn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Klarar den Crysis??

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Vad har jag missat? Hur går detta till?
Vad är det för tillverkningsteknik?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2003

Pris: 14 400 :- för 512 gb modellen eller?

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingfors
Registrerad
Jun 2004
Skrivet av FYNXER:

Intel är raka motsatsen, de har fortfarande bara 4 kärnor i sina main stream processorer LGA1151. Deras ursäkt var att vi inte behöver fler, nu har det motsatta visat sig, med t ex åtta kärnor kan spelprogrammerare gör AI i spelen som är mångfaldigt bättre samt göra större spel med mer fysik. Intel har egenhändigt hållit tillbaka hela spelmarknaden med sin "vi behöver inte mer än fyra kärnor" filosofi. (LGA2011 räknas inte för mindre än 4% av alla gamers har 6-8 intel kärnor vilket inte är tillräckligt för att speltillverkare ska anpassa sina spel för fler än fyra kärnor)

Och undrar varför LGA2011 bara har 4%? Jo, för folk kanske faktiskt inte behöver fler än fyra. Visserligen är 10 kärnor fortfarande utom räckhåll för de flesta, men 6 är inte ett så stort steg upp från 4 i pris, och ändå nöjer sig folk med det lägre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingfors
Registrerad
Jun 2004
Skrivet av Cocosoft:

Samma som förut, bara att kretsarna görs extra tunna och sen staplas på varandra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av ajp_anton:

Samma som förut, bara att kretsarna görs extra tunna och sen staplas på varandra.

Detta är inte mitt område alls, men 3D-NAND alltså?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingfors
Registrerad
Jun 2004
Skrivet av Cocosoft:

Detta är inte mitt område alls, men 3D-NAND alltså?

Kretsarna här råkar vara 3D-NAND, eller V-NAND -synonymen som artikeln (och Samsung) använder. Men man kan lika gärna göra det med "traditionella" kretsar.

3D-NAND är att minnescellerna byggs uppåt från kiselytan, idag i 32-48 lager, fler i framtiden, därav den tredje dimensionen (eller V som i "vertical"). På så sätt bygger man alltså en enskild krets som rymmer fler minnesceller på samma kiselyta.

Detta som nyheten talar om tror jag inte har något liknande namn, det är bara att separata kretsar av godtycklig "dimensionalitet" staplats på varandra. Ingen direkt kostnadsbesparning eftersom man ändå måste tillverka samma area av kisel (som är det dyraste i en SSD). Man sparar bara på utrymmet genom hur man paketerar dessa.
Som det står i artikeln: man har staplat 16st V-NAND-kretsar (antagligen 32GB styck, för att komma upp i 512GB), en DDR4-krets (på 4GB), och själva SSD-kontrollern, och lagt allt i ett fint litet paket.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Cocosoft:

Det du har missat... MicroSDkort kanske?
Har funnits microSDkort på 512GB i över ett år så det är väl inte helt nytt med små minneskretsar vars lagringsutrymme är stort.

Antar att man får en lite bättre styrkrets och snabbare minnesceller med här ;). Färdigpreppat för mobiler och laptops typ...

Bränsleförbrukning kan uttryckas i liter/mil.
Bränsleförbrukning kan också uttryckas som kubikdecimeter/mil eller kubikmeter/meter om man vill hålla sig till SI-enheter. Alltså m³/m.
m³/m = m²
Bränsleförbrukning kan alltså uttryckas i kvadratmeter...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
plats
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av trickeh2k:

Herrejösses... Tänk när man satt där med sin nya WD Caviar-disk i första datorn på 120MB och läste det här. Det är som Telias gamla(?) slogan, framtiden flyttar in. Det här borgar ju rätt bra även för framtida konsoler? Pyttelitet chip med enorm lagringskapacitet och hastighet till minimal yta och med förmodad väldigt liten värmeutveckling.

En annn hade en maxtor 120 MB disk som första disk. Minns när jag sedan uppgraderade till en 2GB som kostade en rejäl slant,den var sjukt stor! Allt plus lite till rymdes..

Nätverksnörd

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av Söderbäck:

Har funnits microSDkort på 512GB i över ett år så det är väl inte helt nytt med små minneskretsar vars lagringsutrymme är stort.

Antar att man får en lite bättre styrkrets och snabbare minnesceller med här ;). Färdigpreppat för mobiler och laptops typ...

Inte för att vara sådan men vad fan har MicroSD med ett SSD kort att göra?

SSD är RAM/avancerad kontroller/NAND på samma chip. MicroSD är inte i närheten av samma nivå av teknik även om båda bygger på samma grundteknik (kontroller och minneschip).

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av PalmiNio:

Inte för att vara sådan men vad fan har MicroSD med ett SSD kort att göra?

Ett minneskort är en form av solid state lagring ;). Att kalla det för en drive... går väl också. Används som drive i exempelvis raspberry pi. Men det är väl mest ordteknikaliteter.
Båda två använder kretsar för minneslagringen ;).

Skrivet av PalmiNio:

SSD är RAM/avancerad kontroller/NAND på samma chip. MicroSD är inte i närheten av samma nivå av teknik även om båda bygger på samma grundteknik (kontroller och minneschip).

Näe visst är minneskort vanligtivs långsammare än de snabbare SSDdiskarna men tekniskt sett är de rätt lika. Ja det är en definitionsfråga som man kan vända och bända hur man vill för att framhäva sin egna ståndpunkt men storleken i förhållande till minnesmängd är inte nytt. Minnesceller med motsvarande lagringsmängd per yta har alltså sålts under något år. Nu kommer de även bli snabbare.

Bränsleförbrukning kan uttryckas i liter/mil.
Bränsleförbrukning kan också uttryckas som kubikdecimeter/mil eller kubikmeter/meter om man vill hålla sig till SI-enheter. Alltså m³/m.
m³/m = m²
Bränsleförbrukning kan alltså uttryckas i kvadratmeter...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010

Ju mindre yta desto större risk för överhettning. Redan M2 kort har ju problem med detta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2007

Om skrivhastigheten är på 900MB/s så tar det ca 5,5 sek för att överföra inte 3 väl?

WINDOWS 10 X64 | GIGABYTE X370 GAMING K7 | AMD RYZEN 7 1800X | GTX 1080Ti | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 960PRO 500GB | WD RAID0 8TB | NZXT KRAKEN X62 | STEELSERIES APEX GAMING | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G602 MUS | NZXT H442 SE CHASSI | Acer Predator X34A | LG OLED65G6V |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Pepsin:

Imponerande helt klart. Borde väl leda till billigare produkter framöver med lägre produktionskostnad? Fortfarande är dock vanliga 2,5" SATA-SSDar billigast trots allt extra material som krävs för att tillverka dem.

Ta en titt på innehållet i en 2,5" ssd så ser du att det inte handlar om så mycket mer än en M.2 ssd vad det gäller innehållet.

Skrivet av ajp_anton:

Och undrar varför LGA2011 bara har 4%? Jo, för folk kanske faktiskt inte behöver fler än fyra. Visserligen är 10 kärnor fortfarande utom räckhåll för de flesta, men 6 är inte ett så stort steg upp från 4 i pris, och ändå nöjer sig folk med det lägre.

Hönan och ägget.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jorden
Registrerad
Feb 2002
Skrivet av Söderbäck:

Papperslansering visst, men fungerande och tillgängligheten har varit lika med noll med 512GB microsd. Högsta fungerande och för försäljning är 200GB. Om man inte räknar in falska 512GB microsdkort från Kina.
Du får gärna länka till en helt fungerande 512GB microsd kort som går att köpa?

1:i5-4670K|ASUS Z87 Pro|Corsair DDR3 16GB|CM 212 EVO|EVGA GTX1080 FTW|Samsung SH-203B|Samsung 850 EVO 500GB + Seagate 7200.10 2x320GB + Samsung T166 2x500GB + F2 1,5TB|Corsair AX760|Fractal Design Define R4|Dell 24" 2408WFP|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2004

Perfekt för mobilen. Gärna en x86-64 mobil så man kan docka och ha som vanlig dator. En docka som hjälper att kyla CPU och man kopplar till sånt extern GPU. Sen är det bara köra!

Intel I5 4690k | MSI 390x 8GB | DDR3 2x8GB 2600MHz | ASUS Z97-P | EVGA Supnernova G2 750W | ASUS MG279Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010

Finns ingen ursäkt att sälja 16GB modeller av telefoner med ett enormt prispåslag för större lagringsutrymme nu.

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841
Google är inte din vän. www.donttrack.us
Skaffa säker epost med ProtonMail! #14698306
Spela Supreme Commander! www.faforever.com