Permalänk

Soltek SL-75FRN2 L

Soltek SL-75FRN2 L

(Bilden länkar till 75frn -g men layouten och utseendet är 95% lika)

Chipset: Nvidia Nforce 2 (nordbrygga: Nforce2 SPP, sydbrygga: Nforce2 MCP)
Processorstöd: Socket 462 (socket A) för AMD Athlon, Athlon XP och Duron.
CPU FSB: 100Mhz - 250Mhz i 1Mhz steg via bios.
CPU volt: 1.1V - 1.85V i steg om 0.025V via bios.
CPU Multiplikator: 5X - 18X via bios.
Minnesstöd: DDR 200/266/333/400.
DIMM Volt: 2.5V - 2.8V i steg om 0.1V via bios.
Max ramminne: 3GB. (via de 3 minnesplatser som finns på kortet)
Minneshastighet: By SPD, 50% - 200% eller auto via bios.
Övrigt minne: Stöd för dual ddr. (Enligt manualen både med 333Mhz och 400Mhz minnen)
AGP: Ja. 4X, 8X (AGP V3.0)
AGP Frekvens: Ställbar mellan 50Mhz - 100Mhz via bios. (Default 66Mhz)
AGP volt: 1.5V - 1.8V i steg om 0.1V via bios.
PCI platser: 5st.
IDE: 2st ATA 66/100/133.
Ljud: Intergrerat 6 kanals AC97 kompatibelt.
Nätverk: Intergrerat 10/100 fast ethernet via Nforce2 MCP och Nforce2 Media Access Controller.
USB: USB 2.0 (2st 2.0 portar baktill vid de övriga portarna samt möjlighet att ansluta ytterligare 4st internt på moderkortet)
BIOS: Award.

[U]Förpackning:[/U]
Det första som slog mig när jag tog emot detta moderkort var den "väska" själva kartongen låg i. Ser ut som en billig strandväska i plast som är precis stor nog att rymma kartongen med moderkortet i. Misstolka mig inte nu, idén är helt ok om än lite onödig. Kanske kan ha en viss "geek" faktor att komma med nåt nerpackat i den till ett lan men f.ö. känns den onödig. På väskan är tryckt Solteks logo och samma bild som på moderkortets kartong. Jag vet inte om det är ett standardförfarande att de kommer så men det var så jag tog emot det. I kartongen fanns förutom moderkortet de vanliga prylarna såsom manual och kablar. Det är även med en program "bundle" bestående av: PC - cillin 2002, VirtualDrive 7, RestoreIT! 3 Lite, Partition Magic 6.0 SE samt DriveImage 4.0. En enligt mig mycket generös "bundle" med användbara program. Till dessa följer även med en manual. Jag går inte in närmre på vad programmen är till för utan låter er kolla upp det själva om ni finner det intressant att veta.

[U]Utseende & Utformning:[/U]
Moderkortet som Soltek valt att kalla "Golden Flame" har en guldaktig färg som jag personligen inte upplever som speciellt tilltalande men som står ut ur mängden. Måtten på kortet följer ATX Form Factor och är 305 X 245mm. Anslutningen för strömmen på moderkortet består av både en 20 pins MPC (Main Power Connector) och en 4 pins +12V kontakt (den lilla fyrkantiga) som båda ska anslutas till nätdelen. Något som jag blev lite förvånad över var hur "robust" kylningen på nordbryggan kändes då både kylflänsen och fläkten var "högre" än jag hade förväntat mig. Processor sockeln är belägen på övre delen av moderkortet och kan möjligen leda till lite besvär om du har en liten låda och väljer en stor processorkylare. Vid ett sånt scenario kan det bli lite tight med utrymme mot nätdelen. För övrigt är det ganska "rent" runt processorsockeln så det bör inte vara några problem att sätta dit en kylare av lite större modell.

[U]Överklockning:[/U]
Jag har i skrivande stund inte provat de enligt mig goda möjligheterna till överklockning, så jag ska inte uttala mig om stabilitet etc. Har i skrivande stund kört med detta kort i 1 vecka. Dock kan jag väl säga att tack vare att det ges möjlighet via bios att ställa så gott som alla komponenter individuellt både avseende frekvens och volt. (CPU för sig, AGP port för sig och minne för sig) Borde det lämpa sig väl för överklockning.
Dessutom är moderkortet utrustat med vad Soltek valt att kalla ABS II som mäter av den interna temperaturen i processorn (om det är en av de nyare Athlon XP eller Duron Morgan) och dessutom mäter "snabbt". Du kan med andra ord se via det medföljande "Hardware Monitor" programmet i realtid processorns temperatur. Dessutom upplever jag att den rapporterar temperaturen oerhört snabbt. Om du drar igång nåt som låter processorn jobba lite svarar monitorn direkt och du kan se ökningen av temperaturen. Förutom den funktionen finns det tempsensorer i processorsockeln och en som sitter en bit till vänster om nordbryggan. Det intressanta är att se den skillnad i temperatur som är mellan den sensor som mäter den externa temperaturen på processorn och den interna, där skiljer det en del och det ska det ju göra.

[U]Slutsats:[/U]
Detta är ett moderkort med en mängd bra funktioner men som ändå saknar en del. Det finns t.ex. ingen inbyggd firewire port eller stöd för raid. Det senare finns dock inbyggt på en annan modell i samma serie som går under namnet SL-75FRN2 RL.
Det finns heller inte Serial ATA inbyggt på kortet men även här gäller det att storebror SL-75FRN2 RL har denna funktion inbyggd.
Klarar du dig utan dessa finesser kan jag ändå varmt rekommendera detta kort som jag skulle tro lämpar sig mycket bra till överklockning.

Slutbetyg: 4/5

/Acidblast

Permalänk
Medlem

mycket gammal tråd, men ändå en varning för att bioset brukar "låsa sig" om man kör upp fsb'n i 200mhz, enda åtgärden är att byta ut bioset. visserligen var det nån som skrev att det skulle funka om man tröck i en duron processor, jag provade men det funkade inte...

Visa signatur

Hur gammal heter du ifrån ?