Gigabyte GA-X99-Designare EX är påkostat moderkort med RGB-belysning

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Gigabyte GA-X99-Designare EX är påkostat moderkort med RGB-belysning

Under Computex passar Gigabyte på att fräscha upp sitt sortiment av X99-moderkort. I toppskiktet syns GA-X99-Designare EX, med imponerande anslutningsmöjligheter och flashig belysning.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002

Veckan efter Computex - Jonas diagnostiseras med epelepsi.

..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013

Det finns ingen poäng med RGB ifall moderkortet har färg på sig. Det måste antingen vara shades of gray + svart eller shades of gray + vit för att det ska finnas en poäng med RGB imo.

Still play with birds like I hang with mother goose.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Nov 2006

Varför ska det vara nyårsafton varje dag?

SPELBURK: DEFiNE R3 | i7 7700k + NH-U12P | MSi Z2770 PR0 | GiGABYTE 1080 Ti OC | CORSAiR HX 650W | CORSAiR 3200MHZ 16GB | SSD: iNTEL 120GB / CORSAiR LE 960GB | ACER PREDATOR X34A ULTRA-WiDE | LOGiTECH PRO GAMING+FUNC SURFACE 1030L | DEViCES: MACBOOK PRO 13" RETiNA MiD-2014 | SAMSUNG S8 | iPAD MiNi 2.... toaunderhållning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

"Bästa pris på Gigabyte Aivia Osmium MX Brown (Nordisk)" Även det med belysning för er som undrar.

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Är RGB belysning årets försäljningsargument? Det roliga är att en del av dessa produkter har rätt så hög prislapp...inget en ung "gamer" köper och det är väl dessa personer som gillar massa blingbling?

I love Science Fiction!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2003

rgb belysning kan vara kul om man har ett fönster & det är vad man är ute efter, själv vill jag ha skylake-e utan rgb, pci-e 4 och fler pci-e linor .
Allt bling gör inget för mig, ge mig ett kort med 16 minnes platser( med tanke på Intels 3d xpoint) 7 pci-e-4 x16, u.2 (4st ),2 sata 3 , sas, ingen m.2 då blir jag nöjd (jag bygger inte en laptop)

Arne Berg

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011

Snyggt moderkort, tycker jag. Kan se ett blåvitt bygge baserat på det framför mig. Hade dock gärna sett att det släpptes fler X99 mATX-kort – i synnerhet snygga sådana – eftersom väldigt få behöver större moderkort än så.

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

hur många kommer vara funktionella?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar/Malmö
Registrerad
Jan 2012

Detta moderkort kommer absolut sälja mindre än Asus ROG Rampage V Edition 10 moderkortet som ni länkade iförgår.

Kan inte se många med ett vitt/blått bygge.

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro/PSUBeQuietDarkPowerPro1000w/ Moderkort:ASUS Z170 PRO GAMING/AURA/CPU:i7-6700K 4.2Ghz/Kylare:BeQuiet! SilentLoop240mm/Ram:Corsair 16GB DDR4 3200MHz Vengeance/GPU:Asus R9 280X Matrix Platinum 3GB/SSD:Corsair Force GT 2x120GB/HDD:Seagate/WD->30TB/OS:W7/TillbehörLogitechG930/Z906,G510/K350/M705/G440/
MionixNaos5000/7200/Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM,49"Sony,KD49X8005C/Mobil:Sony Z5

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Men jag vill inte ha ett påkostat moderkort med extra allt och krimskrams.

Jag vill ha ett bara med Intels styrkrets, sen inga extra kretsar för USB, Bluetooth, Wi-Fi, SATA, etc.
Påkostad ljudkrets som är elektriskt isolerad, högkvalité DAC ampar, strömförsörjning, och kondensatorer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008

@rektor: Nästintill samtliga X99 moderkort har dom kvalitéer du efterfrågar, eftersom dom även i basutförande håller högre kvalité än dom normalt dyraste korten för ex. Z170 gör.

MVH

Fractal Design R6 - Gigabyte X399 Designare EX -Threadripper 1950X - 32GB DDR4 G.Skill Flare X 3200MHz - 1X Intel Optane 900P - 3X Samsung 960 Evo - 1X WD Black - Noctua NH-U12S TR4 edition - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 - Seasonic Focus Plus 850W Gold

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av rektor:

Men jag vill inte ha ett påkostat moderkort med extra allt och krimskrams.

Jag vill ha ett bara med Intels styrkrets, sen inga extra kretsar för USB, Bluetooth, Wi-Fi, SATA, etc.
Påkostad ljudkrets som är elektriskt isolerad, högkvalité DAC ampar, strömförsörjning, och kondensatorer.

Meanwhile at Gigabyte

Men ja, varför finns inte dessa kort? Det måste ändå finnas en rätt stor skara entusiaster som vill ha "delux-bräden" men utan allt estetiskt tjafs.

..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av trickeh2k:

Meanwhile at Gigabyte

https://media1.giphy.com/media/Fn7q3cMgPZmqk/200.gif

Men ja, varför finns inte dessa kort? Det måste ändå finnas en rätt stor skara entusiaster som vill ha "delux-bräden" men utan allt estetiskt tjafs.

Inte bara det estetiska.
Men även annat som onödiga extrakretsar som dom använder för att erbjuda något mervärde eller differentiera sig eller nåt.
X99 stödjer 14 USB portar, jag behöver ingen extra USB-krets.
X99 stödjer 10 SATA portar, jag behöver ingen extra SATA-krets.

Färre komponenter är billigare, mindre strömförbrukning, mindre värmeutveckling, färre antal komponenter som kan fallera, strula, bråka, bugga, krocka eller vara inkompatibla eller ostabila.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av rektor:

Inte bara det estetiska.
Men även annat som onödiga extrakretsar som dom använder för att erbjuda något mervärde eller differentiera sig eller nåt.
X99 stödjer 14 USB portar, jag behöver ingen extra USB-krets.
X99 stödjer 10 SATA portar, jag behöver ingen extra SATA-krets.

Färre komponenter är billigare, mindre strömförbrukning, mindre värmeutveckling, färre antal komponenter som kan fallera, strula, bråka, bugga, krocka eller vara inkompatibla eller ostabila.

Å andra sidan finns det mer användning för fler komponenter, men jag förstår vad du menar. Vem behöver 14 USB-portar? 10 SATA-portar, absolut om du har tänk köra någon form av lagringsserver eller dylikt men för en vanlig konsument? Bra ljud som du nämner borde vara intressant för alla... utom de som kör server. De som vill ha en server köper nog knappast konsumentmoderkort.

Man skulle ju kunna tycka att med alla dessa förton olika kort med samma styrkrets att det fanns lite mer spartanska kort, men de billigare är oftast samma fast med sämre komponenter. Men det är klart, extra portar och lite coolare design kanske är mycket billigare än en bra ljudkrets.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Min stol
Registrerad
Maj 2016

Färger är over rated säger jag som är färgblind. Men coolt för alla som inte är färgblind och faktisk har glädje av det.

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 11TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2015

Termen "färgblindhet" är något vilseledande eftersom det är sällsynt med total färgblindhet där färger endast upplevs i gråskala, istället används den generella termen defekt färgseende (eller färgsinnesdefekt). Personer med normalt färgseende förleds att tro att färgblinda inte ser färger alls eller ser samtliga färger mycket dåligt när det i själva verket sällan förhåller sig på det viset. Det kan därför vara frustrerande för en person med defekt färgseende att bli behandlad som färgblind när denne i själva verket ser flertalet färger utan problem.

Defekt färgseende är i de allra flesta fall ärftligt, och vanligast hos män. Det uppskattas att defekt färgsinne förekommer hos minst 8 % av den manliga befolkningen, men endast 1 % av den kvinnliga.

Just så.