Permalänk

Benchmarka överklockning

Tjotjo,

Ska överklocka min dator, både grafikkort samt CPU. Och vill göra en fullstängdig o proffesionell benchmark med temperaturer, FPS skillnad/prestanda ökning mm.. (TILL ETT PROJEKT)

Och nu frågar jag förutom spelen jag ska testa, finns det annat sätt att benchmarka datorn med, något program vad som, äger inte tillräckligt med bra krävande spel :S . Kravet är att alla program ska vara gratis. Sedan undrar jag med ifall ni vet om de finns något slags program som skapar benchmark grafer osv som används av youtubers exempelvis i videos.

Tack på förhand!

PS. datorns specs :

  • ASUS Z87-PRO ATX

  • Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB

  • Ocz vertex 128GB SSD

  • WD Blue 500gb

  • i7 4790k, kylare NH-U12S

  • Corsai 8gb 1866Mhz VENGANCE

  • XFX Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL)

  • EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modular

  • Fractal Design R4 white

spelen:
CS:GO
Starwars battlefront
Battlefield 4

program jag redan äger:
Cinebench - benchmarka CPU, finns något bättre gärna tipsa!
grafikkort benchmark program har jag inget, tipsa gärna!
CPUID- för CPU
Speccy- för temps

Permalänk
Medlem

3DMark firestrike.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Finns många sätt att skapa grafer på. Ett exempel som jag kör på är att använda HWiNFO64 och sedan välja ut de saker du vill ha en graf på (sensor dvs.)

När du vill börja klickar man helt enkelt "start logging" och allt loggas till ett dokument.
Efter det kan man använda excel eller generic log viewer (som finns till HWiNFO) för att skapa en graf.

Skulle dock säga att göra en egen graf med excel eller liknande program är bäst. Men hur som HWiNFO ger dig all data du behöver för att skapa grafer över nästan allt.

Själv loggar jag RAM, CPU trådar, core ratio, temp, gpu temp, gpu clock, core load och några saker till inkl. FPS.
Och då finns det fortfarande 139 val som jag inte loggar. Så det finns allt utrymme för att logga och skapa grafer för nästan allt med HWiNFO.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5