Ansluta mot wifi iPhone 5S

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Ansluta mot wifi iPhone 5S

Hej!

Jag undrar om det finns någon inställning då det gäller anslutning mot wifi. Jag har wifi hemma, men jag vill inte att min Iphone automatisk ansluter mot öppna wifi, som hotell mm.
Har sett en inställning under wifi, där man kan bocka i fråga om anslutning. Problemet då är att man ofta får en fråga om man vill ansluta. Arbetar i Stockholms innerstad, där det vimmlar av wifi.

Med vänlig hälsning

Putte333

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Staffanstorp
Registrerad
Okt 2001

Avmarkera "Fråga om anslutning". IOS ansluter automatiskt mot kända nätverk (dvs sådana som du varit uppkopplad mot tidigare) så länge Wifi är påslaget. Den ansluter inte mot öppna nätverk som du inte anslutit mot tidigare.

WS: i7-2600k på vatten | GTX 970 på luft | Corsair AX860W | Corsair Obsidian 750D | 3x Dell U2414H
HTPC1: Pentium G2020 | GT520 | Seasonic X-400 Fanless | FD Node 605 | Noctua NH-L9i
HTPC2: Intel NUC3217IYE | 8GB | 120GB mSATA
Server1: HP N54L Microserver | Server2: Fujitsu Primergy Tx1310 M1 | Dell R210 II

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

@whisky:

Hej!

Tack för svaret.
När jag inte har bockat i den så kommer wifi symbolen upp emellanåt. Jag har tolkat det som att det är ett öppet wifi och då ansluter telefonen automatisk mot detta wifi, vilket jag inte vill. Jag passerar många wifi dagligen, så de som är öppna har telefonen med automatik blivit anslutna till vid något annat tillfälle. Men detta är jag inte intresserad av.

Med vänlig hälsning

Putte333

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2010

När du ser WiFi-symbolen (som ersätter 3G/4G-indikatorn) så innebär det att iOS kopplat upp sig mot ett nätverk du kopplat upp dig till tidigare. Gå in i inställningarna så kan du se vilket nätverk du är uppkopplad mot, om du trycker dig vidare in på detaljerna om nätverket så kan du längst ner välja att glömma bort nätverket, då kommer iOS inte koppla upp sig mot det nätverket automatiskt längre.

Du får gärna citera eller nämna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av Putte333:

Hej!

Jag undrar om det finns någon inställning då det gäller anslutning mot wifi. Jag har wifi hemma, men jag vill inte att min Iphone automatisk ansluter mot öppna wifi, som hotell mm.
Har sett en inställning under wifi, där man kan bocka i fråga om anslutning. Problemet då är att man ofta får en fråga om man vill ansluta. Arbetar i Stockholms innerstad, där det vimmlar av wifi.

Med vänlig hälsning

Putte333

Är väl bara att stänga av wifi när du inte använder det?
Så gör jag för att slippa extra strålning och batteridränage.

i7-2600k 3,4GHz | Asus Geforce GTX1080 | Corsair Vengeance 16GB | Corsair Force GT 120GB | P8P67 Deluxe | Asus PG348Q 34"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Hej!

Tack för alla svaren. Trodde att det fanns en inställning där man kan välja att bara ansluta till ett wifi.

Med vänlig hälsning

Putte 333

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Putte333:

@whisky:

Hej!

Tack för svaret.
När jag inte har bockat i den så kommer wifi symbolen upp emellanåt. Jag har tolkat det som att det är ett öppet wifi och då ansluter telefonen automatisk mot detta wifi, vilket jag inte vill. Jag passerar många wifi dagligen, så de som är öppna har telefonen med automatik blivit anslutna till vid något annat tillfälle. Men detta är jag inte intresserad av.

Med vänlig hälsning

Putte333

Telefonen ansluter inte automatiskt till öppna wifi som du inte anslutit till tidigare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Stäng av wifi på telefonen när du åker hemifrån annars

Gaming: 6700K@4.6GHz - 16GB 2400MHz - EVGA Z170 Classified K - Asus Strix 1080 ti OC - 256GB NVME - 1TB Samsung 850 EVO - 4TB WD Red - Phanteks EVOLV TG - NZXT X62 - Seasonic Prime Titanium 750W

NAS: Ryzen 1600, Noctua DH-15, 16GB 2400MHz, Asus B350-Plus, Phanteks P400S, 4x4Tb, FreeNAS11