Optisk kabel från TV till förstärkare - inget ljud

Permalänk
Medlem

Optisk kabel från TV till förstärkare - inget ljud

Hej på er! Jag har försökt felsöka det här själv ett tag nu och försökt följa gamla trådar för att se om jag kunde hitta någon hjälp där, men har inte lyckats lösa det. Ber om er hjälp.

Har följande:

• Sony Bravia KDL-55W808C

• Onkyo TX-SR607

• PC

• PS4

• 2 Fronthögtalare, 1 Centerhögtalare, 1 Subwoofer

Det är kopplat såhär:
Högtalarkabel för alla högtalare till respektive anslutningar på receivern.
RCA-kabel för Subwoofer och receiver mellan Line in och Line out.
HDMI-kabel mellan receiverns HDMI-OUT och TVns HDMI-ARC.
HDMI-kabel mellan PC och receiverns HDMI IN 1.
HDMI-kabel mellan PS4 och receiverns HDMI IN 2.
Optisk kabel mellan TVn och receivern. (Detta tillkom nyss då det tog ett tag innan jag insåg att receivern inte har stöd för ARC)

På TVn har jag valt digital ljudutgång som "Auto 1", vilket enligt instruktion skulle användas för ljudsystem med stöd för Dolby Digital vilket denna receiver har. Jag har valt "Ljudanläggning" som alternativ under "Högtalare".
På receivern har jag valt OPT1 (där min optiska kabel är ansluten) som digital input för alla inputs.
Subwoofern är igång, om det nu spelar någon roll. Tänkte bara lägga till det utifall att.

Jag får inget ljud från högtalarna. Jag förstår inte vad jag har missat, men det är ju uppenbarligen någonting. Någon som kan hjälpa mig? Är otrolig nybörjare när det kommer till ljud/ljudanläggningar.

Permalänk
Medlem

Nu fick jag liv i allt, utan att riktigt veta vad som gjorde susen. Jag ändrade digital ljudutgång på TV:n till "Auto 2" istället, samt så ändrade jag en annan inställning kallad "Hörlurar/ljudutgång" från "Ljudutgång (Fast)" till "Ljudutgång (Variabel)". Måste varit något av dessa som strulade. Antar jag.

Subwoofern var jag tvungen att koppla om på receiverns ände - den skulle sitta i "Pre Out Subwoofer" tydligen. Märkte att det saknades bas där ett tag.

Nu fungerar allting klockrent. Hoppas den här tråden kan komma till användning för någon i framtiden!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ackwell:

Nu fick jag liv i allt, utan att riktigt veta vad som gjorde susen. Jag ändrade digital ljudutgång på TV:n till "Auto 2" istället, samt så ändrade jag en annan inställning kallad "Hörlurar/ljudutgång" från "Ljudutgång (Fast)" till "Ljudutgång (Variabel)". Måste varit något av dessa som strulade. Antar jag.

Subwoofern var jag tvungen att koppla om på receiverns ände - den skulle sitta i "Pre Out Subwoofer" tydligen. Märkte att det saknades bas där ett tag.

Nu fungerar allting klockrent. Hoppas den här tråden kan komma till användning för någon i framtiden!

En tv får bara köra ut Dolby digital via toslink om det tas emot av tunern, matar du in ljudet via hdmi får det inte sändas vidare via toslink pga hdcp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.