Min NAS orkar inte med Plex

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Köp en Synology med "Play" i slutet, så klarar den det!

Plex kan inte använda sig av hårdvarudekodern i Synology "play"-nas.
Så det blir likadant som att köpa en icke-play.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av iller:

Plex kan inte använda sig av hårdvarudekodern i Synology "play"-nas.
Så det blir likadant som att köpa en icke-play.

Aj fan!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_J_90:

att det inte bara kan vara så enkelt som att vilken NAS som helst skulle funkat.
Vi skickar folk till månen utan problem men att kunna se en film från en enkel NAS verkar vara för svårt

Tack för tipsen iaf

Om du vill ha det enkelt så behåll NASen du redan har, sedan köper du t.ex. denna som redan länkats: https://www.inrego.se/webbshop/begagnad/stationart/hp_8200_el... och kör Plex Server på den, som i sin tur tar filerna från NASen.

Ännu enklare vore iofs att koppla in din Macbook Pro via ethernet och ha den i gång dygnet runt, eller iaf när Plex används, och köra servern på den, den klarar det säkert ocskå. Iofs kanske du inte vill ha igång den datorn dygnet runt.

Om du vill ha allt i en liten fin låda, en egen allt-i-ett NAS helt enkelt, som klarar Plex utan problem så får du bygga något eget i mITX, något i stil med detta: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3113633&view=o där du kör operativsystemet FreeNAS eller OpenMediaVault (installerat på USB stickan). Då kan du enkelt i framtiden lägga in fler hårddiskar och den där CPUn klarar 2-3 1080p strömmar utan problem.

Eventuellt kan du köra Haswell istället för Skylake och eventuellt spara någon krona, kanske köpa begagnat.
(FD Node 304 chassit kan vara att rekommendera om det är för en server men tycker detta Elite 120 är så billigt just nu så det känns mer värt. Även Elite 110 är gulligt.)

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

Tack för ännu fler svar och ursäkta sent svar.

Om man går och kolla på en bärbar dator hur kan det fungera?
räcker det med en i3a mer eller mindre? Eller något annat man ska tänka på?

Permalänk
Medlem

Jag kör plex server på en Core 2 Duo 2.66Ghz och det fungerar bra men den har nog aldrig behövt göra en transcode, jag kör med RasPlex som uppspelare.

Trodde den var tvungen att köra transcode för srt subtitles men tror inte den gör det.
Det står så här: "Using subtitles in many Plex apps will require that the subtitles be "burned in" to the video, which will require transcoding"
Och:
If you want very basic minimum suggestions:
No transcoding: Core 2 Duo 1.6GHz (NAS devices based on ARM or PowerPC processors should also be capable of at least one stream with no transcoding)
Single 720p transcode: Core 2 Duo 2.0 GHz
Single 1080p transcode: Core 2 Duo 2.4GHz

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Använd en filtyp och codecs som inte behöver "konverteras"?

Jag har alla filmer/serier lagrade i kompatibla format på en liten enkel Synology DS213J. "Transcoding" är inget som behöver användas.

Permalänk
Skrivet av shelter:

Jag kör plex server på en Core 2 Duo 2.66Ghz och det fungerar bra men den har nog aldrig behövt göra en transcode, jag kör med RasPlex som uppspelare.

Trodde den var tvungen att köra transcode för srt subtitles men tror inte den gör det.
Det står så här: "Using subtitles in many Plex apps will require that the subtitles be "burned in" to the video, which will require transcoding"
Och:
If you want very basic minimum suggestions:
No transcoding: Core 2 Duo 1.6GHz (NAS devices based on ARM or PowerPC processors should also be capable of at least one stream with no transcoding)
Single 720p transcode: Core 2 Duo 2.0 GHz
Single 1080p transcode: Core 2 Duo 2.4GHz

Inte så krävande med andra ord.
Gött att bara kunna gömma den lite snyggt och smidigt. Ska så klart vara så liten som möjligt och helst inte ta någon plats

Vänta på sommarreorna som bör starta snart och se om mna kan göra något fynd

Permalänk
Medlem

När jag transcodar mina rippade Blu-ray filmer till ex surfplattan och TV:n samtidigt så tar det ca 10 min innan min Mac mini hickar till och inte kan leverera.

Mac Minin har en I5 3210M, 2kärnig cpu med hyper threading på 2.5Ghz.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Jag kör själv en amd 965a och 8gb ram till min 21tb plex server, har aldrig haft problem med lagg eller liknade trots att 5-8 streams är igång samtidigt. Servern ligger och tuggar i sig ganska precis 100w vilket inte är alltför mycket med tanke på "prestandan" Körde tidigare nån halvslö amd dualcore och den klarade nätt och jämt av att streama 1080p filmer.

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk
Medlem

Min plexserver som rullar på en xeon pluppar upp den där varningen då och då. Klarar annars flera 1080p transcodes.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag har en Asustor 5102T, den klarar av att spela upp åtminstone en 1080p-ström, men är kanske inte någon optimal lösning. Jag för min del kör mest 720p och då är det en väldigt prisvärd paketlösning tycker jag.

Permalänk

Försöker få denna nasen (personal cloud) att direktstreama (utan konvertering) till en polare långt iväg, vi bandbreddupp/ner så det räcker, men han får hela tiden upp att servern inte är snabb nog trots direktstream/play, hur kommer man runt detta? ingen transcoding ska ju ske i nasen bara skicka filjäkeln! (via plex då)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Michelangelo:

Försöker få denna nasen (personal cloud) att direktstreama (utan konvertering) till en polare långt iväg, vi bandbreddupp/ner så det räcker, men han får hela tiden upp att servern inte är snabb nog trots direktstream/play, hur kommer man runt detta? ingen transcoding ska ju ske i nasen bara skicka filjäkeln! (via plex då)

Vilken klient kör han med?

Permalänk
Skrivet av cider123:

Vilken klient kör han med?

Plex (via sin samsung tv)

Permalänk

Verkar inte som om det går hur man än gör! gav han direkt tillgång till hela nasen och bad han kopiera en fil! stod o tuggade i en kvart i 20mbits (2Mb i sekunden)!

Helt oanvändbart enligt mig, är det begränsat så? han har 600mbit ner och jag dryga 300mbit upp men det blir inte mer än 20mbit när vi skickar filer?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Michelangelo:

Verkar inte som om det går hur man än gör! gav han direkt tillgång till hela nasen och bad han kopiera en fil! stod o tuggade i en kvart i 20mbits (2Mb i sekunden)!

Helt oanvändbart enligt mig, är det begränsat så? han har 600mbit ner och jag dryga 300mbit upp men det blir inte mer än 20mbit när vi skickar filer?

Precis som hela tråden pekar på; förmodligen så att hans TV vill ha en transcoded'ad stream, något NASen dom snackar om i tråden inte klarar av

Ingen personlig erfarenhet utav billiga NASar men skulle inte vara omöjligt att den är sönder om den bara klarar av att läsa i 2mb/s ? Låter jävligt lågt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Michelangelo:

Verkar inte som om det går hur man än gör! gav han direkt tillgång till hela nasen och bad han kopiera en fil! stod o tuggade i en kvart i 20mbits (2Mb i sekunden)!

Helt oanvändbart enligt mig, är det begränsat så? han har 600mbit ner och jag dryga 300mbit upp men det blir inte mer än 20mbit när vi skickar filer?

Det avgörs mycket av hårdvaran i själva NAS:en. Med min DS212j så har jag en upload på 1-3MB/s internt i nätverket, medans med DS416j får jag runt 3-6MB/s detta trådlöst via Filezilla.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av cider123:

Precis som hela tråden pekar på; förmodligen så att hans TV vill ha en transcoded'ad stream, något NASen dom snackar om i tråden inte klarar av

Ingen personlig erfarenhet utav billiga NASar men skulle inte vara omöjligt att den är sönder om den bara klarar av att läsa i 2mb/s ? Låter jävligt lågt.

Hans tv klarar av lokala mkv filer utmärkt!

det är bara till honom det blir 2mb/s här hemma hos mig läser och skriver den bra (80-100mb/s)

Skrivet av Peppar2014:

Det avgörs mycket av hårdvaran i själva NAS:en. Med min DS212j så har jag en upload på 1-3MB/s internt i nätverket, medans med DS416j får jag runt 3-6MB/s detta trådlöst via Filezilla.

Som jag skrev ovan lokalt både läser den och skriver runt 100Mb/s (även via wifi, då runt 40mb/s) streama 4k filmer på 80Mbits+ går galant!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Michelangelo:

Hans tv klarar av lokala mkv filer utmärkt!

det är bara till honom det blir 2mb/s här hemma hos mig läser och skriver den bra (80-100mb/s)
Som jag skrev ovan lokalt både läser den och skriver runt 100Mb/s (även via wifi, då runt 40mb/s) streama 4k filmer på 80Mbits+ går galant!

Konstigt, men kanske har det med din router att göra på något sätt? Ingen aning tbh.. Lycka till!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Michelangelo:

Hans tv klarar av lokala mkv filer utmärkt!

det är bara till honom det blir 2mb/s här hemma hos mig läser och skriver den bra (80-100mb/s)
Som jag skrev ovan lokalt både läser den och skriver runt 100Mb/s (även via wifi, då runt 40mb/s) streama 4k filmer på 80Mbits+ går galant!

Precis som @cider123 skriver, det kan även bero på routern. Att den inte klarar av en hög throughput genom WAN-LAN. Tankar jag t.ex Torrent´s behöver jag starta om och tömma Cachen hos min routern annars går jag ifrån 5-8MB/s till 100Kb/s-1MB/s även med många Seeders/Leechers.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Är det bara på MacBook PRO och Air som du ska spela upp materialet på? Annars hade jag rekommenderat att köpa appen Infuse, finns för Apple TV och iPad. Du behöver ingen programvara på din NAS, och den klarar alla filformat. Den laddar ner aktuell textning till dig också. Min Synology är riktigt klen, men det fungerar klockrent!