Cryorig visar skrivbordschassit Taku

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Cryorig visar skrivbordschassit Taku

Cryorig ger sig in i chassiträsket på årets Computex, där modellen Taku fångar många besökares blickar med sin aluminiumkonstruktion och rena designspråk.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Känns som chassit är mycket dåligt anpassat för dess storlek då det finns mycket oanvänd yta. Med bättre layout ser det ut som ett mATX kort skulle kunna få plats istället för mITX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2011

Fan va alla företag ska va giriga 120 dollar känns rimligt för de chassit men 200 kommer ju inte göra produkten populär direkt

Amd Phenom IIX6 1090T 4.0GHZ,Corsair XMS3 8GB DDR3 1333mhz,GTX 780Ti Gigabyte 990 FXA UD3, Corseair force 3 120gb,2TB SSHD,1TB Caviar black] [WD Blue 1 TB]Antec kuhler H2O 620 V4(PnP)Bequiet Pure power 730 W [Laptop intel core i3 350m 4gb ddr3 1333mhz amd radeon 5470 1GB ddr3 500GB HDD](HTPC)
rolig vid http://www.youtube.com/watch?v=B-wqztrhack Har också 1TB Externt. Asus 24 tum @75hz med Freesync
Mobil Nexus 6P/One plus 5T har även 2TB extern hårdisk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2005

Ganska snyggt, men skärmen hamnar ju för högt upp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Surpuppa:

Känns som chassit är mycket dåligt anpassat för dess storlek då det finns mycket oanvänd yta. Med bättre layout ser det ut som ett mATX kort skulle kunna få plats istället för mITX

Håller helt med om att det verkar vara utrymmesslöseri. Varför SFX och inte ATX på PSU, massor av plats där och mATX borde fungerat hyfsat enkelt även om det inte ger så mycket i just detta format då det nog skulle vara svårt att få in två instickskort ändå, kanske ett lågprofil och ett liggande kanske.

Med det sagt, jag skulle väldigt gärna ha detta, var verkligen stiligt (och min fru höll med) och jag gillar att ha skärmen lite högre upp så skulle passa mig väl. Min oro blir ljudnivå, i dagsläget har jag datorn bakom en trälucka under skrivbordet, att flytta upp den skulle ändra ljudbilden en hel del (nya komponenter skulle nog hjälpa hålla ner ljudet dock, i7 2600K genererar värme i idle..)

Storburk: i7 2600K@4,0 GHz, ASUS P8P67 Pro-M, FD Define Mini, CMH212+, CM M2 Silent 720W, 16 GB, R9 290X MSI Lightning, SSD + HDD - HTPC: i3 4330T, 4 GB, SSD, XFX HD7850, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Sep 2011

Snyggt!
Frågan är ju hur bra ventilerat det är, samt hur låg ljudnivå man kan hålla? Blir ju lite extra känsligt när man sitter så nära chassit. Löser man detta på ett bra sätt så är det en intressant produkt.

Chassi: Fractal Design Arc. CPU:Intel Core i5 3570K @ 3,8 Ghz Moderkort: Asrock Extreme 4 GPU: MSI Geforce GTX 660ti PE. PSU: be quiet! Pure Power L8 630W SSD: A-DATA Premier Pro SP900 128GB. HDD: WD Caviar Blue 500GB + Seagate 1TB RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

Dator: R7 1800X, Asus Prime X370 Pro, 16 GB DDR4 3200, GTX 1070, 2,3 TB SSD, Win10
Emulering / Retro: Lotharek MiST 1.3+ | HTPC: Z8300, 4 GB RAM, 32 GB Flash, Win10+Kodi

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002

Jag får nog till viss del hålla med med de som tycker den innehåller lite väl mycket outnyttjat utrymme. Mycket för att göra plats åt grafikkort kanske. Kortet som sitter i just denna är ett R9 Nano vilket är ett ovanligt litet kort, speciellt med tanke på dess prestandaklass:

Får hoppas vi får se något mer av Cryorigs Ola, personligen tyckte jag den var den klart intressantare av de båda.

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av anders190:

Jag får nog till viss del hålla med med de som tycker den innehåller lite väl mycket outnyttjat utrymme.

skulle precis säga att denna låda var otroligt dåligt platsoptimerad

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2015

@Olegh: Sänk den då

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Staun
Registrerad
Feb 2012

Ni som säger att det är outnyttjad plats i chassit, vill ni att det ska va mindre så tangentbordet inte går att skjuta in? Tjockare så en atx-psu får plats?
Det jag kan tycka är att ett sfx-l psu borde få plats..

Skickades från m.sweclockers.com

•i7 4790K•Maximus VII Gene•GTX980 Strix•Fury 4x4GB@1866MHz•
•SM951@128GB•850Pro@256GB•850evo@500GB•830@128GB•2xGreen@1TB•
•Prime@850W•TC14PE•5xNoctua PWM•Allt i ett Define Mini C•
•Swift PG248Q•G Pro•G433•G840XL•
•+X•

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005

Enda kommentaren jag har angående utrymmet är att de gott kunde fått in ett SFX-L agg istället för SFX. I övrigt är det ju inte mycket att göra om man tänker lite. Vad är nyttan med att vålda in ett mITX-moderkort? Fördelarna skulle ju vara fler SATA-portar och PCIe-platser men de går ju inte att använda för det finns inte plats för mer SATA-enheter eller expansionskort. Kanske hade gått att göra om så det går in ett par extra 2,5"-enheter men känns inte som att det är så användbart om du får in en 2,5" SSD och en 3,5" HDD. Mer än så lär ju inte vara relevant i den typen av chassi. Speciellt inte om man får in en M.2 på moderkortet också. Hade varit intressant med en version med slot-in-läsare i fronten. Borde gå att få in då de är så tunna.

Är lite delad till avsaknaden av portar i fronten också. Det är väldigt skönt med en eller två USB-portar i fronten för USB-minnen och liknande. Det är så drygt att gräva bakom datorn för sånt men det går ju att lösa med en hubb.

Ska följa utvecklingen för det var sjukt snyggt och verkar rätt praktiskt. Jag är lite sugen och jag har fungerat på att skrota mitt ATX-torn och satsa på något litet nästa gång jag bygger dator.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Lexius:

Fan va alla företag ska va giriga 120 dollar känns rimligt för de chassit men 200 kommer ju inte göra produkten populär direkt

Unika designer kostar alltid mer än man tycker känns vettigt. Se bara på Lian Li som tar 12000kr för ett jävla skrivbord.

Intel i7 6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | Palit Geforce GTX 1080 GameRock | 16GB DDR4 | Fractal Design Define R5 | EVGA Supernova G2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Om det inte ska lanseras innan q1/2 nästa år så kommer de säkert göra om lite och uppdatera layout. Rent spontant så känns det som de kommer släppa in sfx-l samt ett par 2.5-platser till, ser helt rimligt ut, med tanke på ganska mycket outnyttjat utrymme,

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010

Verkar inte vara så bra ergonomiskt att sätta skärmen ovanpå datorn, ger för hög blick och ökad risk för torra ögon. däremot skulle jag kunna tänka mig något i denna stil för HTPCn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Rätt chassi för rätt användare. Jag har faktisk liggande chassi med skärmar stående på i jobbet och orsaken är att det är ett tiotal maskiner som står ett litet bord och jag vill pilla med dem alla.

Annars vill jag inte längre ha skärm stående på chassit som jag hade början av 90 talet, där mina rikare polare skaffade towerchassi.

Nå det kan som sagt finnas omständigheter då detta chassi är bra, inget för mig dock. Det är dock positivt med att företag kommer med nya idéer.

i7 7700K & Ryzen 1800X. Båda har 64GB ram, 500 GB 960 Evo m.2. Grafikkort är något jag hittade i en container..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2008

Okej, men jag ser ju att plåten redan böjs på bilderna, så frågan är hur lätt skärm man måste ha.

CPU: Core i5 750 @ 3.5 Ghz med Cooler Master H212+ / MB: MSI P55 GD65 / RAM: 4x2 GB Corsair XMS3 @ 1600 Mhz / GPU: MSI GTX760 Hawk 2GB / HDD: Intel 520 (OS) + Intel 320 + 2x Samsung F3 + WD Black / PSU: Corsair HX650 / Ljudkort: Creative X-fi XtremeGamer / Chassi: Fractal Design Define R2. Dags att uppgradera snart...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010

Om Cryorig hade stoppat en SFX-L-nätdel och t.ex. ett ASUX Strix-grafikkort i lådan så skulle den inte se lika tom ut. R9 Nano är ett väldigt litet kort i jämförelse med vad som är vanligt där ute.

Cryorig har i intervjuer sagt att detta är en prototyp och att den slutgiltiga versionen kan komma att ha portar på fronten.

Jag ser inte höjden som ett problem. Ergonomiska rekommendationer brukar vara att skärmens överkant ska vara strax under ögonens höjd när man sitter upprätt och man brukar sällan kunna höja justerbara skärmfötter så högt. Det här är en låda framför allt för den som har ont om utrymme och inte skulle ha ställt en riktigt stor skärm på den ändå.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2012

Ser ut som en säng.
#säng

Intel Core i5 3570k || Amd hd7950 (Umf!) || corsair hx650 || Be Quiet dark rock pro 2 (UMF!) || Nexus 4 (mindre umf!) || Thinkpad X61 || Då och då ett gott humör :)
Länge leve 9600gt! (Umfens umf!)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Dec 2005

Tycker de ser rätt nice ut ändå!

Fractal Design R3 - Moderkort: MSI Z170 KRAIT GAMING - Intel i7 6700k 4 ghz @ Hyper 212 - 2xGigabyte GeForce GTX 780 3GB OC Windforce rev2.0 SLI -Corsair 12GB DDR4 VENGEANCE - SDD 2xIntel 330 128 GB - Corsair TX850W - 3xDell 24 tums IPS Ultrasharp tum 5760x1200
http://retrotvspel.nu//
Bärbar:Lenovo ThinkPad T440s

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Inglewood
Registrerad
Aug 2005

Skulle sitta som en smäck hemma hos päronen.
Finns stor chans att man byter ut deras CM Elite 120 mot ett sådant här när det börjar säljas.
Frågan är bara hur deras 27" Shimian skärm kommer att bli ovanpå chassit.

WS: 8700K 4.8ghz - 32GB - 1.5TB SSD - 15TB HDD - GTX 1070 8GB - 40" 3840x2160 - W10 Pro
LAPTOP: Lenovo ThinkPad X131e - 12GB - 120GB SSD - W10
NAS: HP MicroServer Gen8 - 32TB
Mobil: OnePlus 3

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av THB:

Skulle sitta som en smäck hemma hos päronen.
Finns stor chans att man byter ut deras CM Elite 120 mot ett sådant här när det börjar säljas.
Frågan är bara hur deras 27" Shimian skärm kommer att bli ovanpå chassit.

I värsta fall borde det nog gå rätt bra att skjuta in skärmens fot under chassit och sedan höja skärmen så den inte tar i överdelen.
Om skärmen nu har en fot som får plats under och går att höja dvs.

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariefred
Registrerad
Jul 2011

Jag skulle använda den som HTPC helt klart
Snygg och stilren i TV bänken som är vit den med

Skulle dock vilja att det medföljer någon slags fjärrkontroll då med IR mottagare i fronten.
DVD läsare skulle vara bra då med..Kanske dyker upp vid lansering

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-GTX1080TI-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av StuntmanMike:

Ni som säger att det är outnyttjad plats i chassit, vill ni att det ska va mindre så tangentbordet inte går att skjuta in? Tjockare så en atx-psu får plats?
Det jag kan tycka är att ett sfx-l psu borde få plats..

Skickades från m.sweclockers.com

Först tänkte iaf jag bara på möjligheten till bredare val av nätagg. Men efter din fråga här insåg jag att de flesta tangentbord passar rätt dåligt i utseende till detta chassi. Apples trådlösa tangentbord skulle nog funka bättre rent utseendemässigt och det har väl ingen numpad ändå vilket skulle göra att tangentbordet får plats under, även om chassit blir mindre i bredd.
Så för min del hade jag nog varit nöjd med båda alternativen :).

🖥 → i5 4670K • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR3 • Asus Gryphon z87
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Logitech MXmaster & Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2007

Är intresserad för möjlighet att modda för att montera det underifrån på skrivbordet. gärna om det finns någon snabblösning för att öppna dra ut lådan för rengöring/byte av hårdvara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2004

Jag gillar verkligen att de gjort helt egen design och skulle kunna tänka mig det på mitt skrivbord.
Men ventilationen är verkligen inte genomtänkt, nästan så man får ta och maila dem . De små hålen på ovansidan till insugen är alldeles för små så antingen kommer lådan bli väldigt varm eller så kommer de få göra större och fulare hål.
Det jag hade gjort är följande:
1. vänt nätagget upp och ner med insuget undertill så det får frisk luft lätt
2. byt plats på moderkortet och grafikkortet så man kan vända moderkortet upp och ner också.
3. Gör om pci risern så grafikkortet fortfarande kan suga luft underifrån.
4. Sätta ett stort filter undertill som täcker alla insugen.
5. någon typ av fläktlösning i sidorna/bak som kan dra ut den varma luften och skippa hålen i toppen.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Ortovox:

Jag gillar verkligen att de gjort helt egen design och skulle kunna tänka mig det på mitt skrivbord.
Men ventilationen är verkligen inte genomtänkt, nästan så man får ta och maila dem . De små hålen på ovansidan till insugen är alldeles för små så antingen kommer lådan bli väldigt varm eller så kommer de få göra större och fulare hål.
Det jag hade gjort är följande:
1. vänt nätagget upp och ner med insuget undertill så det får frisk luft lätt
2. byt plats på moderkortet och grafikkortet så man kan vända moderkortet upp och ner också.
3. Gör om pci risern så grafikkortet fortfarande kan suga luft underifrån.
4. Sätta ett stort filter undertill som täcker alla insugen.
5. någon typ av fläktlösning i sidorna/bak som kan dra ut den varma luften och skippa hålen i toppen.

Ja de är alla rimliga förslag. Montering av moderkortet åt andra hållet med kylflänsen under hade väl visserligen försvårat monteringen en hel del. Bättre att montera alla komponenter i chassit när detta ligger upp och ned. Hade väl blivit överflödigt med den utdragbara lådan i så fall.
Själv hade jag också föredragit detta, men det är kanske mindre troligt att konceptet kommer ändras så radikalt.

Men att vända nätagget för insug på undersidan bör inte vara några konstigheter iaf.

📱 → Oneplus6

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Söderbäck:

Ja de är alla rimliga förslag. Montering av moderkortet åt andra hållet med kylflänsen under hade väl visserligen försvårat monteringen en hel del. Bättre att montera alla komponenter i chassit när detta ligger upp och ned. Hade väl blivit överflödigt med den utdragbara lådan i så fall.
Själv hade jag också föredragit detta, men det är kanske mindre troligt att konceptet kommer ändras så radikalt.

Men att vända nätagget för insug på undersidan bör inte vara några konstigheter iaf.

Utdragbara lådan är mest en lite fräck detalj som jag tror man ändå inte kommer använda mer än några enstaka ggr
Om jag får tid så funderar jag på att göra en kopia fast med mina förslagna förändringar + plus några till jag kommit på.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Ortovox:

Utdragbara lådan är mest en lite fräck detalj som jag tror man ändå inte kommer använda mer än några enstaka ggr
Om jag får tid så funderar jag på att göra en kopia fast med mina förslagna förändringar + plus några till jag kommit på.

Yepp. Tror inte heller det finns så mycket glädje att dra ut lådan. Sladdarna måste ju följa med varje gång dessutom. Antingen får man koppla loss allt varje gång vilket är pilligt eller så får man ha ett ormbo precis bakom chassit vilket troligen inte är så aktuellt för köpgruppen till detta chassi ;).

And yes, jag blev också sugen på egentillverkning direkt efter förra nyheten kring det här chassit men jag har varken utrustning eller kunskaper nog för att få aluminiumramen tillräckligt stilig så jag får nog snällt vänta.

📱 → Oneplus6

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne Löddeköpinge
Registrerad
Mar 2008

Det ända jag kan tänka på när jag ser den här är.

"I en liten hörna efter kassorna på Ikea Barkarby står Flenns.
Med det smått intensiva blå ljuset från kassa och skylt känner sig Flenns som Dr Manhattan.
Med ett monterings bordet nära till hands skall han som Dr Manhattan bygga... Datorer.
En yngre kille kommer in, han bestämde sig igår för att montera ihop sin Ola själv, men det fungerar inte.
Men hoppet kom snabbt tillbaka, det var enbart 6-pins kontakten till moderkortet som var felvänd.
Och precis... som Dr Manhattan... fick denne unge Nackskägg liv i sin kreation igen."
Fortsättning följer på Flenns nya äventyr vid slutet av Ikea kassorna.

Har en fallenhet för små system.
ITX + Desktop grafik = Nom nom