Permalänk
Inaktiv

Bra allroundskärm under 2000

Halloj!

Då jag inte kan hitta en någorlunda ny tråd gällande detta med hjälp av sök så får jag väl göra en ny.

Om du idag skulle köpa en 1080p skärm på 24-27 tum som ska användas framförallt för spel men även.. Ja typ allt och du hade en budget på 2000 kronor, vilken skärm skulle du köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noah01:

Halloj!

Då jag inte kan hitta en någorlunda ny tråd gällande detta med hjälp av sök så får jag väl göra en ny.

Om du idag skulle köpa en 1080p skärm på 24-27 tum som ska användas framförallt för spel men även.. Ja typ allt och du hade en budget på 2000 kronor, vilken skärm skulle du köpa?

För ett par hundralappar till kan du hitta hyggliga 144Hz-skärmar i 1080p. Vad har du för grafikkort och vilka spel ämnar du lira?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@Noah01: Rekomemderar http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1800966om du inte är i behov av 144hz. 1ms responstid iallafall, sitter på en själv och är mycket nöjd.

Visa signatur

Laptop: Macbook Air 2017
Stat: CPU: i5-4690k @4.4GHZ + Hyper 212 EVO // GPU: ASUS GTX 970 Turbo // MOBO: ASUS Z97-E // RAM: Crucial Ballistix 8GB // PSU: Corsair CX750M // SSD: Samsung 850 EVO 250GB + Crucial BX 200 240 GB // Chassi: CM Scout II Advanced // Skärm: ASUS MG248Q + BENQ RL2455HM //

Permalänk
Inaktiv

För under 2000kr så bör du satsa på en IPS, ju tätare pixlar desto bättre.

https://www.inet.se/produkt/2200007/asus-23-vc239h/#merinfo

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fsaand:

@Noah01: Rekomemderar http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1800966om du inte är i behov av 144hz. 1ms responstid iallafall, sitter på en själv och är mycket nöjd.

Glömde visst skriva, 144 hz är absolut inget krav. Hellre en riktigt bra 60 hz än en halvdan 144. Tack för förslaget!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon185723:

Okej, dock är ju responstiden lite sådär, 5 ms gtg?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Noah01:

Okej, dock är ju responstiden lite sådär, 5 ms gtg?

Att köpa en tn panel för lite under 2000kr är pengar i sjön. Vill du ha en skärm för tävlingsspelande så är det bättre att gå upp till en 144hzare med strobed backlightning. Alla skärmar under 2000kr saknar strobed backlightning och då blir bilden suddig oavsett panel och ms gtg. Då är det klart bättre att lägga pengarna på IPS så att du får se en märkbar skillnad i färg. Vill du ha en gaming skärm för under 2000kr så är det bättre att du köper begagnat eller plockar fram en gammal CRT.

Här nedan har du ett test där du tydligt kan se hur suddig din TN eller IPS skärm blir vid rörelse. Med strobbed backlightning eller en CRT skärm så blir kartan lika tydlig vid rörelse som när kartan står still. Jag kan utan problem och ansträngning läsa den minsta texten medans det rör sig på min 1080p skärm. För att få en sådan skärm för under 2000kr så måste du köpa begagnat. http://www.testufo.com/#test=photo&photo=toronto-map.png&pps=...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon185723:

Att köpa en tn panel för lite under 2000kr är pengar i sjön. Vill du ha en skärm för tävlingsspelande så är det bättre att gå upp till en 144hzare med strobed backlightning. Alla skärmar under 2000kr saknar strobed backlightning och då blir bilden suddig oavsett panel och ms gtg. Då är det klart bättre att lägga pengarna på IPS så att du får se en märkbar skillnad i färg. Vill du ha en gaming skärm för under 2000kr så är det bättre att du köper begagnat eller plockar fram en gammal CRT.

Här nedan har du ett test där du tydligt kan se hur suddig din TN eller IPS skärm blir vid rörelse. Med strobbed backlightning eller en CRT skärm så blir kartan lika tydlig vid rörelse som när kartan står still. Jag kan utan problem och ansträngning läsa den minsta texten medans det rör sig på min 1080p skärm. För att få en sådan skärm för under 2000kr så måste du köpa begagnat. http://www.testufo.com/#test=photo&photo=toronto-map.png&pps=...

Tävlingsspelande...? Vet inte hur du fick ihop det med att jag vill ha en skärm med lägre gtg responstid

EDIT: Att säga att köpa en skärm under 2k är att kasta pengarna i sjön låter lite snobbigt, finns det alltså inte EN endaste bra TN skärm på 24/27 tum under 2000 med låg gtg?

Permalänk
Medlem

@Noah01: Oavsett om skärmen jag rekommenderade anses vara skräp eller inte, är jag nöjd med den och har spelat allt från cs:go till witcher 3 på den utan problem!

*edit Sen kan jag hålla med om att det helt klart kan vara värt ett par extra hundralappar för att gå upp till 144hz.

Visa signatur

Laptop: Macbook Air 2017
Stat: CPU: i5-4690k @4.4GHZ + Hyper 212 EVO // GPU: ASUS GTX 970 Turbo // MOBO: ASUS Z97-E // RAM: Crucial Ballistix 8GB // PSU: Corsair CX750M // SSD: Samsung 850 EVO 250GB + Crucial BX 200 240 GB // Chassi: CM Scout II Advanced // Skärm: ASUS MG248Q + BENQ RL2455HM //

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Noah01:

Tävlingsspelande...? Vet inte hur du fick ihop det med att jag vill ha en skärm med lägre gtg responstid

EDIT: Att säga att köpa en skärm under 2k är att kasta pengarna i sjön låter lite snobbigt, finns det alltså inte EN endaste bra TN skärm på 24/27 tum under 2000 med låg gtg?

GTG säger inget om latency, de mäter från grått till grått. Lika mycket skit snack som dynamisk kontrast. Din skärm kan gå från röd, grön, blå och vit och då kan dessa 5ms gtg bli 30ms i praktiken. Alla lcd skärmar utan strobbed backlightning lider utav ghostning och blur. För 2000kr så rekommenderar jag att du köper en begagnat 120/144hzare med strobed backlightning om du vill kunna se tydligt. Annars rekommenderar jag en ny IPS då du garanterat får en märkbar kvalitetsskillnad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon185723:

GTG säger inget om latency, de mäter från grått till grått. Lika mycket skit snack som dynamisk kontrast. Din skärm kan gå från röd, grön, blå och vit och då kan dessa 5ms gtg bli 30ms i praktiken. Alla lcd skärmar utan strobbed backlightning lider utav ghostning och blur. För 2000kr så rekommenderar jag att du köper en begagnat 120/144hzare om du vill kunna se tydligt.

Okej. Fick dock precis ett vädligt lockande erbjudande på en Samsung S24D390HL med PLS-display. Vore det ett bättre val än BenQ skärmen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Noah01:

Okej. Fick dock precis ett vädligt lockande erbjudande på en Samsung S24D390HL med PLS-display. Vore det ett bättre val än BenQ skärmen?

PLS skärmen låter som en bättre deal än asus skärmen jag länkade. Har för mig att den ska ha betydligt bättre viewing angles på bekostnad av lite sämre färger.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon185723:

PLS skärmen låter som en bättre deal än asus skärmen jag länkade. Har för mig att den ska ha betydligt bättre viewing angles på bekostnad av lite sämre färger.

PLS är väl ungefär samma sak som IPS? Och följdfrågan på det, har inte IPS-paneler bättre vinklar OCH färger generellt sett jämfört med TN-paneler?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Noah01:

PLS är väl ungefär samma sak som IPS? Och följdfrågan på det, har inte IPS-paneler bättre vinklar OCH färger generellt sett jämfört med TN-paneler?

PLS ska ha lägre fördröjning och lika bra färger som ips. Har bara för mig att färgerna var lite sämre. Båda slår TN-Panelerna på fingrarna när det kommer till färgåtergivning. Många PLS paneler marknadsförs som IPS på grund av hur extremt lika de är.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon185723:

PLS ska ha lägre fördröjning och lika bra färger som ips. Har bara för mig att färgerna var lite sämre. Båda slår TN-Panelerna på fingrarna när det kommer till färgåtergivning. Många PLS paneler marknadsförs som IPS på grund av hur extremt lika de är.

Okej, låter bra. Tror jag har gjort ett riktigt kap då jag får den där skärmen, som är oanvänd för exakt 0 kronor från en bekant