Wooting visar det analoga tangentbordet One på Computex 2016

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Wooting visar det analoga tangentbordet One på Computex 2016

Med sin IR-brytare vill nederländska Wooting att revolutionera tangentbordsmarknaden med möjligheten till analog inmatning.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Min röda stol
Registrerad
Jul 2014

Någonting nytt i alla fall, har följt denna länge och kommer köpa den när den kommer ut.

Skickades från m.sweclockers.com

| Rotmoset På Burk => | R4 Define | i5 Kvarg Extreme Edition (4670K) @ 4.3Ghz, 1.275V w/ PH-TC14PE | Asrock Z87 Extreme6/ac | GTX 1080 SuperJetStream @ Stock/StockMhz | HyperX Fury 16GB 4x4 @ CL10 1600Mhz | RM650 | Kingston V300 120GB | 2TB HDD | Logitech G710+ | QPad QH-85 | Naos 7000 @ 800DPI | LG G4 (Rooted) | Acer GN246HLBbid @ 1920x1080 144Hz | BenQ G2420HDBL @ 1920x1080 60Hz |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Jul 2003

För någon med dålig fantasi - vad ska nu detta vara bra för?

Speldator : 3570K OC - mItx i ett Node- 16GB fläskig ram - MSI 750ti
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lappland
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av MoNkeY-05:

Om den kan känna av hur långt man har tryckt ner tangenten kan det ju vara riktigt fint i spel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Hurra!

Typ något sådant här jag gått och funderat på i flera år. Det är då fan att andra ska apa efter mina idéer jämt

Solklart kör hur som helst.

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Gemla
Registrerad
Jan 2012

Det var ju ett clean look

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av MoNkeY-05:

Intel i7 6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | Palit Geforce GTX 1080 GameRock | 16GB DDR4 | Fractal Design Define R5 | EVGA Supernova G2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Löddeköpinge
Registrerad
Nov 2010

Problemet är att de flesta spelen inte går att köra med både mus xboxkontroll samtidigt. Något som är jobbigt med steams kontroll.

Speldatorn: Threadripper 1950X | GTX 1070 | ASUS ROG STRIX X399-E GAMING |3000 mhz 32GB RAM | 8 tb hd, 250 ssd + 16 tb NAS |Sound blaster ZxR |Windows 10 | Corsair AX860 860W
Skärm: Shimian 1440p | Samsung UE40KU6179 | HTC Vive

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009

Ingen numpad gör den ju helt ointressant. Inte för att jag använder numpaden när jag skriver siffror (många gör det dock) men är bra för kortkommandon i spel och andra applikationer.

7900x @ 4,7ghz - 1080ti @ 2100

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av celoz:

Ingen numpad gör den ju helt ointressant. Inte för att jag använder numpaden när jag skriver siffror (många gör det dock) men är bra för kortkommandon i spel och andra applikationer.

Håller med om att det finns fördelar med numpad, men TKL-tangentbord är alldeles underbart för gaming, eftersom tangentbordet annars är ivägen för musen precis hela tiden.

5930K • Corsair DP 32 GiB • EVGA GTX 980 • 2x Swift PG278Q
Better SweClockersDisplayPort över USB-C

Köp processor för framtiden™, men inte grafikkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av celoz:

Jupps för det går ju inte köpa lösa numpads ?

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?&b=458

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
Corsair Carbide Air 540 | Core i7 2600K | Asus P8Z68-V LX | 16GB Vengeance 1866 MHz | Fractal Deisgn Newton R2 1000W | Asus Xonar Essence ST | Radeon 7970 ghz | Mionix Naos 8200 | Ducky Shine 4 | Sennheiser 595 | Blue Yeti | Logitech c910+c920+c922 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av TheWolfbane:

Jag skulle definitivt vara intresserad av ett bra mekaniskt TKL med en tillhörande numpad i samma design.

Angående Wooting så var det riktigt snyggt. Får hålla koll på intryck när det släppts.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008

Om jag förstår det rätt så måste man trycka ned en tangent 2mm innan den börjar registrera (precis som med Cherryswitchar), vilket inte är något problem för "digitalt" bruk men för "analogt" så innebär det att det bara är spannet mellan 2-4 mm som kan användas. Alltså kan det nog behövas träning för att snabbt hitta av 2mm-läget. Men Wooting nämner att de ämnar utöva påtryckningar för att utöka det analoga spannet i framtiden, så förhoppningsvis kommer det en ny switch framöver (med kanske 1-4 mm spann) som man enkelt kan byta till.

En annan potentiell nackdel är att om man använder o-ringar för nedslagsdämpning så kan man inte använda hela det analoga spannet, beroende på hur tjocka o-ringar man har.

Gillar konceptet, och att kunna byta switch enkelt är ett stort plus. Även mycket bra att det är MX-kryss för tangentmonteringen, så är det bara att byta till bättre tangenter direkt (för alla har väl sitt favorit-set PBT-tangenter? ).

Undras om jag inte måste stödbacka ett i deras Kickstarterkampanj, bara för att...

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av TheWolfbane:

Jag vill inte ha en lös numpad. Jag vill ha ett tangentbord där numpad ingår.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2011

Såvida inte prislappen innehåller någon absurd summa kommer det här köpas!

CPU: Intel Core i7-4790K Moderkort: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB (4x4GB) 2133Mhz CL9 SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Corsair H105 + 2x Corsair SP120 Quiet Ed. PWM Chassi: Fractal Design Arc Mini R2
Laptop: Lenovo U330 Touch

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016
Skrivet av celoz:

Då köper du inte detta, hur enkelt löst som helst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av FlippsyFlipp:

Då köper du inte detta, hur enkelt löst som helst.

Nämen tack fan, du är en smart jävel du.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Alling:

Håller med om att det finns fördelar med numpad, men TKL-tangentbord är alldeles underbart för gaming, eftersom tangentbordet annars är ivägen för musen precis hela tiden.

Du får väl bre ut dig mer då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010

En fördel med optiska brytare som inte har nämnts så mycket är att de är också snabbare än de elektro-mekaniska. (Inte för att det spelar någon större roll i verkligheten, men "gamerz" brukar bry sig om sånt.)
I alla brytare där två ledare möts - Cherry MX, membran, etc. - så studsar ledarna något mot varandra innan det blir en tillförlitlig kontakt, och likadant när de släpps. Detta innebär att elektroniken inuti tangentbordet måste fördröja varje nedtryck eller uppsläpp några millisekunder innan den kan rapportera detta till datorn.
Optiska brytare fungerar annorlunda: Flaretech har en fördröjning på bara 0.03 ms.
(Detta innebär förstås inte att tangenttryckningar kommer till datorn så snabbt...)

Skrivet av celoz:

Det är bara att limma ihop dem.

Wooting har sagt att de planerar en modell med inbyggd numpad efter den här.
De har inte heller ensamrätt på Flaretech-brytarna utan det kan komma "fullstora" tangentbord från andra tillverkare också. På Computex fanns det en "fullstor" prototyp i Ducky's monter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av Findecanor:

Optiska brytare fungerar annorlunda: Flaretech har en fördröjning på bara 0.03 ms.
(Detta innebär förstås inte att tangenttryckningar kommer till datorn så snabbt...)

Man får väl höja USB pollrate till 100 000Hz, eller koppla in tangentbordet på DIN-kontakt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Buio:

Man får väl höja USB pollrate till 100 000Hz, eller koppla in tangentbordet på DIN-kontakt.

Max USB poll rate är 1000 Hz. Begränsningen sitter på en lägre nivå i USB-stacken än i det protokoll där tangenter skickas.
PS/2-protokollet är något snabbare än USB endast på nedtryck av vissa tangenter. I övrigt är PS/2 långsammare än USB.

I teorin förstås...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014
Skrivet av Alling:

Ladies and gentlemen, I give you:

En sån här med analog input som stöds felfritt av OS:et och alla nya spel stödjer det och då är jag i himlen. Lär alltså inte hända på jäääääääääääääääääääävligt länge

[edit] Har denna både hemma för spel och på jobbet för programmeing. Underbart![/edit]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012

Backat. Önskat analogt tangentbord väldigt länge. För FPS & Racing.
Måste vara klockrent till GTA, COD, Battlefield, Mad Max osv

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2002

Tyckte designen var rätt najs, har alltid undrat varför man envisas med att ha nån ram runt tangentbordet, mycket snyggare med en sån där platt skiva som tangenterna sitter på. Enklare att rengöra också förmodligen.

Trädvy Permalänk
BAAA BAAAP! 🍞
Kenneth Lindqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Findecanor:

En fördel med optiska brytare som inte har nämnts så mycket är att de är också snabbare än de elektro-mekaniska. (Inte för att det spelar någon större roll i verkligheten, men "gamerz" brukar bry sig om sånt.)
I alla brytare där två ledare möts - Cherry MX, membran, etc. - så studsar ledarna något mot varandra innan det blir en tillförlitlig kontakt, och likadant när de släpps. Detta innebär att elektroniken inuti tangentbordet måste fördröja varje nedtryck eller uppsläpp några millisekunder innan den kan rapportera detta till datorn.

Det är bara att limma ihop dem.

Wooting har sagt att de planerar en modell med inbyggd numpad efter den här.
De har inte heller ensamrätt på Flaretech-brytarna utan det kan komma "fullstora" tangentbord från andra tillverkare också. På Computex fanns det en "fullstor" prototyp i Ducky's monter.

Vi pratade faktiskt med ducky om det tangentbordet och dom har just nu Inga planer att bygga en modell med flaretech-brytarna. Dom ställde bara ut det för att dom tyckte det var en intressant produkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av Kenneth:

Vi pratade faktiskt med ducky om det tangentbordet och dom har just nu Inga planer att bygga en modell med flaretech-brytarna. Dom ställde bara ut det för att dom tyckte det var en intressant produkt.

Korkat att ställa ut om det inte planerar en produkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2016

Förbannat snyggt tangentbord. Längtar tills den kommer ut!