Colorful visar moderkort med integrerat Geforce GTX 1070

Permalänk
Melding Plague

Colorful visar moderkort med integrerat Geforce GTX 1070

Termen integrerad grafik är tillräckligt för att omgående släcka de flesta gamers intresse. Ett koncept från Colorful kan dock innebära nya prestandanivåer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Syftet med denna är för extremt trånga utrymme som flygplan, tåg, arcadspel m.m eller? Det känns inget som vanliga konsumenter köper.

Permalänk
Snusfri

Synnerligen intressant faktiskt, skulle kunna bli en grym gamingdator i vardagsrummet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

@anon159643: htpc ... ?

Borde gå att göra en riktig consol killer.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

En sådan här lösning vuill jag se i framtida konsoler. Det känns som om det skulle kunna bli rejält mycket bättre än APU-lösningar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Precis vad jag har letat efter, perfekt att kyla passivt mot en stor kylfläns. Alla värmealstrande saker på samma sida utan några riser bryggor eller annat tjafs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Syftet med denna är för extremt trånga utrymme som flygplan, tåg, arcadspel m.m eller? Det känns inget som vanliga konsumenter köper.

Förmodligen för laptops skulle jag gissa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Inget nytt direkt.

Back at Computex 2012, ASUS showed a similar concept motherboard. They called it the ASUS X79 Zeus which featured the LGA 2011 socket, insane power delivery system and just like the B150-GP104, an on-board GPU solution but not just any GPU solution. The motherboard was equipped with dual HD 7970s on the same PCB. This motherboard had insane power requirements. Aside from the CPU delivery which was 8-Pin for the socket and 24-Pin ATX for the board, the GPUs required two 8+6 Pin configurations. The motherboard never hit retail but that is possible due to the much insane requirements featured on this product which would had led to a shockingly high price.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vilka fördelar det har. Externt grafikkort är alltid bäst. Lätt att uppgradera. Jag kan förstå om moderkortet är till för laptops.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

So-dimm, skumt format och kontakter på flera sidor, jag tror att det är ett moderkort för laptops.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Avstängd

Låter rätt dumt. Delvis har redan Skylake integrerad grafik som är förhållandevis kompetent.
Utöver det så förhindrar det ju eventuella framtida uppgraderingar av grafikkortet i systemet.,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

En sådan här lösning vuill jag se i framtida konsoler. Det känns som om det skulle kunna bli rejält mycket bättre än APU-lösningar.

Det är ju precis så forntida konsoler sett ut. Ta PS3 till exempel.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Skrivet av Jonathanknet:

Inget nytt direkt.

Back at Computex 2012, ASUS showed a similar concept motherboard. They called it the ASUS X79 Zeus which featured the LGA 2011 socket, insane power delivery system and just like the B150-GP104, an on-board GPU solution but not just any GPU solution. The motherboard was equipped with dual HD 7970s on the same PCB. This motherboard had insane power requirements. Aside from the CPU delivery which was 8-Pin for the socket and 24-Pin ATX for the board, the GPUs required two 8+6 Pin configurations. The motherboard never hit retail but that is possible due to the much insane requirements featured on this product which would had led to a shockingly high price.

http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2016/06/ASUS-Zeus-2.jpg

Gillar att man kallar det "insane Power requirements" när det faktiskt handlar om TVÅ GPU:er på kortet. Sen tycker jag att kylningen verkar ganska underdimensionerad på det.

Kul grej med Colorful-kortet ändå. Kan man sätta på en vanlig tornkylare på GPU:n tror ni?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Avstängd

Vill gärna se RX480 i laptops, även i surfplattor också! skulle varit fint.

Visa signatur

I5 4690K@4GHZ||GA-Z97-HD3(rev. 2.1)||8GB 2,4GHZ RAM||G1 GTX970@1,5/2GHZ||250GB SSD||1TB HDD||CM V700 Guld||H440||NH-D15S|| Raijintek Morpheus||

http://i.imgur.com/AEvt5yT.jpg

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SteelSeries86:

Vill gärna se RX480 i laptops, även i surfplattor också! skulle varit fint.

Polaris-baserade lösningar lär synas en hel del framöver. Just Polaris 11 då, med en trolig förbrukning runt 50 W så kommer den kunn sitta i det mesta. Säkert skalas ner ytterliggare vid behov.

Förmodligen något Polaris-baserat Apple ryktas bygga in i nya högupplösta skärmar dessutom. Och som används i Apples andra datorer. Och i kommande konsoller. Samt alla färdiga system, såväl portabla som stationära.

Vad gäller konsoller så är det osannolikt att denna lösning från Colorful kommer användas till något sådant. Iallafall från Microsoft, Nintendo eller Sony. För dyrt helt enkelt, osannolikt att Nvidia skulle användas eller för den delen en socklad CPU. Möjligen del av ett devkit men tvivlar starkt på det med.

Intressant att se vad den möjligen kommer användas för.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har fortfarande ett mobo i källaren med HD3250 integrerat. Det var tider det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Eftersom kortet inte implementerar någon standardiserad formfaktor (?) så behövs specialchassi, så om de inte tänkt sälja en komplett maskin eller barebone så antar jag att det inte är tänkt för konsumentmarknaden.

Ser för övrigt inte var strömförsörjningen till grafikdelen är placerad - är jag blind eller är det en halvfejkad ultraprototyp?

Eller så är det klossen högst upp i vänstra hörnet?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ser inte äkta ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Eftersom kortet inte implementerar någon standardiserad formfaktor (?) så behövs specialchassi, så om de inte tänkt sälja en komplett maskin eller barebone så antar jag att det inte är tänkt för konsumentmarknaden.

Ser för övrigt inte var strömförsörjningen till grafikdelen är placerad - är jag blind eller är det en halvfejkad ultraprototyp?

Eller så är det klossen högst upp i vänstra hörnet?

Läste att ett alternativ kunde vara Byrohlaoda

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

För er som tror att det är till laptops så kan det se lite ut så men det är socket 1151 så det bör va riktat mot desktop marknaden.

Permalänk
Medlem

@Cooling23:
Handlar snarare om någon slags kompakt dator, vardagsrumsdator eller dyl i speciellt chassi, kanske till och med en Steam machine?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelo:

So-dimm, skumt format och kontakter på flera sidor, jag tror att det är ett moderkort för laptops.

Skickades från m.sweclockers.com

Ett fullstort 1070 och en 1151 processor? Batteritiden kommer räknas i minuter.

Nänä, detta är tänkt för HTPC och mindre desktop-applikationer.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Efta:

Ett fullstort 1070 och en 1151 processor? Batteritiden kommer räknas i minuter.

Nänä, detta är tänkt för HTPC och mindre desktop-applikationer.

Ptja, det har ju redan gjorts fast utan integrering på moderkortet då.
https://www.youtube.com/watch?v=NC2blnl0WTE

"Släpbara" gaming-laptops siktar ju inte riktigt på batteritid, bara på att vara hyfsat mobila och kunna kopplas upp till närmaste eluttag

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Om detta kommer ut på marknaden är det väl bara en tidsfråga innan kidsen spelar VR-spel under rasterna i skolan.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Cooling23:
Handlar snarare om någon slags kompakt dator, vardagsrumsdator eller dyl i speciellt chassi, kanske till och med en Steam machine?

Det har jag inte tänkt på. Kan vara så.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Kul när man vill uppgradera, eller inte

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Det är ju precis så forntida konsoler sett ut. Ta PS3 till exempel.

Ja, och nog upplevdes det som att PS3 hade betydligt bättre grafik för sin tid jämfört med nuvarande generationer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ja, och nog upplevdes det som att PS3 hade betydligt bättre grafik för sin tid jämfört med nuvarande generationer.

Handla mer om att produktionskostnaden för PS3 och till viss del 360 var skyhöga. Hade PS4 och Xbone haft samma omkostnader så hade vi haft konsoler av rang och pris därefter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Och vem är den tänkta kunden/beställaren här?

Det är ju inte en standardkomponent för vanliga hemmabyggare, den saken är klar.
Man kanske kan bygga nån väldigt liten kompakt vardagsrumsdator eller liknande om de släpper den på öppna marknaden förstås...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Ser skumt ut, tittar man i över vänstra hörnet så ser det mer ut som en nätadapter-plugg än en PS/2-kontakt. Dessutom finns det bara en SATA-port. Känns som att det inte går att placera riktigt. Tänker man sig en spelkonsol så blir det en enhet som bara startar live från skivor och i bästa fall sparar enklare inställningar i inbyggd flash. Som modern spelenhet så vill man nog ändå ha en hårddisk där man installerar spelet och kan spara mera.

Tänker man sig ett moderkort med inbyggd avancerad grafik i stället för expansionsplatser så borde åtminstone någon ATX-faktor, flera SATA-portar och minst en m.2 plats finnas.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon