Ubuntu 16.04 || online account || google drive = slukar minne

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2009

Ubuntu 16.04 || online account || google drive = slukar minne

Hej!

så jag har en fundering kring google drive mounten som finns i ubuntu 16.04 programet som verka köras heter gvfsd-google och det tar 5.8 GB ram för mig just, tror det beror på att jag kopierade just ca 5 GB från drive till datorn. Men det vart klart för ca 1 timme sedan ändå ligger det kvar dra slut på minnet. Vad kan detta bero på är det program varan i sig som läcker minne eller det nåt för just mig? Går det att göra något åt detta?

Tack för svar!

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

Minne är till för att användas. Så länge Ubuntu inte swappar till disk pga att allt ram är "upptaget" av google-cachen är det normalt beteende.

T.ex. min egen dator med 32 GB internminne, jag har bara 400 MB ledigt men 28 GB cachat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2009

Hade uppskattat "the benefit of doubt" innan du försöker dum förklara mig.

Jag pratar inte om cachat ram, jag prata om att 100% minne var aktivt använd ca 55 % var gvfsd-google, efter att jag slutat använda google driven (ca en timme efter flytt/läsa/skrivning av filer på den), swappen var halv full (har swappiness satt till 0 vilket betyder att den bara använder swap om minnet är helt slut).

Jag pratar om när vi kör "$ free -m" och buff/cache = 0, used = total, availible = 0 (detta är då självklart för raden om fysiskt minne och swappen)....

Men det är klart om ers majestät anser det fortfarande är cachen jag prata om så måste det vara sant....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

Försöker inte dumförklara någon alls. Beskrev min egen miljö, dvs som i princip alltid har noll "ledigt" minne trots 32 GB. Skriver nästan alltid kortfattat. Vad händer med gvfsd-google om du stressar genom att använda mer ram-minne mha andra program, släpper den ifrån sig minne eller bånghåller den minnet? Finns kanske anledning att skicka buggrapport?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2009

Nope, jag har inte lyckas återskapa problemet, så det kan varit något som bugga då. Men då släppt den inget förrän jag försökte överskrida minnet+swapen. Vilket då ledde till att den krascha, har fått den att krascha för att den kommer över minne+swap i efterhand men inte att bugga som det jag menar. Detta verka vara något som sker när jag flyttar precis rätt mängd data så den hamnar i ramminnet på så sätt att den allokerar ram plus en bit och swap men inte allt.