Rykte: Sunset Overdrive på väg till PC – kan bli exklusiv Universal Windows Platform

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Rykte: Sunset Overdrive på väg till PC – kan bli exklusiv Universal Windows Platform

Flera tidigare Xbox One-exklusiva spel har letat sig över till PC-plattformen. Nu gör nya uppgifter gällande att färgglada och humoristiska actiontiteln Sunset Overdrive står näst på tur.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Just detta spelet är ingenting jag själv ser fram emot men jag gillar själva grejen att Microsoft nu fixar över spel som tidigare varit exklusiva för konsol. Nu är det bara problemen som ska fixas så kan detta bli riktigt bra! Det återstår att se hur många spel som kommer komma över men är det så viktigt att få över folk till Windows 10 som det verkar kan det nog bli ett rätt stort bibliotek av tidigare konsol exklusiva spel.

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

Älskar att Microsoft ta över spel till Pc Det var på tiden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013

Kom igen nu, Halo-serien nästa...

Main || Intel Core i7 980X @ 4.12GHz || ASUS Rampage III Gene || Corsair Vengeance 6x4GB @ 1800MHz || EVGA GTX 780 Reference || Creative Sound Blaster ZxR || 2x Intel 530 240 GB || Western Digital Blue WD10EZEX 1000 GB || ASUS VG248QE (no G-sync) ||
Laptop || Lenovo Thinkpad X220 4291-37G ||
Project: Pentium Clockbox || Intel Pentium G3258 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

När ska de komma till rätta med tillkortakommandet att alla tillkortakommanden beror på att det är en extremt styrd och kontrollerad plattform med syfte att låsa ner PC till samma låsta nivå som konsol i längden?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Feb 2004

Hoppas bara de fixar hela plattformen för just nu är det ingen höjdare, kolla bara på Quantum break. Går inte ens att maxa med ett 1080 kort i 60 fps på Ultra i 1080p.... riktig skitport. Däremot Gears Of War Ultimate Edition lyckades de ju fixa till. Hoppas också för SLI stöd som de skrev i sin blogg för inte så länge sedan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Terra
Registrerad
Aug 2011

"läskemedelsföretag" haha

[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 + 2 x Scythe GT 1850rpm | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW | Sony 46" LCD Full HD | HTC Vive ]
[ Huawei P20 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002

Riktigt nice, det är nog min favorittitel av det som hitills släppts till PS4 och Xbox One så blir dubbeldipp såvida spelet inte skulle bli crossplay eller liknande.

Hade hellre sett en ny del men detta är bra nog och förhoppningsvis får det fler att testa spelet dessutom.

Ryktas även om en ny Dead Rising-titel till Xbox One och PC med Frank West. E3 2016 kommer bli riktigt spännande.

Skickades från m.sweclockers.com

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Some Days, You Just Can't Get Rid of a Bomb!
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av ClintBeastwood:

Just detta spelet är ingenting jag själv ser fram emot men jag gillar själva grejen att Microsoft nu fixar över spel som tidigare varit exklusiva för konsol. Nu är det bara problemen som ska fixas så kan detta bli riktigt bra! Det återstår att se hur många spel som kommer komma över men är det så viktigt att få över folk till Windows 10 som det verkar kan det nog bli ett rätt stort bibliotek av tidigare konsol exklusiva spel.

Indeed! Provade Forza Apex nyligen och det var riktigt najs att slippa behöva hosta upp pengar för en X one

Skickades från m.sweclockers.com

Some Days, You Just Can't Get Rid of a Bomb!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

EU borde förbjuda plattformsexklusiva titlar, det hämnar konkurrensen och främjar monopol!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Aug 2004

Man fick det "gratis" via xboxlive nyligen men ok spel som är rätt roligt.

CPU: i7 6700k| Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming|Minne: 32GB Corsair Vengeance 2800Mhz|GPU: ASUS Strix GTX 970|Chassi:
FD R5BE|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, Samsung 840 256GB|PSU: EVGA 750W G2|
Kylning: Noctua NH-U14S|Mus: Rival 300|Tangentbord: FUNC KB-460|Skärm: Eizo FS2331

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2013

Fortfarande irriterande att jag inte "får" spela spelet för Microsoft. Jag spelade tomb raider 2013 på min laptop utan problem men i uwp så är den "för" svag för forza. Låt mig iallafall försöka. Jag tänker inte trycka in buggfesten w10 på den stora datorn för ett spel.

Speldator: Intel core i5 3570k 4,4GHz@1,272V| Asus P8Z77-I DELUXE | Gigabyte GTX1060 6GB Windforce 2X | Fractal Design Node 304 | Cooler Master Hyper 212 EVO |Crucial MX300 525GB SSD | 2TB Seagate Barracuda 3,5 HDD | Corsair Vengeance LP 16GB (2x8) 1600MHz cl10 | Be Quiet! Straight power 600w 80+ Gold |Windows 8.1| Lapptop: Lenovo T420ip + 660Ti eGPU Kringutrustning: Qpad MK-85 Pro MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Audio Pro Addon T14

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av infigo:

Fortfarande irriterande att jag inte "får" spela spelet för Microsoft. Jag spelade tomb raider 2013 på min laptop utan problem men i uwp så är den "för" svag för forza. Låt mig iallafall försöka. Jag tänker inte trycka in buggfesten w10 på den stora datorn för ett spel.

Buggfest? vad är de för buggar du har? kör Win 10 på alla mina burkar har nada problem med spel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av rektor:

EU borde förbjuda plattformsexklusiva titlar, det hämnar konkurrensen och främjar monopol!

Med andra ord så ska dom tvingas att skapa en produkt för en annan plattform bara för... att? Eller?
Och vem ska betala för att dom ska få ett spel gjort för t.ex. PC att ens rulla ordentligt på en konsol? Eller tvärtom för den delen.

Tänk dagen man måste porta WoW eller liknande MMO till konsol. Man kan ju undra vilken sörja det skulle sluta med för det skulle aldrig i standardutförande fungera bra att spela på t.ex. ps4 eller liknande konsoler. Och då måste ju dom ändra på spelet tills att det fungerar på alla plattformar så att de inte är plattformsexklusiva titlar, right?

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av rektor:

EU borde förbjuda plattformsexklusiva titlar, det hämnar konkurrensen och främjar monopol!

Ok så tillverkar jag ex ett tillbehör till en specifik mobiltelefon (ex Iphone 6) så ska jag få EU efter mig eftersom jag hämnar konkurrensen? Ska man inte få ha någon frihet kvar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nangijala
Registrerad
Okt 2009

Larvigt att man måste ha Win10...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Megacrash:

Larvigt att man måste ha Win10...

Microsoft gör ju inte detta var att vara snälla emot pc-spelare utan för att folk ska uppdatera till Windows 10. Eftersom dom även vill visa sitt DX12 så är det inte heller larvigt utan ett måste att det måste ha 10an som krav.

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2001

Detta är lite som taktiken de körde när vissa titlar bara funkade i Windows Vista. Får se hur det håller denna gången....

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||Gigabyte GTX 970||850EVO 500GB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lerum
Registrerad
Mar 2011

kommer la kosta 600kr, men det ät bättre en att inte finnas alls.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Nu saknas bara alla exklusiva titlar från Sony

Skickades från m.sweclockers.com

Åbäke: i7 7700K Delid | EVGA GTX 1080 FTW | MSI Z270M Mortar | 16GB RAM | Samsung 960 EVO 250GB M.2 - Crucial MX300 525GB x2 | Define S | EVGA GQ 750W | Custom Loop
HTPC: Ryzen 2200G | Noctua NH-U9B SE2 | ASUS GTX 1060 Dual | ASRock AB350M Pro4 | 8GB RAM | Samsung 840 EVO 250GB - WD Blue 1TB 3,5" | Define C Mini | CM G450M |
Konsoler: Xbox One | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Twisting Nether
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av rektor:

EU borde förbjuda plattformsexklusiva titlar, det hämnar konkurrensen och främjar monopol!

Vad snackar du om...

Hade man inte haft exklusiva titlar så hade ju konsoler varit helt värdelösa, varför ens lägga pengar på konsol om de inte finns något exklusivt du får till den? Hoppas verkligen inte EU gör något liknande, de kan däremot trycka dit steam med sin extremt dåliga costumer support och företag som inte tillåter folk att sälja sina accounts/spel efter dem köpt dem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
ÅKERSBERGA
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av Elghinnarisa:

Med andra ord så ska dom tvingas att skapa en produkt för en annan plattform bara för... att? Eller?
Och vem ska betala för att dom ska få ett spel gjort för t.ex. PC att ens rulla ordentligt på en konsol? Eller tvärtom för den delen.

Tänk dagen man måste porta WoW eller liknande MMO till konsol. Man kan ju undra vilken sörja det skulle sluta med för det skulle aldrig i standardutförande fungera bra att spela på t.ex. ps4 eller liknande konsoler. Och då måste ju dom ändra på spelet tills att det fungerar på alla plattformar så att de inte är plattformsexklusiva titlar, right?

Om Microsoft själva, eller hel/majoritetsägda studios gör ett spel till bara en plattform så får de väl göra det om de vill. Problemet är när det sluts avtal med fristående spelmakare om plattformsexklusivitet. Den enda som (eventuellt) tjänar på det är plattformsägaren - inte du och jag som spelare, framför allt om vi inte har "rätt" plattform.
Borde det vara förbjudet - näe, om vi bara var bättre på att rösta med plånboken så skulle sånna dumheter försvinna.

"Why I like Microsoft? Microsoft just steals my money, Google steals my identity!"
Fractal Define R4 / Asus Crosshair V / AMD 8320 / 16 GB BallistiX / Crucial RealSSD C300 128 GB /2 * R9 390 Nitro 8GB @1920x1200 / Corsair H110 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Kave / Mus: Ace Edge 3200 / HTC Vive

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Granter:

Vad snackar du om...

Hade man inte haft exklusiva titlar så hade ju konsoler varit helt värdelösa, varför ens lägga pengar på konsol om de inte finns något exklusivt du får till den? Hoppas verkligen inte EU gör något liknande, de kan däremot trycka dit steam med sin extremt dåliga costumer support och företag som inte tillåter folk att sälja sina accounts/spel efter dem köpt dem.

Det du får med en konsol är lättheten att bara koppla in konsolen, trycka in spelet och köra utan att bry sig om drivrutiner och liknande. Sedan behöver man inte fippla med inställningar utan det man får när man spelar är det man får.

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lappland
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av rektor:

EU borde förbjuda plattformsexklusiva titlar, det hämnar konkurrensen och främjar monopol!

Vilka plattformar ska innefattas då? Alla små linuxdistributioner? Om något kommer det helt döda indiemarknaden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Elghinnarisa:

Med andra ord så ska dom tvingas att skapa en produkt för en annan plattform bara för... att? Eller?
Och vem ska betala för att dom ska få ett spel gjort för t.ex. PC att ens rulla ordentligt på en konsol? Eller tvärtom för den delen.

Tänk dagen man måste porta WoW eller liknande MMO till konsol. Man kan ju undra vilken sörja det skulle sluta med för det skulle aldrig i standardutförande fungera bra att spela på t.ex. ps4 eller liknande konsoler. Och då måste ju dom ändra på spelet tills att det fungerar på alla plattformar så att de inte är plattformsexklusiva titlar, right?

Nej, dom ska inte vara tvungna att utveckla för annan plattform. Men konsoltillverkarna ska inte kunna få teckna ett exklusivitetsavtal med utvecklaren eller distributören. Utvecklaren/distributören ska få ha dörrarna öppna att eventuella porta spelet till andra konsoler om dom skulle vilja det.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Ok så tillverkar jag ex ett tillbehör till en specifik mobiltelefon (ex Iphone 6) så ska jag få EU efter mig eftersom jag hämnar konkurrensen? Ska man inte få ha någon frihet kvar?

Nej, så vida inte skrivit på något exklusivitetsavtal med Apple där du förpliktar dig att inte skapa en variant av din produkt för andra telefoner än iPhone.

Skrivet av Granter:

Vad snackar du om...

Hade man inte haft exklusiva titlar så hade ju konsoler varit helt värdelösa, varför ens lägga pengar på konsol om de inte finns något exklusivt du får till den? Hoppas verkligen inte EU gör något liknande, de kan däremot trycka dit steam med sin extremt dåliga costumer support och företag som inte tillåter folk att sälja sina accounts/spel efter dem köpt dem.

En konsol är ju enkel ett köpa och nyttja. Klart folk ändå skulle köpa spelkonsoler. Många köper ju inte en konsol för något specifikt spel utan efter vad deras vänner har för spelkonsol så dom kan spela tillsammans.
Konsolerna kan konkurrera på pris, prestanda, användarvänlighet, upplevelse, och tjänster, mm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Chibariku:

Vilka plattformar ska innefattas då? Alla små linuxdistributioner? Om något kommer det helt döda indiemarknaden.

Nej, nu är du förvirrad. Jag har aldrig hävdat att utvecklare ska vara tvungna att utveckla titlar för flera plattformar.
Jag säger bara att dom inte borde få ingå i något exklusivitetsavtal som förhindrar eventuella portningar till andra plattformar.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av MatsDahlgren:

Om Microsoft själva, eller hel/majoritetsägda studios gör ett spel till bara en plattform så får de väl göra det om de vill. Problemet är när det sluts avtal med fristående spelmakare om plattformsexklusivitet. Den enda som (eventuellt) tjänar på det är plattformsägaren - inte du och jag som spelare, framför allt om vi inte har "rätt" plattform.
Borde det vara förbjudet - näe, om vi bara var bättre på att rösta med plånboken så skulle sånna dumheter försvinna.

Värt att tänka på är att det ofta handlar om spel som annars inte hade gjorts då studiorna behöver finansiwringen plattformsägarna erbjuder. Rise of the Tomb Raider hade troligen inte blivit av utan Microsoft då Squenix inte verkade villiga att finansiera ett nytt spel då TR 2013 inte sålde tillräckligt.

Antingen satsar utgivare och utvecklare mer på att lösa finansieringen själva eller tigger på någon crowdsource tjänst.

Skickades från m.sweclockers.com

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lappland
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av rektor:

Nej, nu är du förvirrad. Jag har aldrig hävdat att utvecklare ska vara tvungna att utveckla titlar för flera plattformar.
Jag säger bara att dom inte borde få ingå i något exklusivitetsavtal som förhindrar eventuella portningar till andra plattformar.

Eller så borde du lära dig skriva. Men jag håller givetvis inte med ändå, då jag gillar avtalsfrihet. Vill utvecklarna släppa spelet till fler plattformar så är det ju bara att inte skriva på något avtal.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Storvik
Registrerad
Mar 2009

Microsoft slutade med Games for Windows Live? För att börja med detta Universal Windows Platform? Så bra det blev
Varför inte bara låta bli.

i7 6700K | Asus 1080 Strix | Maximus VIII Gene | 32GB 2666mhz | 1TB SSD | RM650x | H80i | Jonsbo UMX3 | O2+ODAC | AOC Q3277PQU | Fidelio X2

Trädvy Permalänk
Datavetare
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av rektor:

Nej, nu är du förvirrad. Jag har aldrig hävdat att utvecklare ska vara tvungna att utveckla titlar för flera plattformar.
Jag säger bara att dom inte borde få ingå i något exklusivitetsavtal som förhindrar eventuella portningar till andra plattformar.

Men en sådan lag skulle med stor sannolikhet t.ex. Rise of the Tomb Raider aldrig utvecklats. De senaste TR släppen ansågs inte tillräckligt framgångsrika och rebooten 2013 fanns verkligen på alla plattformar (PC, PS3, PS4, 360 och XBO). Microsoft gick då in med pengar och finansierade RoTR mot att det blev (tids)exklusivt på XBO.

Spel som Uncharted-serien måste i princip vara totalt exklusiva, d.v.s spel där utvecklingsbudget ligger på nivåer att det i praktiken inte finns någon chans att spelet i sig kan tjäna in sin egen kostnad. Läs vad man skriver om t.ex. Uncharted 4. Spelet anses av många vara det grafiskt mest fulländande spelet på någon plattform, det trots att PS4 idag har rätt meh nivå på maskinvaran jämfört med PC. Att man kan nå den här nivån har två huvudorsaker, dels kan man pressa maskinvaran till en helt annan nivå om det bara finns en enda konfiguration att ta hänsyn till, dels går budgeten att räkna hem då sådana här spel ökar försäljningen av konsolen och därmed andra titlar på samma plattform.

Då spel som Uncharted och Last of Us är bland det absolut bästa jag upplevt på någon plattform är jag mer än för att man ska få teckna plattformsexklusiva avtal.

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer