Var köpa Raspberry Pi Zero?

Permalänk
Medlem

Var köpa Raspberry Pi Zero?

Någon som har koll på företag som säljer? eller är det ebay eller liknande som gäller?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Verkar vara slutsåld nästan överallt, men RPi Foundation lanserade förra månaden New RPi Zero som kommer med en Cameramodule-connector:

https://www.raspberrypi.org/weekly/connector/

Läste även någonstans att de kommer börja massproducera dessa igen nu när de har lugnat ner sig med produktionen av RPi 3, så kan väl förvänta oss att se RPi Zero i fler butiker i mitten av sommaren skulle jag tro! Väntar själv otåligt på denna!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Både www.adafruit.com och www.thepihut.co.uk har haft Pi Zero idag men de verkar vara slut för den här gången. Även www.pimoroni.com säljer den. Hittills är det bara dessa tre och The Pi Supply som fått sälja den. Mitt tips är att skriva upp sig på återförsäljarnas mail-listor för att få ett mail när den finns i lager, så fick jag tag på min(a).

RPi Zero v1.3 lanserades för ett par veckor sedan och har sålts i några omgångar sedan dess. Enda skillnaden är kamera-anslutningen och att man flyttat några komponenter.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@Linus: återigen i lager hos The Pi Hut (kl 21:12).

https://thepihut.com/collections/raspberry-pi/products/raspbe...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

£8 inkl. frakt landar det på! Helt OK pris, men säljs det billigare (med billigare fraktalternativ) på några andra utländska sidor eller är detta så billigt som det blir?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag har gett dig tre förslag på butiker som säljer Zero, lägg någon liten pryl i varukorgen och se vad frakten blir? Jag har mycket svårt att se hur det kan bli mer än några kronor billigare hos någon av de andra, än så länge är både tillgången på Zero och antalet ÅF begränsade så du får nog gilla läget.

Passar det inte så kan du ju alltid vänta på att någon annan ÅF får in dem, kanske efter sommaren. Electrokit tar väl inte mer än 19kr i frakt tror jag, om du hellre vill betala 169 kr för pajen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

£8 inkl. frakt landar det på! Helt OK pris, men säljs det billigare (med billigare fraktalternativ) på några andra utländska sidor eller är detta så billigt som det blir?

GRYMT! tackar, beställning lagd!

Bra på sitt sätt men tyvärr fick man beställa max 1 åt gången, men det var iofs bara en jag behövde just nu så

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Jag har gett dig tre förslag på butiker som säljer Zero, lägg någon liten pryl i varukorgen och se vad frakten blir? Jag har mycket svårt att se hur det kan bli mer än några kronor billigare hos någon av de andra, än så länge är både tillgången på Zero och antalet ÅF begränsade så du får nog gilla läget.

Passar det inte så kan du ju alltid vänta på att någon annan ÅF får in dem, kanske efter sommaren. Electrokit tar väl inte mer än 19kr i frakt tror jag, om du hellre vill betala 169 kr för pajen?

Skickades från m.sweclockers.com

Ställde frågan till Electrokit idag, dom har inte fått hem en enda PI zero och hade ingen aning om dom skulle få några..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

GRYMT! tackar, beställning lagd!

Bra på sitt sätt men tyvärr fick man beställa max 1 åt gången, men det var iofs bara en jag behövde just nu så

Ja, så har det varit sedan lanseringen. Som jag förstått det hoppas de kunna lyfta den begränsningen under sommaren, RPi Foundation skall ha beställt 250 000 enheter hos sin leverantör och det är de som börjat komma ut sedan några veckor. Till skillnad från vanliga RPi så är det dock inte Element 14 och RS Components som legotillverkar åt RPi Foundation utan en "mindre"elektroniktillverkare i Wales (jag har för mig att det är Sony som äger fabriken), fabriken har dock begränsad kapacitet så det är därför det tar lite tid.

Skrivet av Linus:

Ställde frågan till Electrokit idag, dom har inte fått hem en enda PI zero och hade ingen aning om dom skulle få några..

Nej, det stämmer. RPi Foundation har valt att bara sälja till fyra butiker/butikskedjor, nämligen de tre jag räknat upp ovan och amerikanska Microcenter. Innan köparna lugnat ner sig lite så kommer de inte att släppa in fler ÅF. Ärligt talat tycker jag det är rätt fånigt av Electrokit, Webhallen mfl att lägga upp Zero som en produkt (och dessutom till rövarpris) innan de ens fått en orderbekräftelse från leverantören.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått så är det bara fyra säljare officiellt, två i USA och två i europa. Påslaget är för lågt för att det ska löna sig för de större firmorna. Det är väl därför dom förösöker få dig att köpa kiten med extradyra laddare och adaptrar istället för endast datorn. Väntar själv på att dom ska ta bort max en per kund innan jag köper.

Sida som kollar lagerstatus i hos de officiella återförsäljarna
whereismypizero.com

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Nu i lager hos Pimoroni.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Är det någon idé att försöka sälja en beg?
Har svårt att komma på vad man ska ha den till

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Är det någon idé att försöka sälja en beg?
Har svårt att komma på vad man ska ha den till

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan få en ny för ca 100 kr, så 50-60% av nypriset innebär att du kan få väl ca 50-60 kr för det här på Sweclockers marknad!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII