Köpråd, en dator som är snabb..

Permalänk

Köpråd, en dator som är snabb..

Funderar på att köpa en ny dator, även om jag är supernöjd med den jag har (Acer 5951G) den är snabb, strular inte. Men den har börjat få vita stäck på skärmen och jag är rädd att den kommer lägga av, den har också en uppgraderad Windows 7 till Windows 10. Gillar Acer.

Vad skulle ni rekommendera med mina krav (önskemål)

* Snabb
* Klarar hantera flera fönster stamtidigt.
* Klarar att hålla på med bilder.
* Flera USB portar minimum 3
* Helst DVD läsare
* 15-17 tums skärm
* Bluetooth
*Minneskortläsare

Någon som har några tips, länka till olika datorer?

Permalänk
Medlem

Vad har du för budget? Ska du spela spel på den? Vad menar du med "hålla på med bilder"?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

@Starric: Nu är jag ej TS; men normalt så handlar det om redigering och rendering, tror knappast han syftar på klippa klistra i paint.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

@Starric: Mycket riktigt @Aeig det handlar om att redigera bilder. Ska inte spela spel. Har egentligen ingen gräns, jag vill bara ha en snabb stabil bra dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@richie.f: Nu är jag ej TS; men normalt så handlar det om redigering och rendering, tror knappast han syftar på klippa klistra i paint.

MVH

Skrivet av Nils_Nils_Nils:

@richie.f: Mycket riktigt @Aeig det handlar om att redigera bilder. Ska inte spela spel. Har egentligen ingen gräns, jag vill bara ha en snabb stabil bra dator.

Jo jag misstänkte att det rörde sig om bildredigering. Men på vilken nivå? Är det Photoshop som gäller eller är det enkel uppskärpning och komprimering av RAW-foton?

Hur som så hade jag tittat efter valfri dator med SSD, IPS-panel samt en Core i7 och minst 8GB RAM, gärna mer. Då kommer den kännas pigg och fräsch för dina ändamål en tid framöver.
Eftersom du gillade Acer så kika på denna: http://cdon.se/hemelektronik/acer-nitro-vn7-792g-79t3-17-barb...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

Jo jag misstänkte att det rörde sig om bildredigering. Men på vilken nivå? Är det Photoshop som gäller eller är det enkel uppskärpning och komprimering av RAW-foton?

Hur som så hade jag tittat efter valfri dator med SSD, IPS-panel samt en Core i7 och minst 8GB RAM, gärna mer. Då kommer den kännas pigg och fräsch för dina ändamål en tid framöver.
Eftersom du gillade Acer så kika på denna: http://cdon.se/hemelektronik/acer-nitro-vn7-792g-79t3-17-barb...

Tack så mycket för tipset, ska kolla den. Jag har ju nu 16GB RAM, finns det på dagens datorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils_Nils_Nils:

Tack så mycket för tipset, ska kolla den. Jag har ju nu 16GB RAM, finns det på dagens datorer?

Jodå, absolut, men då får du lägga på lite till på prislappen. Billigare är nog att köpa minnen separat och byta själv, om du inte känner dig rädd för att öppna datorn såklart

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

Jodå, absolut, men då får du lägga på lite till på prislappen. Billigare är nog att köpa minnen separat och byta själv, om du inte känner dig rädd för att öppna datorn såklart

Skickades från m.sweclockers.com

Jag våg mig inte på att öppna datorn själv. Men jag vill ju ha en dator som inte funderar när en sida öppnas. Och om jag förstått saken rätt så hänger det mycket på RAM minnet. Tror du att 8GB RAM räcker bra? Hur stor skillnad kan det vara i mot en dator med 16GB RAM?

Permalänk
Medlem

@Nils_Nils_Nils:
Jag har 16GB i min dator och har väl aldrig märkt av att den använt mer än 8GB, men men, minne är ju trevligt att ha för framtida behov och vad jag förstått så tycker bildredigeringsprogram om att kunna använda mycket minne. Arbetsminne är ju en sådan sak som du inte märker så mycket av förrän det blir fullt, då måste datorn jobba mot hårddisken istället och allt blir segt som smör. Så länge minnet räcker till så ger inte mer minne något extra.

Då jag skulle tycka att 17-tums skärm är trevligt vid bildredigering så har jag bara valt att leta efter det nu. 15-tummare finns för en tusenlapp mindre eller så.

http://www.siba.se/datorer/barbara-datorer/barbar-speldator/l...
Ser vettig ut. Lenovo är ett bra märke.

https://www.komplett.se/product/882713/datorer-och-surfplatto...
I princip samma komponenter som den ovan, men denna är från Acer. Jag är osäker på vad det är som gör den så mycket dyrare, för Acer brukar inte vara ett dyrt märke.

I den här prisklassen får du även ett helt ok grafikkort för spelande (Geforce 960M), jag hittar inga utan det som skulle kunna varit billigare. Av de modellerna ovan så är Lenovon mer spelinriktad skulle jag tro på designen, den är lite tjockare och tyngre men ser ut att ha bättre kylning vilken bidrar till en svalare och tystare dator.

Iofs hade du som önskemål att ha optisk enhet, det har inte den från Lenovo, endast Acern. Personligen har jag dock inte använt min optiska läsare på länge nu och jag vet att många andra lever helt utan idag.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils_Nils_Nils:

Jag våg mig inte på att öppna datorn själv.

Att sätta i mer minne bryter inte garantin och är oftast bara att skruva ur två skruvar, lyfta på en lucka och poppa i minnet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Låt inte bristen på optisk läsare påverka, det går att köpa en extern för några hundringar vid behov. Se då till att den har rätt anslutningar, men de flesta har usb:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=329#rparams=l=s27323691...

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk

Tack så allihopa mycket för råd och tips, väl uppskattat.