Arbetskollega fick 1500 kr mer i löneökning, rättvist?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprawler:

Detta. Varför ens överväga att blanda in facket och ett diskussionsforum innan man frågat chefen rakt ut? Kanske finns en jättebra anledning.

Det finns inget som heter rättvisa när det kommer till lön, det finns ingen lag att du _ska_ tjäna lika mycket som din kollega. Lönen sätts oftast individuellt på företag, vill du påverka detta så är det upp till dig som individ att göra det.

Om du väljer att acceptera lönehöjningen som din chef gav dig så har du gjort ditt val. Det verkar som att det är lite klassisk svensk avundsjuka över detta, "men han fick mycket mer än mig"...

Om du nu inte vill acceptera din höjning så är det upp till dig att ta ett snack med chefen, red ut vad chefen anser att du har gjort bra på din arbetsplats eftersom du får en löneökning, red också ut vad du som anställd kan göra under detta år för att till nästa lönesamtal ha en bättre förhandlingsposition, typ utökad kompetens, socialt engagerad på arbetsplatsen, extra uppgifter osv.

En sak jag har lärt mig genom åren är att ALLA VILL ALLTID HA MER PENGAR!!! Det spelar ingen roll om du tjänar 1 miljon om dagen eller 20000 i månaden. Oavsett vad man har i lön så kommer du alltid anse att du "borde nog" ha mer i lön. Detta är ett giftigt tankesätt då det kommer göra dig bittrare för varje dag som går.

Visa signatur

NAS: QNAP TS-469L | 4x3TB WD RED - 3GB ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaphio:

Det finns inget som heter rättvisa när det kommer till lön, det finns ingen lag att du _ska_ tjäna lika mycket som din kollega. Lönen sätts oftast individuellt på företag, vill du påverka detta så är det upp till dig som individ att göra det.

Om du väljer att acceptera lönehöjningen som din chef gav dig så har du gjort ditt val. Det verkar som att det är lite klassisk svensk avundsjuka över detta, "men han fick mycket mer än mig"...

Om du nu inte vill acceptera din höjning så är det upp till dig att ta ett snack med chefen, red ut vad chefen anser att du har gjort bra på din arbetsplats eftersom du får en löneökning, red också ut vad du som anställd kan göra under detta år för att till nästa lönesamtal ha en bättre förhandlingsposition, typ utökad kompetens, socialt engagerad på arbetsplatsen, extra uppgifter osv.

En sak jag har lärt mig genom åren är att ALLA VILL ALLTID HA MER PENGAR!!! Det spelar ingen roll om du tjänar 1 miljon om dagen eller 20000 i månaden. Oavsett vad man har i lön så kommer du alltid anse att du "borde nog" ha mer i lön. Detta är ett giftigt tankesätt då det kommer göra dig bittrare för varje dag som går.

Precis.
Om alla fick en generell löneökning på 10k skulle alla vara jättenöjda tills någon fick reda på att kompisen fick 11k.
Så fungerar människor.

Skrivet av anon159643:

Hela 1,8% som t.o.m. var högre än inflationen, ja facket måste ha klappat sig på bröstet och varit stolta över denna förhandling.

På min arbetsplats förhandlade vi fram löneökning om 3.5%.
Så vi var faktiskt rätt nöjda, inkluderat medlemmarna.

Permalänk
Medlem

@tommeeu:

tycker du bör vara rätt nöjd med 1600kr i höjning, vilket i procent räknat är 7,44% betydligt mer än genomsnittet får både i procent och kronor räknat. Sen är ju 21500kr ingen höjdarlön att utgå ifrån, men den ökning du fått är väldigt bra oavsett vad din kollega fått.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Hur många jobb har du haft innan detta? För 7% ökning är ju bra men du verkar inte vara nöjd.

Löner är ju individuella och han är 21 år äldre än dig. Så jag tycker det låter helt normalt att han har högre lön än dig. Jag tycker inte att du ska prata med chefen utan bara gå vidare och förstå att arbetsmarknaden är såhär idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tommeeu:

Det beror på vad personen har gjort tidigare i livet. Fick reda på att han tidigare har arbetat som lackerare sen han var 20 år, blev arbetslös 2011, och sen började på företaget vi arbetar på. Ser inte vad hans arbetserfarenhet som lackerare har för fördelar på jobbet vi har nu. Vill inte gå in i detalj med vad vi arbetar med, men vi har ingen lackeringsavdelning på företaget. Det känns lite som att jag ska ha högre lön för att jag läste Matte C och han bara har läst Matte B.

Fullt förståeligt om vi arbetade som lackerare, men det gör vi inte så han är lika mycket nybörjare som jag när det kommer till våra maskiner, verktyg, osv.

Som jag skrev så förutsatte jag att han hade relevant jobberfarenhet men om han inte har det så förstår jag dig bättre.
Jag hade däremot gett dig högre lön för att du läst Matte C och han bara B

/Jonas

Permalänk
Medlem

Så här känner jag spontant. Tycker du att du får för lite lön, disskutera med chefen och fråga vad som är dina utvecklingsområden och vad som krävs från din sida för att du ska få dittan och dattan. Detta kan ses på olika sätt beroende på hur din chef är. Antingen är du bara beredd att jobba hårdare mot mer pengar eller så brinner du för jobbet så du vill bli bättre och får en bra lön för vad du presterar.

Din jobbeskrivning kanske inte ger så mycket utrymme för löneökningar. Det kanske är enkelt att ersätta dig så du helt enkelt inte är värd mer. Hur högt du är värderad kan du ju testa genom att söka andra jobb och testa vingarna.

Fokusera inte för mycket på att du vill ha mer lön, bevisa att du är värd det genom att skapa ett mervärde av det du gör så du blir värd mer, då ökar lönen naturligt. Om den inte gör det så är du helt enkelt inte värd mer för dom. Det är ju så lönerna sätts. Är du lätt att ersätta så har du låg lön. Är du svår att ersätta så får du hög lön...det stämmer i de allra flesta fall.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tommeeu:

@hurrai ?: Jag tycker det låter dåligt, känns extra dåligt när det till och med var jag som lärde upp honom att kunna köra de maskinerna vi kör i.

När jag läser detta så framstår det inte särskilt snyggt, nej. Det är ju dock som det är, och frågan är hur du smartast går vidare..

Jag förutsätter att du sköter arbetet i övrigt exemplariskt, kommer i tid, maskar inte, är hjälpsam, tillmötesgående, kvalitetsmedveten, osv. Samt att kollegan inte har andra kompetenser/arbetsuppgifter som inte du har.

Be om en motivering. Fråga vad du borde ha gjort bättre. Utan bra svar så är den mest framkomliga vägen att byta jobb, på sikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onyx:

Hur många jobb har du haft innan detta? För 7% ökning är ju bra men du verkar inte vara nöjd.

Löner är ju individuella och han är 21 år äldre än dig. Så jag tycker det låter helt normalt att han har högre lön än dig. Jag tycker inte att du ska prata med chefen utan bara gå vidare och förstå att arbetsmarknaden är såhär idag.

Varför dra upp ålder? Erfarenhet och kompetens är det som räknas i en schysst lönesättning.

Från arbetsgivarperspektivet så kan jag dock förstå att man vill vara extra tillmötesgående mot äldre medarbetare som gör en "ok" insats eller bättre, eftersom det är mindre sannolikt att de byter jobb. Valet som tillkommer är att antagligen matcha dessa löneökningar, även för yngre medarbetare som gör bra ifrån sig, eller skapa ett rättfärdigat missnöje hos dessa personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Varför dra upp ålder? Erfarenhet och kompetens är det som räknas i en schysst lönesättning.

Från arbetsgivarperspektivet så kan jag dock förstå att man vill vara extra tillmötesgående mot äldre medarbetare som gör en "ok" insats eller bättre, eftersom det är mindre sannolikt att de byter jobb. Valet som tillkommer är att antagligen matcha dessa löneökningar, även för yngre medarbetare som gör bra ifrån sig, eller skapa ett rättfärdigat missnöje hos dessa personer.

Jag hoppas att han har mer erfarenhet efter sina 21+ år i arbetslivet, så därför drar jag upp åldern.

Permalänk
Medlem

Tänker gå emot lite vad jag själv skrev innan genom att lägga upp denna länk till en avhandling angående åldersdiskriminering vid lönesättning.
Om det du säger stämmer att han inte har någon arbetslivserfarenhet som kan anses tillföra något till det jobbet ni gör så är det faktiskt olaglig lönesättning.
Om något så skulle du haft högre lön tidigare när du lärde upp honom för att nu hamna på samma om ni gör motsvarande jobb med samma kvalité.
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/3732708/file/37327...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onyx:

Jag hoppas att han har mer erfarenhet efter sina 21+ år i arbetslivet, så därför drar jag upp åldern.

Ptja, erfarenheten ska ju vara relevant också... Vissa är vuxna bebisar hela livet även om det kan bli ganska duktiga på just det de håller på med professionellt. Så det beror ju på. Men om personen i fråga hade varit jätteduktig på det här nuvarande jobbet så borde TS ha nämnt det, tycker jag. Aja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Ptja, erfarenheten ska ju vara relevant också... Vissa är vuxna bebisar hela livet även om det kan bli ganska duktiga på just det de håller på med professionellt. Så det beror ju på. Men om personen i fråga hade varit jätteduktig på det här nuvarande jobbet så borde TS ha nämnt det, tycker jag. Aja.

Ja jag tänker mer på att han kanske har erfarenhet av liknande jobb, fått andra arbetsuppgifter alternativt någon överenskommelse med chefen innan han började.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tommeeu:

@saturday_sun: Kontaktar jag IF metall i göteborg då, eller hur går man till väga?

Har du pratat med din närmsta chef gällande detta?
Har ni individuell lönesättning eller förhandlar facket?

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

Sanningen är att om du inte är nöjd med din lön så är du fri att söka nytt jobb.

Visa signatur

Live and let live.

Permalänk

Akademiskt ämne? Tveksamt Parentes.

Han har antagligen högre lön för att hans fack förhandlat fram det, med syftning på "mångårig erfarenhet", eller (helt rättvist) att han har mer yrkesutbildning än du, t.ex. kurser som företaget sponsrat.

Om han inte är fackmedlem eller om du också är det, är det bara en fråga om att den som skriker högst får som han vill.

Han kanske är säker på att han sägs upp "sist"? Hur säker är du på att du behåller din anställning i dåliga tider? Det är det lite som avgör hur högt man vågar skrika.

Inte fan är det rättvist. Lika lön för lika arbete. Han är smart som har stannat kvar vid den enkla tjänsten, jobb blir jobbigare om man "utvecklas på arbetsplatsen".

Men det är också en fråga om uppfattning från de som sätter lönen. Hur värdefull har den anställde visat sig vara för företaget. Visar man sig värdefull och intresserad påverkar det uppfattningen. Men tycker du lönen är orättvis bör du framföra det, till facket och ledningen.

Några faktorer.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tommeeu:

Fick nu däremot reda på att han INTE tjänar lika mycket som mig, och att han till och med fick mer höjning än mig. Är detta fortfarande rättvist?

Rättvist? Din löneförhöjning har ingenting att göra med hur mycket kollegan får i löneförhöjning. Att du ens ifrågasätter det tyder mer på avundsjuka hos dig. Vad jag ser så börjar du med att gnälla här i tråden på om det är rättvist eller inte?! Det har inte med saken att göra. Utan det som är mer intressant är vad du har gjort för att utvecklas för att höja din lön. Sen så ligger det mycket i vad en annan skrev tidigare i tråden. Hur funkar du på arbetsplatsen? Tar du initiativ? Eller är du en sån som låter andra fixa om det blir något fel medans du går iväg och tar en rökpaus?

Sen är det konstigt att du inte har haft utvecklingssamtal med din chef?! Ta upp det med din chef. Fråga också vad hen tycker att du gör bra och vilka bitar det finns förbättringspotential inom.

Sen till alla er som kommer dragandes med den gamla kommunistpropagandan "lika lön för lika arbete", det finns inget sånt! Olika personer utför samma arbete på olika sätt. Engagemang och service är också stora delar i värderingen. Bara för att arbetet blev utfört betyder inte det att det utfördes på bästa sätt.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Rättvist? Din löneförhöjning har ingenting att göra med hur mycket kollegan får i löneförhöjning. Att du ens ifrågasätter det tyder mer på avundsjuka hos dig. Vad jag ser så börjar du med att gnälla här i tråden på om det är rättvist eller inte?! Det har inte med saken att göra. Utan det som är mer intressant är vad du har gjort för att utvecklas för att höja din lön. Sen så ligger det mycket i vad en annan skrev tidigare i tråden. Hur funkar du på arbetsplatsen? Tar du initiativ? Eller är du en sån som låter andra fixa om det blir något fel medans du går iväg och tar en rökpaus?

Sen är det konstigt att du inte har haft utvecklingssamtal med din chef?! Ta upp det med din chef. Fråga också vad hen tycker att du gör bra och vilka bitar det finns förbättringspotential inom.

Sen till alla er som kommer dragandes med den gamla kommunistpropagandan "lika lön för lika arbete", det finns inget sånt! Olika personer utför samma arbete på olika sätt. Engagemang och service är också stora delar i värderingen. Bara för att arbetet blev utfört betyder inte det att det utfördes på bästa sätt.

Precis. Finns många högavlönade arbeten där arbetsinsatsen är minimal.

Men å andra sidan... skulle man vara lyckligare med mer pengar bara för att man har ett arbete där man sliter ut kroppen totalt? Pengarna gör ju inte skadan ogjord.

Permalänk
Medlem

IF Metall: "En pott om 910 kronor per anställd ska vid oenighet om fördelning delas lika till alla, alla ska ha rätt till en löneökning på minst 560 kronor, så kallad individgaranti.
Avtalens lägsta löner ska öka med 910 kronor."

Följden på det kan vara många men exempelvis kan det vara så att chefen din tänkte ut följande då du och kollegan din jobbar så fint:
Kollega 1: 600 kr
Kollega 2: 600 kr
Du: 1600 kr
Kollega 3: 1600 kr

Chefen ringer kollega 3: "Jag hade tänkt ge dig ett löneök om 1600 kr"

Kollega 3: "Alright, jag har blivit erbjuden jobb på Jonssons kött och chark som ger mig lite närmare till jobbet och ungefär samma lön du erbjuder mig, kan du fresta mig med något?"

Chefen: *tänker* "Ja det är ju drygt och dyrt att behöva nyrekrytera, jag dubblar erbjudandet till 3200 kr men det tar upp potten lite som jag måste eskalera från överchefen så jag hör av mig på måndag om vi kan göra så.."

Kollega 3: "Det blir toppen, ses på måndag!"

När allt kommer omkring är det i de mest lättutbytta roller och jobb som chefen lätt säger hejdå enkelt. Även i handelsanslutna kan du så klart gå anställd med månadslön individuellt satt istället för timanställning år efter år som så många andra..

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Avstängd

Själv tycker jag att man är extremt misslyckad om man använder ordet hen när man vet könet på en person @anon159643.

Vad skriver du för sörja annars? Vad har du för någon pervers människosyn egentligen? Du menar alltså att t.ex. sjuksköterskor och förskolelärare är misslyckade?

Gå och snyt dig.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av chipw00t:

Själv tycker jag att man är extremt misslyckad om man använder ordet hen när man vet könet på en person @Johan86c.

Vad skriver du för sörja annars? Vad har du för någon pervers människosyn egentligen? Du menar alltså att t.ex. sjuksköterskor och förskolelärare är misslyckade?

Gå och snyt dig.

Har sjuksköterskor och lärare som är 46år och jobbat inom sitt yrke i runt 20år en lön på 24700kr? Han hade året innan en lön på 21500kr. Medianlönen på sjuksköterskor r nämnligen 25000kr. https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2016/juni/har-far-nya-sj...

Det är riktigt dåliga löner för hans ålder och det är inte alls konstigt att han fick en rejäl löneförhöjning.

Angående jag själv så är jag misslyckad på flera sätt, att jag använde hen är knappast en av anledningarna utan en bagatell i sammanhanget.
Jag själv har för övrigt också dålig lön i förhållande till vad jag borde, men den där då över 25000kr.

Permalänk
Avstängd

Att tycka att folk är misslyckade utifrån hur mycket pengar dom tjänar varje månad är ganska vrickat @anon159643. Det var mest det jag reagerade på.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Har sjuksköterskor och lärare som är 46år och jobbat inom sitt yrke i runt 20år en lön på 24700kr? Han hade året innan en lön på 21500kr. Medianlönen på sjuksköterskor r nämnligen 25000kr. https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2016/juni/har-far-nya-sj...

Det är riktigt dåliga löner för hans ålder och det är inte alls konstigt att han fick en rejäl löneförhöjning.

Angående jag själv så är jag misslyckad på flera sätt, att jag använde hen är knappast en av anledningarna utan en bagatell i sammanhanget.
Jag själv har för övrigt också dålig lön i förhållande till vad jag borde, men den där då över 25000kr.

Återigen, sluta åberopa ålder. Många utvecklar och förfinar egenskaper som kan vara värda att betala extra lön för allteftersom de blir äldre, inte alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

Du är kanske ung o slö.. Inte förrän i 40års åldern tycker man om att jobba

Jaså? Jag gillade att jobba när jag var runt 20, nu när jag är 36 så känns det bara som ett nödvändigt ont trots bättre jobb och lön.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.