Intel och AMD dröjer med nya processorer till januari 2017

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Intel och AMD dröjer med nya processorer till januari 2017

Varken Intel Kaby Lake eller efterlängtade AMD Zen lanseras i år, detta enligt branschtidningen Digitimes. Istället ska båda parter ställa in siktet på CES januari 2017.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Sänk priserna då om det finns så många på lager.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Sep 2009

Nej, då blir de en intel i 4 år till då, tror inte jag kan vänta till efter jul...

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

For fuck sake..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av seraj5:

Varför skulle dem göra det? Folk köper Intels processorer i alla fall för det saknas konkurrens.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008

Att Intel försenar pga detta kan jag tänka mig, men inte AMD. AMD borde ju verkligen försöka få ut Zen så snabbt det bara går, oberoende av hur uselt deras existerande processorer säljer för närvarande? Ju fortare desto bättre, så behöver de inte direktkonkurrera med Kaby Lake initialt...

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av Ruzikx:

Varför skulle dem göra det? Folk köper Intels processorer i alla fall för det saknas konkurrens.

De säljer sämre än väntat. De har knappt någon konkurrens från amd så den biten är ju klar. Dock vill de sälja mer så hur ska de göra de utan att sänka priset om det inte finns konkurrens?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av seraj5:

Inte så marknadsekonomi fungerar. Intel har effektivt sätt ett monopol på CPUer just nu, varför ska dom sänka priserna? Varför inte höja dom istället. Ingen kan leverera motsvarande produkt då, så efterfrågan finns ju kvar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015
Skrivet av backfeed:

Att Intel försenar pga detta kan jag tänka mig, men inte AMD. AMD borde ju verkligen försöka få ut Zen så snabbt det bara går, oberoende av lagersituation? Ju fortare desto bättre, så behöver de inte direktkonkurrera med Kaby Lake initialt...

AMD hade ju planerat release vid slutet av året efter intels nya, så de behöver inte flytta speciellt mycket. Dessutom måste de hålla sig god vän med intel då de tillverkar sina x86 CPU'er på licens från intel. Konkurrens men ändå inte

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av Wully:

Inte så marknadsekonomi fungerar. Intel har effektivt sätt ett monopol på CPUer just nu, varför ska dom sänka priserna? Varför inte höja dom istället. Ingen kan leverera motsvarande produkt då, så efterfrågan finns ju kvar

De konkurrerar ju med sig själva. Folk som har t.ex i5 2500k känner fortfarande att det är ovärt att uppgradera. Om de sänker priserna kan folk övertygas att lämna sina äldre generationers cpu och uppgradera. Det är antingen det eller så får de leverera mer prestanda för samma peng.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Some Days, You Just Can't Get Rid of a Bomb!
Registrerad
Aug 2008

Fast det har väl redan från början varit sagt i slutet 4:e kvartalet, alt början av 1:a 2017.
Jag är beredd att vänta 1 år till, om inte mer...bara AMD levererar med Zen och den håller vad de lovat.
Inget nytt med andra ord, bara att hålla ut.

Some Days, You Just Can't Get Rid of a Bomb!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

Digitimes har ingen källa, det är enbart spekulationer från deras sida, dom ska ha gjort så ganska ofta tydligen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrlands skogar
Registrerad
Mar 2014

Detta börjar blir extremt tröttsamt. Ge mig lite konkurrens för guds skull, jag är inte intresserad av att betala över 10 000 för en 8a kärnig processor som inte ens är en utmaning att tillverka om man jämför med de långt mycket mer komplicerade GPUerna som tillverkas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Klubba:

AMD hade ju planerat release vid slutet av året efter intels nya, så de behöver inte flytta speciellt mycket. Dessutom måste de hålla sig god vän med intel då de tillverkar sina x86 CPU'er på licens från intel. Konkurrens men ändå inte

jo men AMD har ju 64 licensen så det slår ut varandra.

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/bench/kf0pzs/1
Radeon Vega64.
OLD""Socket 2011: Gigabyte GA-X79-UD3, intel 3820 3,6 ghz
Radeon Sapphire 7970 OC.""

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2012

Surt, men det är inga problem, väntar med att köpa nytt tills det finns en "uppgradering" värt namnet. Skylake var ju bara meh.

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus ROG Strix GTX 1080 // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Men vad tror de?? Klart ingen vill köpa gammal skit när det vankas nytt runt hörnet. Det var ju inte så kul att läsa. Men än sålänge är det ju inte bekräftat så man får väl hoppas att det inte stämmer.

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Suomi
Registrerad
Dec 2010

buuu!

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av seraj5:

De konkurrerar ju med sig själva. Folk som har t.ex i5 2500k känner fortfarande att det är ovärt att uppgradera. Om de sänker priserna kan folk övertygas att lämna sina äldre generationers cpu och uppgradera. Det är antingen det eller så får de leverera mer prestanda för samma peng.

Håller med. Sandy bridge håller än. Speciellt överklockad. Fan. Till och med urgamla fx8350 går att köpa ny. För högre pris än vid lansering!

Jaja...

"Whether you think you can or you can't, you're right!"

I7 4790K @ 4,8ghz, Corsair 110i GT, Titan X Maxwell, 32 Gb 1600 Mhz RAM, 2 st 256 SSD i RAID0 för spel, 512 gb SSD systemdisk., Tascam US-2000 ljudkort. Skärm: Philips BDM4065UC 40" 4k.

+ Massa andra datorer i varje hörn av huset.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015
Skrivet av backfeed:

Att Intel försenar pga detta kan jag tänka mig, men inte AMD. AMD borde ju verkligen försöka få ut Zen så snabbt det bara går, oberoende av hur uselt deras existerande processorer säljer för närvarande? Ju fortare desto bättre, så behöver de inte direktkonkurrera med Kaby Lake initialt...

På Nordichardware står det att källan(Digitimes) inte ger några detaljer på varför Zen ska försenas. Det känns helt enkelt lite svårt att lita på detta. AMD borde ju vilja få ut Zen så fort som möjligt. Det är väl bara att ta nyheten med en nypa salt.
http://www.nordichardware.se/nyheter/rykte-amd-zen-och-intel-...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jun 2008

Hmm, varför skulle AMD senarelägga. Det är väl ingen nyhet varken för konsumenter eller AMD själva att deras CPU:er har sålt dålig, efter magplasket med Bulldozer. Om AMD senarelägger Zen beror det på något annat. Så jag är väldigt skeptiskt till denna info. Jag hoppas och tror AMD har lärt sig läxan och att Zen med AM4 kommer att bli bra. Behövs konkurrens inom CPU området. Själv har jag inte haft en AMD cpu sedan år 2000 med AMD Thunderbird.

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: MSI Gaming M7, GPU: Asus 1080 Ti
CPU: Intel i7 6700@4.5Ghz, Ram: 2x8GB Corsair DDR4
Chassi: Fraktal design R5, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: Samsung 850, 500GB, Disk 2: Crucial mx, 500GB,PSU: EVGA G2 750w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Lite synd på ZEN, AMD skulle behövt få ut sina nya igår typ

Att kaby lake blir lite senare gör däremot inget då det inte kommer innebära några direkt nya features eller prestanda mer än högst marginellt.

För tillfället en sketen Acer gaming laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av Cr0n0:

Digitimes har ingen källa, det är enbart spekulationer från deras sida, dom ska ha gjort så ganska ofta tydligen.

Precis. Mao visste vi ingenting innan och vi vet fortfarande ingenting. Att saker kan försenas är ingen nyhet i sig. Fast det är klart - skriker man att världen går under så får man förr eller senare rätt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2009

Kaby Lake = Skylake refresh?

edit: Skrev haswell men menade Skylake.

InWin 909 Chassi// AMD Ryzen 1800X// ASUS RTX 2080 Ti// Corsair Dominator 3000Mhz 32GB// Asus Crosshair VI // Corsair AX 760W // Samsung 960 250GB Nvme SSD // Samsung 850 1TB SSD // Dell U3415W // Windows 10 Pro X64

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002

Dags att dra till med lite reor/kampanjer eller återkalla produkterna för destruktion. Inte marknadens fel att produkterna inte säljer med de små skillnader vi ser.
Jag erbjuder 1000kr för en 6700K och passande moderkort.

Jag är tveksam till hur bra det stämmer. På Computex sades det att Zen-baserade Summit Ridge (tror jag, har ingen större koll på namnen) skulle nå tillverkarna i år så jag förmodar att de också kommer ut. Intel-delen av ryktet/spekulationen är inte helt orimlig men det har hänt även tidigare att gamla serier fortfarande saluförts.

Jag hoppas uppenbarligen på att bägge företag får ut sina produkter i år. Vi har väntat längr nog, speciellt på Zen.

Skickades från m.sweclockers.com

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av Sifear:

Kaby Lake = Skylake refresh?

Ja kaby lake = skylake refresh

För tillfället en sketen Acer gaming laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

klart det går sämre när det inte är någon prestandaökning

Jag kör fortfarande på en i7-2600k@4.5Ghz och har ingen anledning att byta

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2006

Jag tycker att det vore bra om redaktionen på Sweclockers i fortsättningen tydligt markerar såna här ryktes/spekulativa inlägg med en "RYKTE"-symbol eller liknande.

AMD Ryzen 1600x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire Vega64 LC, Mbpro 15 Retina.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Min röda stol
Registrerad
Jul 2014

Det är väl självklart att Intel inte säljer bra, finns ingen anledning att köpa nytt när sandy bridge funkar fortfarande, lika så med haswell.

Skickades från m.sweclockers.com

| Rotmoset På Burk => | R4 Define | i5 Kvarg Extreme Edition (4670K) @ 4.3Ghz, 1.275V w/ PH-TC14PE | Asrock Z87 Extreme6/ac | GTX 1080 SuperJetStream @ Stock/StockMhz | HyperX Fury 16GB 4x4 @ CL10 1600Mhz | RM650 | Kingston V300 120GB | 2TB HDD | Logitech G710+ | QPad QH-85 | Naos 7000 @ 800DPI | LG G4 (Rooted) | Acer GN246HLBbid @ 1920x1080 144Hz | BenQ G2420HDBL @ 1920x1080 60Hz |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Numera Malmö (igen)
Registrerad
Jan 2009

Gäller detta både desktop-processorer och laptop-processorer? För de båda lanseras väl knappast samtidigt?

Mac Pro (Mid 2010) | 3,33 GHz 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | 32 GB RAM | GeForce GTX 1070, 8 GB | macOS 10.13: Samsung 850 Pro, 512 GB | Windows 10: Samsung 850 Evo, 256 GB | WD Green, 2 TB | Samsung Spinpoint, 1 TB | LG DVD bränn/Blu-ray läs | 2x USB 3.1 Gen 2 via Sonnet Technologies Allegro USB-C PCIe

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Blir inte förvånad direkt. Klart man inte vill ha nytt då det enda man bryr sig om på desktop är prestandan, generellt sätt. Är ju mestadels laptops som vinner på nya cpuer då dom får bättre batteritid osv när dom drar mindre ström. Sänk priserna bara så kommer säkert folk börja köpa. En upplåst i5 kostar 2k, medan quadcore i7orna kostar 3k. Inte värt det för den prestandaboosten för dom flesta till det priset.