2a Intryck: Leopold FC660C "-s" vs. HHKB pro 2 type-S

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Halland
Registrerad
Maj 2015

2a Intryck: Leopold FC660C "-s" vs. HHKB pro 2 type-S

Har till slut fått "softlandingpad-moddat" mitt FC660C så att det kan jämföras med HHKB type-S på (snar-)lika subjektiva villkor. Har använt båda brädorna växelvis under någon vecka.

FC660C, 66 Tangenter, "ANSI", Egenmoddad "-s", 45g Topre.

HHKB pro 2 Type-s, 60 tangenter, "ANSI", 45g Topre

Alla åsikter och värderingar som uttrycks är extremt subjektiva och är sanna för mig, men behöver inte nödvändigtvis vara sanning för någon annan. Alla får tycka som de vill.

Det är även möjligt att jag är världens sämsta fotograf, men jag är medveten om detta så det behöver inte påpekas

Byggkvalitet- Design:
Generellt mycket god byggkvalite för båda brädorna.

FC660C är något mer (vrid)styv i chassit än HHKBn.

HHKB har extra dämpkuddar under mellanslaget, som FC660C saknar (vilket lätt kan åtgärdas med apparatfötter från t.ex. kjelle eller med fönstertätningslist).

FC660C har gummerade fötter runt om (inkl. gummerat på de utfällbara).

HHKB har enbart gummerat i framkant (inget på de utfällbara heller), vilket lätt åtgärdas med apparatfötter från t.ex. Kjelle.

Det är inga markanta skillnader i den upplevda kvaliten (mycket god!) men subjektivt upplever jag Leopolden som aningens mer "stabil".

Caps:
Båda har tjocka Dyesub PBT-caps av mycket god kvalite. Finns inget reelt behov av att byta ut dessa mer än personliga estetiska preferenser.
(Övre: HHKB, Nedre:FC660C)

f.ö. De första "stock" capsen som jag kan tänka mig att behålla som "end-game".

Legend (Font):
Båda har stilrena fonter, inget 1337-gamer-krussedulligt utan klassiskt och stilrent.

Personligen föredrar jag det något större typsnittet på HHKB, men det kan lika gärna bero på att HHKBn har min favvofärgsättning: klassisk Grå Modif. och vita Alphas.

Layout:
Ingen av brädorna uppfyller "standard" på tangentstorlekar fullt ut.
FC660C har "två" stycken Vänstershift (i.e. både höger och vänster shift är av "vänsterskiftstorlek" (2,25U)
HHKB har 1,75U högerskift och 1U "Alt" / "Fn".

6U Spacebar(ABS) på båda, med icke-standard avstånd på Stabbarna.

Om man flyttar runt Caps-Lock/Ctrl (och vem gör inte det om man kan?) så byter ju dessa tangenter rad och storlek. Ersätningstangenter medföljer dock tangentbordet (FC660C). HHKB har ingen dedikerad Caps-lock så där är detta icke relevant.

Medföljande Keycaps är, som sagt, av väldigt god kvalitet och det finns inget behov av att ersätta dessa. Men OM man moddar tangentbordet med novatouchstammar/sliders (eller RK etc) så gör det att man får tänka till en gång extra när man ska beställa custom-MX-sets, och punga upp med någon krona/dollar extra.

FC660C har bl.a. dedikerade piltangenter vilket vissa föredrar. För mig funkar HHKBns Fn+ÅÄÖ- (piltangenterna) väldans bra för ströanvändning och spelande: mycket bättre än Pok3rs Fn+IJKL (default), vet inte varför och det är ju lätt ändrat på pok3rn om man vill.

Däremot när jag skriver "långtext" tycker jag att det blir lite fippligt: Jag använder "ctrl-shift-pil" väldigt ofta för att markera text (eller ctrl+pil för att flytta markören ett ord/tryck), och jag får inte in muskelminnet att trycka ctrl+shift+fn+pil istället, samt att det är lite många (4) knappar att trycka på samtidigt. Här föredrar jag helt klart de dedikerade piltangenterna på FC660C.

Ljud (Extremt subjektivt!):
Bägge brädorna har det karakteristiska "Thocket" för nedslaget. För uppsläppet är båda bra, men jag kan tycka att FC660C blev något mer "Thockig" ("bättre") på uppsläppet än den fabriksmoddade HHKB, men det kan nog bero på att jag lade egen tid på modden. Båda är väl *thock*-godkända.

På grund av topre stammarna/sliders har ingen av brädorna stabilisatorer på Enter/Shift/BS, vilket inte heller behövs på grund av stammens/Capsens utformning: det blir inga "snedtryck" ändå. MEN det gör att uppsläppet blir aningens mer "klackigt" än "thockigt" för dessa tangenterna. Där föredrar jag faktiskt Novatouchen/RKs lösning med stabbar. Kanske iofs kan åtgärdas med o-ringar (otestat). Mellanslaget har Stabbar.

Backlight:
FC660C: Lagom omfattning på backlighten: dvs Caps-lock (röd LED) + en på tangenten längst upp till höger (Insert).
HHKB: Ypperlig mängd Backlight: eftersom tangentbordet inte har (den onödiga) Caps-locken (kan dock nås genom Opt+Tab): behövs ingen backlight för att veta om man råkat trycka på den av misstag.

Ingen av brädorna har alltså Backlight, vilket passar mig ypperligt.

USB:
Avtagbar sladd (Mini-USB) på båda.

Kommer inte ihåg om de medföljande sladdarna är textilsladdar och/eller vinklade, de ligger kvar i förpackningen: man vill ju ändå ha "custom" på dessa när man rör sig i denna prisklassen.

Ingen "routing" undertill brädan, utan USB-intaget sitter i bakkant, strax till höger om centerlinjen på båda.

HHKB har två extra USB-uttag som inte klarar speciellt mycket ström: 100 mA.

Leopolden har inga extra USB-uttag.

Oviktig fråga för mig eftersom jag inte använder tangentbordet som USB-Hubb. Vill jag ha en Hubbfunktion använder jag en dedikerad USB-hubb eller skrivbordsgenomföringar.

Dipswitchar:
Bägge borden har Dipswitchar för att flytta runt diverse tangenter etc., inget av borden är "fullt" programerbara (i standardutförande).

Guldstjärna till HHKB som har en lathund för Dipswitcharna på undersidan.

Handleds-/handlovsstöd
Båda tillverkarna har valt rätt alternativ och inte försökt leverera med någon oanvändbar halvmessyr till handledsstöd, det köper/tillverkar man såklart på egen hand.

Moddning
För HHKBn finns eftermarknadscontrollers som ger full programmeringsmöjlighet (Jag har inte sett någon sådan för FC660C men det betyder ju inte att det inte finns).

Eftermarknaden för Chassi är väldigt begränsad ("obefintlig") men jag ska testa ett chassi till FC660M och se om det går att anpassa utan alltför stora ingrepp. För HHKBn har jag inte sett något alls (mer än en prototyp).

Keycaps (topre) finns, men smakar det så kostar det. Utbudet är dock väldigt begränsat om man jämför med ANSI Cherry MX (kanske jämförbart med ISO Nordic för Cherry MX).

Slutsats:
Bägge brädorna är av mycket god kvalitet och jämbördiga, båda har sina (smärre) för- och nackdelar. Den stora skillnaden är antalet tangenter (60 vs 66).

Allt sammanvägt blir min stationära topre-favvobräda fortsättningsvis: CM Novatouch! (Landingpads-tyst-moddad med ALU-chassi och DSA/PBT keycaps) som f.ö. också är den tystaste!

För "mobil" användning kommer dagsformen avgöra valet mellan HHKB och FC660C.

Moddning