Nytt jobb som nätinstallatör, tips?

Permalänk
Medlem

Nytt jobb som nätinstallatör, tips?

Hallu Swec!

Jo; det är som så att jag lyckats landa ett nytt jobb som nätinstallatör tills efter midsommar.
Eftersom jag saknar utbildning inom det här nya området totalt, så tänkte jag kika med er. Jag kan tänka mig att det kanske finns lite nätinstallatörer på Sweclockers

  • Jag kommer alltså att installera fiber, kopparlinor, noder, routrar runt om och utanför stan. Föra dialog med hyresvärdar och annat folk som ska ha ny utrustning installerad.

  • Föra dialog med slutkund och ta det vidare till försäljningsavdelningen, möjligtvis även också kunna plocka ihop paket åt kund på plats.

  • Kommer ha hand om jour som first line support och även föra dialog med både first och second line support när jag väl är ute och viftar.

  • Kommer behöva planera min dag. Alltså välja jobb på morgonen, schemalägg dem och se till att klara av så många som möjligt. Det låg väldigt mycket vikt vid att man "inte fastnar på ett jobb i flera timmar" och jag förstår ju vad det innebär, men vad gör man om allt strular?

Det är inte raketforskning men det är inte heller sandlåda när man väl böjar första gången. Så för att kunna göra bästa möjliga insats så bestämde jag mig för att ta reda på så mycket jag kan om det området innan jag börjar så att jag hänger med i fackliga termer, inte behöver fråga om det som är mest basic osv osv.

Jag har redan nu satt mig in i det sortiment som det företag jag kommer att arbeta för tillhandahåller åt kunder, i den mån det går iallafall då deras hemsida verkar bara vara toppen utav isberget som vilar där under.

Men hey!

Om du som läser det här har arbetat som nätinstallatör, eller bara kan rent allmänt om det och har lite tips så vore jag otroligt tacksam för minsta lilla!

Permalänk
Administrativ avgift

Kan du ens installera ovan sagda grejor utan utbildning ?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Jag antar att du är självlärd och kan en del från början, varför sökte du annars jobbet? Och vem anställde dig?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Du får säkert någon handledare eller arbetskamrat de första veckorna som lär dig annars blir det nog svårt för dig om du saknar utbildning helt, särskilt om du skall svetsa fiber, kanske göra OTDR mätningar på fiberskada osv

Permalänk
Medlem

Man brukar få upplärning i de flesta yrken i några dagar. Var du ärlig mot chefen ang. din okunskap så är det ju inga större problem, då borde han ju själv förstå att de måste lära upp dig.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

För oss när det strullade så visste vi att vi behövde jobba över. om inte alla andra kunder som vi hade den dagen gick bra. Men oftast så var det en kund som krånglade så krånglade resten. Jobbar som fibertekniker. Men vi har hand om alla fel i nätet samt installerar slutkunder och det är det vi plannerar hela in heladagarna att installera slutkunder.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Kan du ens installera ovan sagda grejor utan utbildning ?

Ptja... Chefen sa klart och tydligt till mig att det inte är "rocket science" så om man nu är tekniskt lagd och har viljan att lära sig så är det inga problem. Har en god vän som började samma jobb som jag ska börja med nu, fast i vintras och han saknade utbildning helt också.

Skrivet av saturday_sun:

Jag antar att du är självlärd och kan en del från början, varför sökte du annars jobbet? Och vem anställde dig?

Ja, lite så är det ju, men jag har ju absolut inte samma kunskaper som någon har arbetat där. Jag sökte jobbet eftersom jag fick chans till att göra det genom lite kontakter. Vill inte yttra mig om vem det var som anställde moi.

Skrivet av VexedRelic:

Du får säkert någon handledare eller arbetskamrat de första veckorna som lär dig annars blir det nog svårt för dig om du saknar utbildning helt, särskilt om du skall svetsa fiber, kanske göra OTDR mätningar på fiberskada osv

Handledare vet jag att jag får.

Skrivet av kwame:

Man brukar få upplärning i de flesta yrken i några dagar. Var du ärlig mot chefen ang. din okunskap så är det ju inga större problem, då borde han ju själv förstå att de måste lära upp dig.

Ja, dem vet om att jag kommer utan förkunskaper inom det specifika området och att jag kommer behöva upplärning av deras andra medarbetare.

Skrivet av Sandia:

För oss när det strullade så visste vi att vi behövde jobba över. om inte alla andra kunder som vi hade den dagen gick bra. Men oftast så var det en kund som krånglade så krånglade resten. Jobbar som fibertekniker. Men vi har hand om alla fel i nätet samt installerar slutkunder och det är det vi plannerar hela in heladagarna att installera slutkunder.

Ja, så kan jag tänka mig att det är. Strula en så strular alla. Det är en tendens som jag har sett på alla arbeten jag haft hittills.

****

Tycker att jag nu så här i efterhand var lite otydlig med det jag skrev först.

Jo, jag kommer få en handledare direkt när jag börjar på måndagen. Jag vill väl kanske egentligen ha tips på kanske ifall någon vet om någon .pdf-bok man kan läsa (som den här: http://www.bredbandskokboken.se/ref/gistvik-1.pdf) eller termer som man lär kunna för att hålla uppe nivån på konversationer jag kommer ha med min framtida handledare.

Tack!