Permalänk

Hjälp med MK Disco RGB

Tjena, efter en lång tids smygande på SC, så har jag äntligen gjort ett konto då jag behöver hjälp.

Det är nämligen så att jag börjat snegla lite på ett nytt tangentbord. Så efter att ha kollat runt lite i ungefär två veckor,
så har jag bestämt mig för MK Disco RGB LED Backlit TKL (Blue). Eftersom det ej säljs i Sverige så tänkte jag beställa det genom Amazon.
Länk här.

Det jag då undrar är hur mycket ni tror det kommer kosta att få det levererat till Sverige, med tanke på tull och andra avgifter?
Dessutom är jag osäker angående hur det här med keycaps fungerar? Eftersom det ej är nordisk layout, så måste jag köpa KeyCaps antar jag? Så skulle vara schysst om ni kunde skicka någon hemsida med bra keycaps för RGB belysning.

En annan fundering jag har är, hur fungerar det när man kopplar in ett tangentbord som ej har nordisk layout i datorn? Måste man programmera om det eller räcker det bara att ändra "keyboard language" i Windows?

Tack på förhand, Barak

Permalänk
Medlem

25% moms plus tullens hanteringsavgift (100 kr). Tullavgift lär du slippa då tangentbordet hamnar under gränsen på 1500 kr, se: http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandel/internet...

Betänk dock att frakt från USA kan kosta en hel del pengar för nåt hyfsat tungt som ett tangentbord.

Gällande tangenter och sådant är tangentbordet du valt ut ANSI, till skillnad från ISO som är det som vanligtvis används i Sverige. De är inte helt kompatibla med varandra; tangenterna kring enter och vänstra shift skiljer sig åt mellan ISO och ANSI.

Frågan jag ställer mig är varför du vill importera ett hyfsat standardmässigt tangentbord från USA istället för att köpa ett med svensk layout i Sverige när det ändå verkar vara det du vill ha?

Permalänk
Medlem
Permalänk

@Khers Kollat på denna faktiskt men kan inte hitta den någonstans, och nästa leverans är 2:a juli. Kan ej hitta något annat liknande tangentbord, som är litet och har RGB belysning. Däremot får ni gärna komma med tips.

@twk Tyvärr så har jag verkligen fastnat på det här med RGB. Lite barnsligt med tycker det ser riktigt grymt ut.
Edit: Ursäkta läste fel. Som jag nämnde har jag kollat på denna, men den finns ej någonstans just nu.

Permalänk
Medlem

@JarlBarak: En månad är väl inte hela världen. Har du otur kan ett tangentbord beställt från USA sitta i tullen en månad. Det brukar dock gå mycket snabbare än så.

Permalänk

@Khers Sant, skulle självklart kunna vänta men är väldigt sugen på få hem ett redan nästa vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JarlBarak:

Tjena, efter en lång tids smygande på SC, så har jag äntligen gjort ett konto då jag behöver hjälp.

Det är nämligen så att jag börjat snegla lite på ett nytt tangentbord. Så efter att ha kollat runt lite i ungefär två veckor,
så har jag bestämt mig för MK Disco RGB LED Backlit TKL (Blue). Eftersom det ej säljs i Sverige så tänkte jag beställa det genom Amazon.
Länk här.

Det jag då undrar är hur mycket ni tror det kommer kosta att få det levererat till Sverige, med tanke på tull och andra avgifter?
Dessutom är jag osäker angående hur det här med keycaps fungerar? Eftersom det ej är nordisk layout, så måste jag köpa KeyCaps antar jag? Så skulle vara schysst om ni kunde skicka någon hemsida med bra keycaps för RGB belysning.

En annan fundering jag har är, hur fungerar det när man kopplar in ett tangentbord som ej har nordisk layout i datorn? Måste man programmera om det eller räcker det bara att ändra "keyboard language" i Windows?

Tack på förhand, Barak

Så länge du har ett svenskt Windows, är det bara att plugga in ANSI t-bordet utan att behöva ändra "keyboard language".

Har själv ett ANSI Ducky One RGB YOTG.

MK Disco RGB TKL är tillverkat av Ducky, om jag inte har fel för mig.

Finns även ANSI Ducky One RGB TKL: https://mechanicalkeyboards.com/shop/index.php?l=product_deta...

https://geekhack.org/index.php?topic=81753.0

Angående keycaps sets så finns det ett mycket bättre urval till ANSI layouten än ISO/Nordic layouten.

Detta är vad som finns i ISO/Nordic keycaps sets i old sweden: http://www.maxgaming.se/keycaps

Här finns ANSI keycaps sets: http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3...

Tillägg i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Inaktiv

@JarlBarak: glöm inte bort amazon.co.uk och amazon.de , därifrån är det varken moms eller tull (i allmänhet).

Permalänk
Medlem

Känns konstigt att inte köpa Cooler Master MasterKeys Pro S RGB bara. Du måste vänta lite om du vill ha Cherry MX Blue (Brown och Red finns i lager på flera sidor) men du slipper extra kostnad för frakt, tull och nya keycaps.

Även med nya keycaps så kommer du aldrig kunna få en "sann" svensk layout med ett MK Disco då det är fel layout på tangenterna.

Permalänk
Medlem

Jag hade rekomenderat dig att skaffa ett ISO tangentbord och inte ett ANSI (USA layout).
Det är inte bara att där står annorlunda på tangenterna, vissa tangenter är flyttade, har annan storlek, osv.

Gör en snabb googling själv på ANSI vs ISO layout så kan du enkelt se vad det faktiskt innebär, är du inte beredd på att lägga en del tid i början på att lära dig ANSI kommer det bara ge dig onödig huvudverk...

Visst går det att argumentera för ANSI då "special" keycaps är enklare att skaffa, men kommer du tycka det är värt det i slutet?