C-kompileraren kan inte kompilera det som gick att kompilera för en stund sen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2010

C-kompileraren kan inte kompilera det som gick att kompilera för en stund sen

EDIT:
OOPS! Behövde visst

sudo apt-get install build-essential

Hej igen.
Inne i en virtuell maskin Mint 17.3. Helt fräsch VM ny för idag. Tidigare idag installerade jag LAMP, Ruby och Node.js i samma VM. Jag behövde Ruby version 2.x så därför kompilerade jag själv enligt anvisningar på Ruby-lang.org (längst ner på sidan). Gick som smort, kände mig som en superprogrammerare. Men senare såg jag att nåt inte riktigt var som det skulle med Node, så jag backade tillbaka till en firstboot-snapshot för att börja om igen.

Men nu vill inte Ruby kompileras alls. Det är samma tarball som förra gången jag nu har expanderat, men vid ./configure får jag detta:

Har också prövat med sudo ./configure.

Jag förstår inte varför C-kompileraren inte fungerar. Jag gjorde ju inget särskilt förra gången för att den skulle fungera så varför funkar den inte nu? Det enda jag möjligtvis gjort annorlunda är att ha försökt installera VMWare tools men inte lyckats.

EDIT:
OOPS! Behövde visst

sudo apt-get install build-essential

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2004

Får man någon ledtråd i config.log? Kan man köra gcc alls?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2009

Enligt länken du gav läste jag lite som hastigast om rudy-build, vilket som jag förtog från deras readme är ett hjälp medel för att bygga Ruby samt 2.x vilket kan vara ett alternativ kanske? osäker till vad det hade hjälp med tanke på att deras kompilering är väldigt rakt på.

Eventuellt har du kollar så att checksumman stämmer med det som den de skriver på nerladdnings sidan så att det inte blivit något bit error?

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6