Mikrofonproblem (Win 10, Realtek)

Permalänk
Medlem

Mikrofonproblem (Win 10, Realtek)

Hej!
Uppgraderade min dator med ett Maximus VIII Ranger moderkort (ROG) för ett par månader sedan. Redan från dag ett var det vajsing med mikrofonen. Vid tester så kom det in ljud, men extremt lågt, oavsett ljudinställningar. Efter ett per dagar hoppade det igång utan att jag gjort något fram tills igår då mikrofonen slutade fungera igen, utan att jag gjort något.

Moderkortet har ett inbyggt Realtek HDA. Jag har uppdaterat och installerat om drivrutinerna otaliga gånger. Även installerat om och uppdaterat drivrutiner för windows egna ljudenheter.

Dessa enheter rapporterar också att att allt fungerar korrekt.
Jag har testat att alternera mellan olika ljudenheter, avaktivera dem etc.

Det spelar ingen roll om jag använder ingångarna där bak eller fram och jag har testat med 3 par olika hörlurar. Fungerar på andra datorer/apparater men inte denna dator.
Jag har också testat ett par gamla USB-lurar (Logitech G35), då fungerade mikrofonen (man ser mönster i olika tester) men jag får inget ljud i lurarna.
De andra lurarna jag har provat är (stereo plug) Qpad QH-90 (nuvarande lurar), och två par Sennheiser lurar.

Är det någon annan som har samma problem, hittat en lösning? Eller är det ett trasigt moderkort?

Permalänk
Medlem

Om du inte orkar felsöka så kan du köpa ett usbljudkort. Kontrollera att du har satt det du vill använda som default sound device i control panel. Testa att stäng av alla special effects för ditt realtek kort. Själv kör jag med windows drivrutin istället för realteks egna skitrutin.

Permalänk
Medlem

@fxfighter: Tack för ditt svar!

Jag har bara en 'Sound Device' att välja på.
'Microphone - Realtek High Defenition Audio' (Default)
Har en disabled 'Stereo Mix', men den fungerade inte alls.

Vad gäller felsökning har jag gjort allt jag kan, här även kollat så att kontakter sitter som de ska på moderkortet.
Ska testa att att plocka bort Realteks drivrutiner helt som du själv gör, men jag har för mig att jag testade detta då problemet uppstod redan från start.

Dessvärre har jag inte råd att köpa något extra just nu heller