Vad använder ni för att synka er datorkalender med er Android inom ert lokala nätverk?

Permalänk
Medlem

Vad använder ni för att synka er datorkalender med er Android inom ert lokala nätverk?

Needless to say, frågan riktar sig till Linuxanvändare som har en kalender på datorn som de synkar med Android smartphone på något sätt utan att passera via en tredjepart i molnet.

Jag har googlat till och från i ganska många månader nu i förberedande syfte för att flytta över från Windows till Linux, men får intrycket av att just den här frågan är som ett svart hål som ingen riktigt täpper till eller sprider ljus över. Internet vimlar av frågor men de flesta lösningarna går ut på att öppna konton i molnet hos olika tjänster eller dylikt.

Det bästa verkar vara att dra igång en kalenderserver med CalDAV och ha kalendern där, och sen synka mot linux och smartphone. Men jag vet inte, det låter lite krångligt och bökigt...

Idag kör jag Outlook och synkar till två Android-enheter över WiFi med MyPhoneExplorer. Jag vill ha nåt hyggligt liknande Outlook i grafiskt interface på datorn, typ Thunderbird Lightning eller dylikt.

Så... finns det nån som har löst det här på något coolt sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Needless to say, frågan riktar sig till Linuxanvändare som har en kalender på datorn som de synkar med Android smartphone på något sätt utan att passera via en tredjepart i molnet.

Jag har googlat till och från i ganska många månader nu i förberedande syfte för att flytta över från Windows till Linux, men får intrycket av att just den här frågan är som ett svart hål som ingen riktigt täpper till eller sprider ljus över. Internet vimlar av frågor men de flesta lösningarna går ut på att öppna konton i molnet hos olika tjänster eller dylikt.

Det bästa verkar vara att dra igång en kalenderserver med CalDAV och ha kalendern där, och sen synka mot linux och smartphone. Men jag vet inte, det låter lite krångligt och bökigt...

Idag kör jag Outlook och synkar till två Android-enheter över WiFi med MyPhoneExplorer. Jag vill ha nåt hyggligt liknande Outlook i grafiskt interface på datorn, typ Thunderbird Lightning eller dylikt.

Så... finns det nån som har löst det här på något coolt sätt?

En egen owncloud server?

Alternativet är att googla lite så kanske hittar man något man kan köra på en RPI eller liknande
https://www.linux.com/learn/five-best-open-source-calendar-se...

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

En egen owncloud server?
Alternativet är att googla lite så kanske hittar man något man kan köra på en RPI eller liknande
https://www.linux.com/learn/five-best-open-source-calendar-se...

Jo, det var ju typ det jag skrev ("det bästa verkar vara att dra igång en kalenderserver..."). Frågan därefter var ju om det fanns nåt annat sätt som jag hade missat när jag gogglat (för det hade jag också gjort, annars hade jag inte vetat om CalDav)

Tack för tipset om owncloud dock. Jag satt och funderade på den igår kväll, när jag sidetrackades av nextcloud...

Permalänk
Medlem

Vad kör du för mailtjänst? Kör du Exchange kan du lägga kalendern där om du ändå har mailen där.

Permalänk
Medlem

Det finns ett rätt smidigt sätt om man använder thunderbird med lightning.

Först exportera din kalender till ical format med tex appen "Calendar import-export (ics)" för atf ha en ursprunglig kalenderfil. Ladda sedan ner appen "ICalSync2", med den kan man skapa en synkning mot den lokala filen. Efter det så gäller det bara att synka denna fil mot datorn och öppna kalendern i thunderbird.

Permalänk
Medlem

OwnCloud/NextCloud känns absolut som det smidigaste alternativet.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.