Ny IPS 144hz skräm, ASUS MG279Q eller Asus ROG Swift PG279Q?

Permalänk
Medlem

Ny IPS 144hz skräm, ASUS MG279Q eller Asus ROG Swift PG279Q?

Hejsan,jag är nu riktigt sugen på att köpa en IPS skärm och hittills så har jag kollat mellan ASUS MG279Q och Asus ROG Swift PG279Q. Den stora skillnaden jag kan se är att Asus ROG Swift har G-sync istället för Freesync och 165hz istället för 144hz. För tillfället har jag ett Amd r9 390 och med min nuvarande skärm (BenQ XL2430T) så har jag aldrig upplevt något form av screen tear så jag kommer förmodligen inte använde Freesync/G-sync. Så min fråga, vilken skärm hade ni rekommenderat om ni inte tänker på Freesync/G-sync? Känner man av de extra 20hz från 144 till 165? Hur är bildkvaliten och byggkvaliteten?

Asus MG279Q- http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3080082
Asus ROG Swift PG279Q- http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3333873

Permalänk
Medlem

båda skärmarna har väl stora kvalitetsproblem men får man en bra så är båda riktigt bra skärmar. tycker inte att du ska bry dig så lite om freesync, det är fantastiskt trevligt att ha. det handlar inte bara om tearing utan flytet i spel är mycket bättre, i synnerhet i lägre fps.

köper du en mg279q så rekommenderar jag att du ändrar freesync-spannet med CRU då den har 35-90hz ur lådan. jag kör min i 53-144hz.

Permalänk
Medlem

Köp MG279Q, den är billigare och du kommer inte märka de "extra" 20hz då du knappt kommer upp till de frekvenserna med 4k. Som du själv kanske har märkt behöver du knappt sync-teknologierna eftersom FPS:en knappt kommer upp till updateringsfrekvensen.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700k | Moderkort: Asus Z170I Pro Gaming | Grafikkort: MSI GTX 1070 Gaming X | Ram: Kingston HyperX 16GB DDR4 (2133MHz) | PSU: Fractal Design Edison 550W | Chassi: Fractal Design Define Nano S.

Permalänk
Avstängd

G-sync kräver ett nvidia grafikkort. Så har du AMD bör du köpa en freesync skärm.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk

Ifall du läst några recensioner så hade du sett att man visst kan märka av de extra 20 hertzen, i alla fall om man är känslig. Skärmen fungerar sämre i 165Hz. Sen att de flesta knappast märker av det är en annan femma.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

@versions: ah okej, så Freesync kommer förbättra upplevelsen även om jag inte har några screen tears OCH man kan höja Freesyncen så den även fungerar till 144hz, perfekt Tack för tipsen.

Permalänk
Medlem

@SweCarl: Har ju Amd nu men kommer förmodligen uppgradera till 1070 eller något liknade senare, men får se hur det blir

Permalänk
Medlem

Sonen har g-synk ihop med gtx 970 och har aldrig märkt någon skillnad med och utan det. En användbar sak om du har lite klent graffe..annars inte.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Sonen har g-synk ihop med gtx 970 och har aldrig märkt någon skillnad med och utan det. En användbar sak om du har lite klent graffe..annars inte.

jag har t.ex. haft haft 100 fps och märkt att det inte flyter som att det vore 100 fps och att input lag är högre än vanligt (vsync) och när jag har slagit på OSD har jag då sett att freesync minsann inte fungerade så jag fick tabba ut och in igen för att få det att fungera. jag märker också stor skillnad när jag går under freesync-gränsen på 53hz. men visst, sitter man fast på 144 fps hela tiden så märks det inte så mycket.