Logitech Z200 högtalare - sänker ljudet och börjar surra ibland

Permalänk
Medlem

Logitech Z200 högtalare - sänker ljudet och börjar surra ibland

Köpte precis ett par högtalare enligt ovan och är väldigt nöjd med ljudet i allmänhet, jämför med mina tidigare högtalare så hör jag numera nyanser i videor och filmer osv som jag tidigare bara kunde höra när jag hade hörlurarna på. Men!

När det inte kommit någon ljudsignal på en stund, och ibland t o m mitt i en YouTube-video eller liknande, så verkar det som att högtalarna går ned i något vänteläge (?) och de börjar surra högljutt. Jag har försökt leta runt i alla rimliga settings (har Windows 7) men utan framgång, det enda som verkade lovande var någon inställning för att automatiskt sänka ljudet med 80% när datorn används för telefonsamtal, men det blev ingen skillnad när jag stängde av den funktionen.

Vet någon vad som pågår, och om det går att hindra att högtalarna går ner i vänteläge (om det nu är det som händer)?

Permalänk
Skrivet av PHJ:

[...]och om det går att hindra att högtalarna går ner i vänteläge (om det nu är det som händer)?

Hmm, det borde ju gå att göra ett experiment för att ta reda på om det är något energisparläge som spökar. Det låter som en trolig förklaring.

Generera ett högfrekvent (22500 - 24000 Hz) ljud och kör det på repeat i ditt favoritljuduppspelarprogram. Mixtra med volymkontrollen i ljudprogrammet för att hitta den lägsta nivån som hindrar strömsparfunktionen från att kicka in.

Fler experiment: hur beter sig högtalaren om det är någon annan ljudkälla än datorn? Eller om ingen ljudkälla är inkopplad?

Permalänk
Medlem

Tack för förslagen, men det kan vara så att problemet har löst sig. Jag tyckte det var lite konstigt att det skulle handla om en energisparfunktion eftersom det inte står någonstans att högtalarna ska ha det, så jag gjorde lite nya försök att flippla med högtalarsladden till moderkortet och mitt i ett surrande så slutade det bara och ljudet återkom klart och tydligt och har varit så sedan dess! Häpp, man ska aldrig underskatta de gamla hederliga knepen..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hm, jag har ett liknande problem med mina uråldriga Z-5500, men det är via optisk in...inget glapp i kontakten där, tyvärr. Det kommer och går, men jag misstänker att systemet helt enkelt börjar bli trött med tanke på hur gammalt det är.